מהו מבחן הרופא הסביר?

מבחן הרופא הסבירהמושג מבחן הרופא הסביר מוזכר בכל תביעה של רשלנות רפואית אך רבים בקרב הציבור הרחב לא מבינים עד תום את המשמעות של מושג זה.

במידה וגם אתם נתקלתם בביטוי זה ולא הצלחתם לרדת לפשרו, הגעתם למקום הנכון. במאמר שלפניכם נפרט אודות המשמעות המדויקת שלו וכן נפרט אודות המצבים בהם הרופא הנתבע צריך לעמוד במבחן זה.

מדוע נחוץ המבחן?

על מנת להוכיח כי אכן התקיימה רשלנות רפואית יש להוכיח שלושה דברים בסיסיים להלן:

  • ראשית יש להוכיח כי הרופא חרג מרמת האחריות המוטלת עליו מתוקף תפקידו.
  • לאחר מכן יש להוכיח כי לתובע נגרם נזק ולאמוד את מידת החומרה שלו.
  • לבסוף יש להוכיח כי ישנו קשר של סיבה ותוצאה בין הרשלנות לבין הנזק שנגרם למטופל.

מבחן הרופא הסביר מתבצע כאשר מעוניינים להוכיח כי הרופא חרג מרמת האחריות המוטלת עליו מתוקף תפקידו ושכל רופא סביר אחר היה נוהג בצורה שונה. המשמעות היא שלו היה הרופא הנתבע נוהג כפי שכל רופא סביר אחר היה נוהג במצב הנידון, הרי שהנזק יכול היה להימנע. משלא נהג כמו שכל רופא סביר אחר היה נוהג, בסופו של דבר הנזק נגרם לתובע.

כיצד יכול בית המשפט לקבוע באיזה אופן היה נוהג הרופא הסביר?

אמנם השופטים בישראל מתמחים ברזי החוק, אך מן הסתם אף שופט עוד לא סיים בית ספר לרפואה. לפיכך, יש לשאול את השאלה המתבקשת – איך יכול השופט לדעת האם הרופא הנתבע פעל כראוי או שמא נכשל במבחן הרופא הסביר? ובכן, על מנת להחליט האם הנתבע עמד במבחן הרופא הסביר או שמא נכשל במבחן, התביעה צריכה לספק לבית המשפט בכתב התביעה חוות דעת רפואית.

חוות דעת רפואית היא מסמך מפורט שנכתב על ידי רופא מומחה שתחום ההתמחות שלו נוגע ישירות בנושא התביעה. בחוות הדעת הרפואית צריך לפרט הרופא המומחה אודות נסיבות המקרה, להסביר מדוע הרופא חרג מרמת האחריות המוטלת עליו, להסביר כיצד היה צריך לנהוג בהתאם לפרקטיקה המקובלת בתחום ועוד.

באילו מצבים יש לבצע את מבחן הרופא הסביר?

מבחן הרופא הסביר לפני התחלת הטיפול

עוד לפני שהרופא מעניק את הטיפול, עליו להסביר למטופל את הסיכונים הכרוכים בטיפול, לפרט בפניו אודות האלטרנטיבות העומדות בפניו, לשתף אותו בתוצאות המצופות מהטיפול וכן לברר האם הוא נמצא בקבוצת סיכון מסוימת שיש להיזהר במתן הטיפול לחברים בה. במקרים מסוימים הרופא הנתבע חרג מרמת האחריות המוטלת עליו ולא ביצע את כל אלה ולפיכך לא עמד במבחן הרופא הסביר.

כך למשל כאשר הרופא הסביר רושם תרופה לאישה, עליו לוודא תחילה שאינה בהיריון וזאת כיוון שישנן תרופות מסוימות שאין לתת לנשים הרות והדבר נכון גם עבור מקרים בהם נרשמת תרופה שאסורה לשימוש בקרב חולי לב לצורך העניין.

מבחן הרופא הסביר במהלך הטיפול

כל הליך רפואי שהוא צריך להתבצע לפי סטנדרטים מסוימים שנקבעים בהסתמך על הידע הרפואי שהצטבר בנושא. מבחן הרופא הסביר בודק האם הטיפול התנהל באופן המקובל או שמא הרופא הנתבע פעל שלא לפי הנורמות המקובלות בתחום.

מבחן הרופא הסביר לאחר הטיפול

לא תמיד האחריות של הרופא מסתיימת לאחר סיום הטיפול. במקרים רבים מאוד ישנו צורך להמשיך לעקוב אחרי החולה ולבצע בדיקות מסוימות על מנת לוודא את הצלחת הטיפול ועל מנת לוודא כי לא התרחשו סיבוכים מסוימים. גם כאן יכול הנתבע להיכשל במבחן במקרים בהם המעקב אחרי המטופל לא בוצע כשורה.

דילוג לתוכן