רשלנות רפואית – פריצת דיסק

רשלנות רפואית - פריצת דיסקפריצת דיסק, הנקראת בשפה המקצועית צניחת דיסק בין חולייתי, היא פציעת מאמץ חוזרנית הפוגעת בדיסק בין חולייתי, לרוב על רקע שגרה של נשיאת והרמת משאות כבדים. הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה סחוסי שתפקידו לבלום את הזעזועים העוברים בעמוד השדרה, למנוע חיכוך בין החוליות ולאפשר את התנועתיות והגמישות של עמוד השדרה.

הדיסק בנוי משכבות של קרומים בדומה לבצל, כאשר כמעט בין כל זוג חוליות בעמוד השדרה ניתן למצוא דיסק בין חולייתי. החלק החיצוני של הדיסק נקרא הטבעת הליפית ואילו החלק הפנימי נקרא הגרעין המוכי. הטבעת הליפית מורכבת מסחוס סיבי ואילו הגרעין המוכי הוא חומר ג'לטיני המאופיין בתכולת מים גבוהה ובאלסטיות רבה.

במצב שבו נוצר לחץ גדול מדי על הגב, השכבות הקרומיות המרכיבות את הטבעת הליפית נפרצות והולכות. אם השחיקה של השכבות מהירה יותר מתהליכי האיחוי הטבעיים של הגוף, בסופו של דבר ייתכן שהגרעין המוכי יפרוץ את השכבות המקיפות אותו ויזלוג החוצה. מצב זה נקרא פריצת דיסק.

רשלנות רפואית באבחון תסמונת זנב הסוס

במקרים רבים מאוד פריצת דיסק לא באה לידי ביטוי בתסמינים קליניים כלשהם, וכן ייתכן שתבוא לידי ביטוי בכאבים בלבד או בתסמינים נוירולוגיים לא חמורים במיוחד. עם זאת, במקרים נדירים פריצת דיסק עשויה להוביל לתסמונת זנב הסוס, המהווה מצב חירום רפואי. בתסמונת זנב הסוס הפעילות של שורשי העצבים הממוקמים בתעלה השדרתית מתחת לחוט השדרה אובדת.

ברוב המקרים, התסמונת היא תוצאה של פריצת דיסק חמורה בעמוד השדרה המותני הגורמת ללחץ על השק הדוראלי תוך שהיא מערבת את שורשי העצבים בשני הצדדים. הפגיעה העצבית יכולה לבוא לידי ביטוי בבעיות בשליטה על הסוגרים, שיתוק בגפיים התחתונות או אובדן תחושה בצורת אוכף, כלומר אובדן תחושה בפרינאום, בישבנים ובפנים הירכיים (Saddle anesthesia).

יש לציין, כי תסמונת זנב הסוס יכולה להתפתח כתוצאה מגורמים נוספים כמו לדוגמה טראומה, דלקת חריפה, גידול ממאיר הלוחץ על שורשי העצבים באזור ועוד. עם זאת, בכל מקרה וללא קשר לגורם לתסמונת, מדובר במצב חירום המחייב התערבות כירורגית תוך 48 שעות לכל היותר. ככול שהניתוח מבוצע מאוחר יותר, כך הסיכוי לנזק בלתי הפיך גבוה יותר.

אי לכך, הרשלנות הרפואית יכולה לבוא לידי ביטוי באבחון מאוחר של התסמונת, בהיעדר אבחון של פריצת הדיסק, באבחון שלא כלל הכרה במידת החומרה של הפריצה או כל מקרה של אבחון רשלני שבעקבותיו התסמונת לא טופלה במועד המוקדם ביותר וכתוצאה מכך נגרם למטופל נזק.

רשלנות רפואית בטיפול בפריצת דיסק

המקרים החמורים ביותר של רשלנות רפואית הקשורים לטיפול בפריצת דיסק מתרחשים לרוב כשמדובר בניתוח לתיקון פריצת דיסק שבוצע ברשלנות. הניתוח לטיפול בפריצת דיסק נכנס לרוב לתמונה רק לאחר שהמטופל התנסה במגוון רחב של טכניקות טיפול שמרניות יותר. הכוונה היא למשל לפיזיותרפיה, כירופרקטיקה, שימוש במשככי כאבים ועוד. ניתוח שבוצע ברשלנות עשוי להוביל להחמרת הבעיה, כאשר חשוב להבחין בין סיבוך בלתי נמנע לבין נזק שנגרם כתוצאה מרשלנות.

במהלך הניתוח ייתכן כי כתוצאה מרשלנות ייגרם נזק למיתרי הקול של המנותח (כשמדובר בניתוח לטיפול בפריצת דיסק באזור הצוואר כמובן), במקרים נדירים ייתכן אף נזק לשיניים של המטופל, ישנו סיכוי נמוך לפגיעה בעצבי חוט השדרה ומעבר לכך קיימים כמובן כל הסיכונים הרלוונטיים לכל ניתוח באשר הוא המבוצע תחת הרדמה מלאה כמו לדוגמה מתן מינון גבוה מדי של חומרי הרדמה.

לפני מספר שנים אירע בבית חולים גדול במרכז הארץ מקרה מצער במיוחד של רשלנות רפואית שבו בדיעבד התברר כי הניתוח בוצע באזור עמוד השדרה הצווארי, כשלמעשה פריצת הדיסק שדרשה טיפול הייתה ממוקמת בעמוד השדרה המותני, כך שהניתוח בוצע שלא לצורך. במקרה אחר, התברר בדיעבד כי באזור הניתוח הושאר פד רפואי שלא לצורך, שגרם להתפתחות של זיהום חריף בעמוד השדרה של המנותח.  

דילוג לתוכן