ועדה רפואית – מצב סיעודי כחלק ממצב רפואי

מדי שנה, קשישים רבים בישראל נאלצים להתמודד אל מול קשיים רפואיים שונים, אשר נובעים ישירות כתוצאה מגילם המתקדם.

במקרים מסוימים, הגעתו של אדם לגיל מבוגר עלולה לגרור פגיעה משמעותית במצבו הרפואי, ואף להביאו למצב בו אין באפשרותו להתנהל באופן עצמאי במהלך חיי היום יום, מה שמוביל להגדרתו כסובל ממצב סיעודי, הנדרש לסיוע מגורם חיצוני באופן שוטף.

מסיבה זו, מדינת ישראל, אשר בדומה לשאר המדינות המפותחות רואה זו כחובתה לסייע לאזרחיה בהתמודדות מול קשיים אלו, מאפשרת לאזרחיה המבוגרים הסובלים ממצב בריאותי קשה ליהנות מסיוע ממשלתי מיוחד, אשר מוענק מטעם המוסד לביטוח לאומי, וזאת בהתאם לחומרת מצבו הרפואי של מגיש הבקשה. כך שבמידה והאדם מוגדר כסובל ממצב סיעודי, החוק מכיר בזכאותו לקבלת קצבת סיעוד, וזאת בנוסף לקצבאות נוספות, כגון קצבת שירותים מיוחדים לדוגמא, במידה והאדם נמצא כזכאי לכך.

הקריטריונים לקבלת קצבת סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי

קצבת סיעוד, המוכרת גם בשם גמלת סיעוד, מיועדת עבור קשישים אשר הגיעו זה מכבר לגיל הפרישה מהעבודה, ועדיין מתגוררים בביתם. על מנת להוכיח את זכאותו לקבלת קצבת סיעוד, על הקשיש להוכיח כי אין ביכולתו לבצע באופן עצמאי שישה פעולות יומיומיות, אשר נכללות במסגרת מבחן ה-ADL.

פעולות אלו הינן: יכולת עצמאית ללבישת בגדים, יכולת עצמאית להתרחץ, יכולת עצמאית לעבור בין עמידה וישיבה ולהיפך, יכולת אכילה ושתיה עצמאית, יכולת לניידות עצמאית, ויכולת לשלוט על סוגרי הגוף.

במידה והקשיש סבור כי הוא עומד בקריטריונים שלהלן, יש באפשרותו להגיש בקשה לקבלת קצבת סיעוד. בהמשך, גורמי הביטוח הלאומי משגרים לביתו איש צוות רפואי, דהיינו רופא פיזיותרפיסט או אח מוסמך, אשר מתפקידו לבחון את יכולת התנהלותו היום יומית של הקשיש, ובדגש על ביצוע ששת הפעולות הנכללות במבחן ה-ADL.

במידה ונמצא כי הקשיש אכן אינו בעל יכולת התנהלות עצמאית, הוא יוגדר כסובל ממצב סיעודי, ותוענק לו קצבת הסיעוד המבוקשת.

מה כוללת קצבת סיעוד?

בניגוד ליתר הקצבאות המוענקות מטעם המוסד לביטוח לאומי, קצבת סיעוד אינה, במרבית המקרים, מגולמת בסכום כספי המועבר ישירות לכיסו של מקבל הקצבה, אלא מגולמת בשירותי סיוע שונים לקשיש, וזאת בהתאם לצורך הרפואי מחד, ולזמינות של שירותים אלו מאידך.

שירותים אלו כוללים בין היתר: סיוע שוטף מטעם מטפל חיצוני בביתו של הקשיש, שירותי מכבסה, התקנת לחצן מצוקה ללא תשלום, אספקת מוצרים גריאטריים שונים כגון מוצרי ספיגה וחיתולים חד פעמיים, וכן מימון של טיפול במרכז סיוע לקשיש במידת הצורך.

מטבע הדברים, כל אדם שונה מרעהו, ומשכך כל אדם נזקק לסיוע בתחומים שונים. מסיבה זו, נהלי הביטוח הלאומי קובעים כי היקפה של קצבת הסיעוד, ולרבות השירותים אשר נכללים בה, ייקבעו באופן פרטני בכל מקרה ומקרה, וזאת על ידי ועדה מיוחדת אשר כוללת אח מוסמך, עובד סוציאלי, וכן עובד הביטוח הלאומי.

חברי הוועדה מופקדים על בחינת מצבו הרפואי של הקשיש, והם אלו שקובעים מהו היקף הסיוע שיינתן לו, בהתאם לצורך הרפואי.

יש לזכור בהקשר זה, כי במידה ומצבו הרפואי של הקשיש מוגדר כקשה במיוחד, ייתכן כי יש באפשרותו לקבל סיוע כלכלי נוסף מטעם המוסד לביטוח לאומי, וזאת בין היתר במסגרת קצבת שירותים מיוחדים, קצבת ניידות, וכדומה.

מסיבה זו חשוב לזכור, כי קבלתה של קצבת סיעוד אינה גוררת ויתור על זכאות לקצבאות נוספות, כאשר הזכאות לכל קצבה נבחנת לגופה, ובהתאם למצבו הרפואי העכשווי של מגיש הבקשה.

ראו גם:

נכות כללית – ועדה רפואיתי

.

דילוג לתוכן