רשלנות רפואית בטיפול במחלה

רשלנות רפואית בטיפול במחלההרפואה המודרנית היא אחד מהענפים שבהם האנושות הצליחה לעשות את הצעדים הגדולים ביותר שלה. מחלות רבות שבעבר נחשבו לקטלניות נחשבות כיום למחלות קלות בלבד ומחלות רבות שבעבר היו חשוכות מרפא נחשבות כיום למחלות כרוניות ותו לא, שניתן לחיות עמן בשלום במשך שנים ארוכות. עם זאת, למרות שהטכנולוגיה הרפואית נמצאת כיום במרחק שנות אור מהמקום בו הייתה הרפואה רק לפני כמה עשורים, הרי שעדיין יש להתייחס לגורם האנושי.

הגורם האנושי, כלומר צוותי הרפואה, יכולים לגרום למצבים קשים בעקבות רשלנות בטיפול. במאמר זה נתמקד באספקטים שונים של רשלנות רפואית בטיפול.

כיצד ניתן להוכיח כי אכן התקיימה רשלנות רפואית בטיפול במחלה?

על מנת להוכיח כי התקיימה רשלנות רפואית בטיפול במחלה יש להוכיח שלוש נקודות בסיסיות להלן:

  • הנקודה הראשונה שיש להוכיח במקרים אלו היא שהרופא חרג מהפרוטוקולים המקובלים וכי כל רופא סביר אחר היה נוהג אחרת.
  • הנקודה השנייה שיש להוכיח היא כי למטופל נגרם נזק כשאת הנזק יש לאמוד באחוזי נכות.
  • הנקודה האחרונה שיש להוכיח היא שקיים קשר סיבתי בין הרשלנות של הרופא לבין הנזק שנגרם למטופל.

על מנת להוכיח את כל הנקודות הנ"ל יש לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית אותה צריך לכתוב רופא מומחה שתחום ההתמחות שלו נושק לתחום סביבו נסובה התביעה. כך למשל אם מדובר לצורך העניין בתביעה שנסובה סביב גידול שהתגלה בגרונה של מטופלת, יש להביא חוות דעת רפואית מטעם רופא מומחה ברפואת אף אוזן גרון.

העלות של כתיבת חוות דעת רפואית יכולה להיות בסביבות עשרת אלפים ₪ ואף יותר, אך לא אחת במקרה של ניצחון בתביעה, מנחה השופט את הצד הנתבע לשלם את שכרו של הרופא שסיפק את חוות הדעת.

רשלנות רפואית במתן של טיפול לא מתאים

הרפואה היא מקצוע דינמי ביותר ולמרות שלכל מחלה יש את הטיפול המתאים לה ואת התרופות המתאימות לה, הרי שכיום כבר ידוע לכל העוסקים בתחום כי הטיפול במחלה צריך להתאים למצבו האישי של כל מטופל ומטופל. כאשר יש לבחור טיפול מתאים יש לקחת בחשבון נתונים רבים ככל האפשר אודות המטופל, כשבין היתר מדובר על מחלות רקע מהן הוא סובל, תרופות מסוימות שהוא נוטל בשגרה, גילו של המטופל, מצב מחלתו ודרגת החומרה של מחלתו ועוד.

כל התעלמות מפרמטרים אלו ומעוד מגוון רחב של פרמטרים אחרים יכולה להיות הרת אסון עבור המטופל. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שקיימים טיפולים רבים שיכולים להתאים לרוב האוכלוסייה, אך עלולים להיות קטלניים עבור מטופלים מסוימים הסובלים מרגישויות מסוימות לחומרים ספציפיים או שנוטלים תרופות מסוגים שונים.

כך למשל ישנם טיפולים מסוימים שאין לתת לנשים בהריון, ישנם טיפולים מסוימים האסורים לילדים מתחת לגיל מסוים, ישנן תרופות שאין לתת למטופלים שסובלים מהפרעות בקרישיות של הדם, אחרות אסורות לנטילה בקרב אנשים הסובלים ממחלות לב ועוד.

רשלנות רפואית בניתוח

במקרים מסוימים ניתן למטופל הטיפול המתאים לו ביותר, אך בעקבות רשלנות, נגרם לו נזק במהלך הטיפול. המקרים השכיחים ביותר מתרחשים בעקבות ניתוחים שבוצעו ברשלנות. אמנם כל ניתוח עלול להוביל לסיבוכים מסוימים, אבל לא כל סיבוך נחשב לבלתי נמנע. במקרים רבים ניתן היה למנוע את הנזק לו היה הרופא פועל בהתאם לפרוטוקולים המקובלים.

יש לציין כי במקרים רבים הרשלנות הייתה לא של הרופא המנתח, אלא דווקא של הרופא המרדים. במקרים מסוימים כמות גדולה מדי של חומר הרדמה עלולה להוביל לנזקים מוחיים ואף להוביל למות המטופל על שולחן הניתוחים.

רשלנות רפואית בטיפול ללא הסכמת המטופל

במקרים מסוימים הרשלנות הרפואית בטיפול באה לידי ביטוי במתן טיפול ללא הסכמת המטופל. לפני שלמטופל ניתן טיפול רפואי עליו לקבל את כל המידע אודות הטיפול, כשבין היתר מדובר על תופעות הלוואי של הטיפול ועל האלטרנטיביות העומדות בפניו. לאחר מכן על המטופל לתת את הסכמתו לקבלת הטיפול.

במקרים בהם לא ניתן למטופל המידע הרלוונטי ולא ניתנה ההסכמה לביצוע הטיפול, בהחלט ישנו מקום להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. יש לציין כי במקרים כאלו ניתן לא אחת להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית גם אם לא ניתן להוכיח כי נגרם למטופל נזק.

פסקי דין בנושא:
פסק דין בע"א 58/82 ק. נ' מוסייב

דילוג לתוכן