רשלנות רפואית בהריון

רשלנות רפואית בהריוןרשלנות רפואית היא מתן טיפול רפואי שאיננו תואם את סטנדרט הטיפול הסביר והמקובל באותו תחום רפואי. זהו טיפול אשר גרם לנזק למטופל, נזק אשר לא היה מתרחש, לולא התנהגותו הרשלנית של המטפל.

רשלנות רפואית מתרחשת בכל ענפי הרפואה ולמרבה הצער, רבים מן המקרים של רשלנות רפואית, מתרחשים במהלך תקופת ההיריון ובשלב הלידה.

לשם שמירה על בריאותה של האם ובריאותו של העובר, במהלך ההיריון, חייב הרופא המטפל לנהוג בזהירות ובשיקול לדעת, בהתאם לנוהלי העבודה המקובלים. עליו להקפיד לבצע את כל הבדיקות הדרושות, להיות ערני וקשוב לתלונות האם ולערוך מעקב רפואי קפדני, הכול בהתאם לנסיבות ולפי הצורך. כל חריגה מהסטנדרט הרפואי הסביר, עלולה לגרום לאם או לעובר, לנזק פיזי חמור, ולעיתים, בלתי הפיך.

אי ביצוע בירור רפואי טרם הכניסה להריון

טרם הכניסה להריון, נדרש הרופא המטפל להפנות את האישה ולעיתים אף את בן זוגה, לבדיקות שונות.

ישנן בדיקות שגרתיות שכל אישה צריכה לעבור לפני שתיכנס להריון ולצדן, בדיקות נוספות, הנדרשות במקרים מיוחדים, למשל, כאשר המטופלת חולה במחלה כרונית ונוטלת תרופות, כאשר נכנסה בעבר להריון שנכשל וכיוצא בזה.

על מנת שהרופא יידע, לאלו בדיקות עליו להפנות את המטופלת, עליו לערוך בירור רפואי מקיף, במסגרתו יעיין במסמכים רפואיים שונים וכן ישאל את המטופלת, שאלות שונות.

מחדלו של רופא, לערוך בירור רפואי בהתאם לסטנדרט הטיפול המקובל, עלול למנוע גילוי של בעיות רפואיות שונות, אשר ייתכן ויסלימו עם הכניסה להריון ויגרמו לנזק לאם ולעובר.

התעלמות הרופא מתלונות המטופלת

לעיתים, המטופלת מגיעה אל הרופא ומתלוננת בפניו על תסמינים שונים. הרופא המטפל, מתעלם ואינו מפנה אותה לבדיקות, למרות כי התסמינים עליהם התלוננה, מקימים חשד לבעיה.

במקרים אחרים, מפנה הרופא את המטופלת לחלק מן הבדיקות, אך לא לכל הבדיקות הדרושות במצב זה. לעיתים ישנו מצב אחר, בו מתעורר בלבו של הרופא חשד לבעיה כלשהי והוא קובע כי יש לערוך מעקב רפואי אחר המטופלת ובעוד פרק זמן, להחליט האם יש צורך בהמשך בירור רפואי, אך הוא אינו דואג לבצעו.

בכל אחד מן המקרים הללו, הפר הרופא המטפל את חובת הזהירות המוטלת עליו ופעל שלא בהתאם לסטנדרט הטיפול המקובל. בהתנהגות זו, הוא עלול לגרום למטופלת לנזק על ידי אי אבחון, או אבחון מאוחר של בעיה רפואית.

רשלנות רפואית בבדיקות במהלך ההריון

במהלך ההריון המטופלת נשלחת לבדיקות שונות כמו אולטרה סאונד, דיקור מי שפיר ועוד, שבמהלכן עלולים להתעורר מצבים של רשלנות רפואית. מקרה נוסף שעלול להתרחש במהלכו מצב של רשלנות רפואית הוא ייעוץ גנטי, שנעשה לפני ובמהלך ההריון במטרה לאתר מחלות גנטיות, לבחון את צורת ההורשה שלהן ואת סיכויי הישנותן לדורות הבאים. בנוסף, בזמן ההריון ישנם חיסונים שעל האישה ההרה לעבור, ביניהם חיסון שעלת, חיסון אנטי D בעת הצורך ועוד. אי מסירת מידע לגבי חיסונים נחוצים בהריון, נחשב גם כן לרשלנות רפואית ואותו הרופא/מטפל חשוף לתביעה בגין זאת.

הולדה בעוולה

אחד המקרים הקשים ביותר של רשלנות רפואית בהריון, הוא הולדה בעוולה. זהו מצב שבו, עקב רשלנות רפואית, לא נתגלתה בעיה רפואית חמורה בעובר ונולד ילד הסובל מבעיות רפואיות קשות ביותר, למשל, כמו מום או שיתוק מוחין חמור מאוד.

הולדה בעוולה היא טענה כי סבלו של הילד כה רב, עד כי טוב היה לילד, לו לא היה נולד כלל. זאת משום שחייו הם בעיקר סבל, הוא אינו נהנה מהם, משום שהוא סובל מכאבים עזים או בגלל שהוא סיעודי.

בתי המשפט דנים בלא מעט תביעות בעילה של הולדה בעוולה, במסגרתן, טוענים ההורים כי לו ידעו על הבעיה הרפואית ממנה סובל העובר, היו בוחרים להפסיק את ההיריון, אך משלא אובחנה הבעיה, נשללה מן ההורים זכות הבחירה, כאשר עקב כך, הילד שלהם והם, חווים סבל נוראי.

הגשת תביעה לבית המשפט

אין חולק על כך כי רשלנות רפואית בהריון, גורמת במקרים רבים מאוד, לנזקים חמורים ביותר, טרגיים לעיתים לילד ולהוריו. למרבה הצער, בחלק ניכר מן המקרים, הנזק שנגרם הוא בלתי הפיך והמשפחה נותרת להתמודד עם נזקי הרשלנות הרפואית. אולם, הבשורה המעודדת היא, כי ניתן להגיש תביעה לבית המשפט ולקבל פיצוי כספי בגין כל הנזקים אשר נגרמו בשל הרשלנות הרפואית.

מדובר לא רק על נזקים כלכליים מובהקים, אלא גם על נזקים נפשיים שיש קושי לכמת אותם, אך בית המשפט, נענעה לבקשות התובעים בכתבי התביעה, לקבל פיצוי גם בעין אובדן הנאות החיים, כאב וסבל ועוגמת נפש.

הצלחתה של תביעת רשלנות רפואית, תלויה במיוחד במומחיות העורך הדין המייצג, בניסיון המקצועי שלו בתביעות מסוג זה ובחוות הדעת הרפואית, המוגשת עם כתב התביעה. על כן, חשוב לפנות אך ורק למשרד עורכי דין בעל שם בתחום של רשלנות רפואית ולוודא כי הרופא המומחה, הכותב את חוות הדעת, הוא רופא בכיר, מוכר, אשר כתב בעבר חוות דעת רפואיות וזכה לאמונו של בית המשפט בדעתו המקצועית.

דילוג לתוכן