רשלנות רפואית בניתוח גב

רשלנות רפואית בניתוח גב אין אדם שלא סבל מכאבי גב לפחות פעם אחת בחייו. הגורמים לכאבי גב הם רבים ועל קצה המזלג יכולים לנבוע כתוצאה מישיבה ממושכת, גילו של הסובל, לחצים נפשיים, תאונת דרכים/ עבודה/ העדר פעילות גופנית, שינויים מבניים בעמוד השדרה, גידול וכיוצא בזה.

צריך לזכור כי למרות הסבל הרגעי אותו אנו חשים, חשוב להיבדק אצל רופא מומחה לבעיות גב, אשר יבחן את הבעיה לעומקה, ולא ימהר לקבוע טיפול שיתברר כשגוי. שלב האבחון הראשוני הינו השלב הקריטי בטיפול בבעיות גב, היות והוא משליך על מלוא תהליך.

זאת ועוד, גם אם ההמלצה היא לניתוח גב, מקובל להיבדק אצל מספר רופאים וזאת מכיוון שהמדובר בהחלטה גורלית וחשובה.

האבחנה צריכה להיעשות מול רופא מומחה או מול כמה רופאים מומחים, תלוי בחומרת הבעיה, הטיפול יכול להיות מהקל לקשה: מנוחה, כדורים, משככי כאבים, פיזיותרפיה, זריקות מקומיות וניתוחים.

נציין בעניין זה כי ההפניה לניתוחים צריכה להיעשות בזהירות רבה, היות ויש מקרים שאין תועלת כלל בביצוע ניתוח מעין זה. במקרים שבהם הניתוחים אינם נעשים בצורה מקצועית ומיומנת, עלול המטופל לאבד תחושה בחלקים מגופו ואף לסבול משיתוק.

סוגי בדיקות לכאבי גב

קודם כל יש לבדוק מהי רמת הכאב, הפגיעה ולאיזו קטגוריה לשייך את המצב, ישנם בדיקות רבות אותם ניתן לבצע והם כוללות צילומי רנטגן, בדיקות דם, CT, MRI, אבחון באמצעות אותות חשמליים, בדיקות שתן וכדומה.

צילומי הרנטגן יאפשרו לבדוק שלא מדובר בפריצת דיסק ותאבחן את מבנה העצמות, גם בדיקות MRI ו-CT מאבחנות בעיה כזו ובעיות נוספות. הבדיקות חשובות מאוד על מנת לאבחן נכון את הבעיה שבעקבותיה יגיע גם טיפול ראוי ונכון בהתאמה מוחלטת.

יש פעמים שניתן לפתור את הבעיה באמצעיים פחות דרסטיים מניתוח, לדוגמה פיזיותרפיה או משככי כאבים, ניתן לשקול ולא למהר לרוץ לחדר הניתוחים.

רשלנות רפואית בעניין זה יכולה לנבוע משני דברים, הראשון- כבר בעת האבחון, והשני –בעת הניתוח עצמו, מצב שיכול לגרום לנזקים קשים למטופל.

מהי רשלנות רפואית?

בהתאם לפקודת הנזיקין (נוסח חדש), סעיפים 35-36, הרשלנות הרפואית מורכבת מהתרשלות, חובת הזהירות ומגרימת נזק, כאשר חשוב לזכור יש צורך בקשר סיבתי בין התנהגות המזיק לאותו הנזק. כמו כן, סעיפים אלו אינם דנים בכוונה של הרופא לפגוע, אלא הם דנים במה שאדם סביר היה צריך/ לא צריך לעשות בנסיבות העניין או נקט זהירות במידה שאדם סביר כן היה נוקט.

רשלנות רפואית באבחון

כאמור לעיל, בשלב הראשון ניתן יהיה לקבוע אם בוצעה רשלנות בבדיקות האבחון לניתוח. משמע, האם רופא סביר היה יכול לאבחן אחרת, לקבוע דרכי טיפול אחרות ממה שקבע, ואם נקט את הזהירות שאדם סביר היה נוקט. כמו כן, על הרופא להסביר למטופל את כלל הסיבוכים שעלולים להתקיים בניתוח ואת הנזקים הצפויים ממנו, ולקבל את הסכמתו של המטופל לכך.

רשלנות רפואית בעת הניתוח

בשלב השני הרשלנות תהא לגבי הטיפול עצמו האם רופא סביר צריך היה לעשות אחרת/ לא היה צריך לעשות פעולה מסוימת ואם נקט את הזהירות שאדם סביר היה נוקט. כמו כן, האם הרופא ביצע את הניתוח בצורה מקצועית ומיומנת והאם הוא נקט בחובת הזהירות הנדרשת.

וכפי שאמרנו לעיל, בנוסף, יש להראות את הקשר הסיבתי שבין התנהגות המזיק, במקרה שלנו, הרופא, לנזק.

האם הייתה רשלנות רפואית?

נסכם כי תחילה נבדוק את הבעיה לעומק, רק לאחר שעברנו בדיקות אבחון וכמה רופאים מומחים נעבור לשלב הטיפול – הניתוח, ובמקרה והייתה רשלנות מצד הרופא המטפל נזכור כי אין המדובר בצורך ל"כוונה" מצדו אלא במה אדם סביר היה מבצע. במצב בו מתעורר חשד לרשלנות רפואית בניתוחי גב, מומלץ לפנות לייעוץ אצל עורך דין המתמחה בתביעות של רשלנות רפואית.

בכל מקרה, מומלץ כי הפתרון של ניתוח יהיה הפתרון האחרון, וכדאי לנסות לפתור את בעיות הגב באמצעות כלים יותר קלים ויותר בריאים. אחרי הכל גב יש רק אחד, והוא ה"עמוד" המרכזי של גופנו.

אולי יעניין אותך גם:

חוויתם רשלנות רפואית מצד רופא תעסוקתי? זה מה שעליכם לעשות

רשלנות רפואית בכריתת גידול בעמוד השדרה

רשלנות רפואית בתחום הכירופרקטיקה ושל כירופרקט

דילוג לתוכן