רשלנות רפואית בהזרקות בוטולינום טוקסין

העולם שייך לצעירים…האמנם?רשלנות רפואית בוטוקס
כולם רוצים מראה עור צעיר ללא קמטים. טיפולי ההזרקות של בוטולינום טוקסין הפכו בשנים האחרונות להיות מקובלים ופופולריים לא רק בקרב המפורסמים, אלא עבור כולם.

ההזרקות נחשבות לטיפולים שכיחים ופשוטים. עם זאת, יש לזכור כי ההזרקה היא עדיין פרוצדורה רפואית פולשנית, ועל כן היא טומנת בחובה סכנות ונזק בלתי הפיך אם מתבצעת שלא באופן מיומן או בחומרים שאינם מאושרים.

מהו בוטולינום טוקסין? 

מדובר בסוג של חלבון שהוא למעשה רעלן, אשר יש לו יכולת לגרום לשיתוק או להיחלשות של שרירים. הזרקת הבוטולינום טוקסין משתקת את שריר הפנים, וכך מישרת את קמטי ההבעה. עם זאת, הבוטולינום טוקסין אינו יכול ליישר קמטי שמש, זקנה או עישון.

את הבוטולינום טוקסין מזריקים לפנים באזור זוויות הפה, הצוואר, העיניים, והגבות. ההשפעה חולפת אחרי מספר חודשים ואז מבצעים הזרקה חוזרת לפי הצורך.

אילו סיכונים נלווים להזרקת הבוטולינום טוקסין?

הזרקת הבוטולינום טוקסין עלולה לסכן בין היתר:

  • כאשר האדם שמזריק אינו רופא מיומן ומקצועי;
  • כאשר נותנים מינון גבוה של החומר וגורמים עקב כך לשיתוק ועיוות של האזור, ולחוסר סימטריה;
  • יש אנשים שלא יכולים לקבל זריקות בוטולינום טוקסין כי הם רגישים לחומר ועלולים לחוות תופעות לוואי קשות וסיבוכים כמו זיהומים, דימומים, שטפי דם לתקופה ארוכה, כאבים חזקים, וצניחת עפעפיים;
  • כאשר לא בדקו שהמטופל אינו סובל ממחלת עור או אלרגיה לחומר או ניוון שרירים;

באילו נסיבות ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית?

כדי להגיש תביעת רשלנות רפואית יש צורך להוכיח מספר פרמטרים :

  • קיומה של חובת זהירות החלה על המטפל;
  • מעשה התרשלות – בודקים אם המטפל התרשל, כלומר לא עמד במבחן הרופא הסביר ולא פעל כפי שרופא סביר היה פועל באותן הנסיבות, וחרג מהסטנדרט המקובל;
  • נזק;
  • קשר סיבתי בין הנזק לטיפול הרשלני; (די בהוכחת נזק גופני אסתטי / עיוות או נזק נפשי)

מתי מתרחשת רשלנות רפואית בהזרקת בוטולינום טוקסין?

כאשר אופן ביצוע ההזרקה היה רשלני: המטפל לא התאים את החומר למטופל הספציפי לפי גיל וסוג העור אפשרי שקמה עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית. על המטפל לוודא שהמטופל עומד בתנאים מתאימים לטיפול בהזרקת בוטולינום טוקסין, בין היתר הוא מעל גיל מסוים, העור אלסטי, ואין מניעה רפואית אחרת לביצוע ההזרקה;

המטפל ביצע את ההזרקה באופן רשלני ולא מקצועי, ופגע בעצבים ושרירים סמוכים. ההזרקה שאינה מבוצעת באופן מקצועי עלולה לגרום להיחלשות השריר ולשיתוקו, ולנזק בלתי הפיך בשל פגיעה בעצב;

היה והמזריק עשה שימוש בחומרים שאינם בטוחים ואיכותיים ובעלי תקן, יתכן וקמה עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית;

לא נשמרו תנאים של סטריליות ונגרם זיהום;

המטפל לא עמד בסטנדרט הרופא הסביר – המטפל לא בירר רקע/ עבר רפואי ואת מצבו של המטופל, ולא בדק אם הוא רשאי לקבל את החומר, ואם הוא מתאים לטיפול (יש קבוצות סיכון שאסור להם לקבל הזרקות של בוטולינום טוקסין );

אי עמידה בחוק זכויות החולה" על העדר הסכמה מדעת

חוק זכויות החולה קובע שעל המטופל לתת הסכמתו המלאה לטיפול, אחרי שקיבל את כל המידע בקשר אליו, והובאו לידיעתו כל הסיכונים שיש בטיפול. בטיפול אסתטי יש חובה מוגברת לתת פרטים, מאחר ומדובר בטיפול חופשי מרצון שאינו הכרחי. על כן ישנה התייחסות מחמירה מצד המשפט כלפי מקרי רשלנות בנוגע לטיפולי בוטולינום טוקסין.

כאשר לא התקבלה הסכמה מדעת על פי כל הפרמטרים הללו, ולא מסבירים למטופל לגבי החומר שמזריקים לו, ואודות ההליך והסיכונים שבו – נפגעת היכולת שלו לתת הסכמה מדעת להליך והרצון החופשי שלו – ואפשר שמדובר ברשלנות רפואית.

צריך לזכור שבוטולינום טוקסין לא מונע קמטים עתידיים, וגם אינו מתאים למי שיש קמטים של זקנה או של שמש. כאשר לא מסבירים זאת למטופל – מדובר ברשלנות רפואית.

בית המשפט קבע כי חשוב מאוד לתת מידע ואינפורמציה מלאים למטופל. כאשר לא ניתן מידע, לא הוסברו הסיכונים, ונגרם נזק, יתכן וקמה עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

העדר מעקב אחרי הזרקת הבוטולינום טוקסין

אחרי ההזרקה יש לפעמים תופעות לוואי, וחשוב מאוד שהמטפל יעקוב אחרי המטופל גם אחרי ההזרקה, ויבדוק האם יש תופעות חריגות. העדר מעקב אחרי ההזרקה מהווה לתביעת רשלנות רפואית.

מהפסיקה

חומר ללא אישור הוזרק למטופלת, גרם לגושים בפניה, והיא נאלצה לעבור ניתוח כירורגי מתקן. נקבע כי המטפל התרשל בכך שעשה שימוש בחומר שלא אושר על ידי משרד הבריאות. בית המשפט קבע פסק פיצויים וקבע, שעל הרופא לעשות שימוש בחומרים מאושרים על ידי משרד הבריאות בלבד.

אולי יעניין אותך גם:

חושדים שקמה רשלנות רפואית בטיפולי בודי טייט? – יש מה לעשות!

דילוג לתוכן