רשלנות רפואית בטיפול נמרץ בבית חולים

רשלנות רפואית בטיפול נמרץ בבית חוליםטיפול נמרץ היא מחלקה ייעודית שמטרתה לספק לחולים שנמצאים במצב קשה טיפול רפואי ולעקוב אחרי מצבם הרפואי באופן צמוד ושוטף.

ישנו מגוון רחב של מחלקות טיפול נמרץ כמו למשל טיפול נמרץ קרדיולוגי, טיפול נמרץ יילודים, טיפול נמרץ כללי ועוד. במחלקות טיפול נמרץ נעשים מאמצים גדולים לייצב את מצבם של החולים ולאחר ייצוב מצבם והוצאתם ממצב של סכנת חיים, מעבירים את החולים למחלקה אחרת בהתאם למחלתם.

במחלקת טיפול נמרץ מבוצע מעקב צמוד וקפדני אחרי מצבם של החולים, שכן המאושפזים במחלקות טיפול נמרץ הם חולים מורכבים שמצבם הרפואי דינמי מאוד. בין היתר מאושפזים במחלקות טיפול נמרץ חולים לאחר תאונות דרכים, חולים הסובלים מפצעי ירי, חולים שעברו דקירה, חולים שזקוקים להנשמה מלאכותית, חולים לאחר ניתוחים מורכבים מאוד ועוד.

חשוב מאוד לציין כי מאחר והחולים שמגיעים למחלקת טיפול נמרץ נמצאים מלכתחילה במצב רפואי חמור, הרי שלא אחת הם הולכים לעולמם חרף הטיפול המקצועי והמסור שהוענק להם. עם זאת, לא אחת בעקבות רשלנות רפואית, מצבם של החולים מחמיר. במצבים אלו נעסוק במאמר זה.

רשלנות רפואית בגרימת נזק בטיפול נמרץ

במקרה מפורסם שהתרחש בבית חולים בטורונטו, קנדה, אובחנו קרוב לשבעים חולים עם זיהום מסוכן ולאחר בירור מקיף שנמשך קרוב לשנתיים התברר כי המקור לזיהום היה בחוסר הקפדה על היגיינה בסיסית במחלקת טיפול נמרץ. לאחר חקירה מקיפה התברר כי באותם הכיורים שבהם שטפו אנשי המחלקה את ידיהם, עשו שימוש גם לצורך ריקון הכלים בהם נאגרו נוזלי הגוף של המאושפזים במחלקה.

חשוב להבין כי בעקבות המצב הרפואי החמור של המאושפזים במחלקת טיפול נמרץ, ישנה חשיבות עליונה להקפיד הקפדה יתרה על הנהלים המקובלים בדגש על שמירה על היגיינה. כל חריגה מהפרוטוקולים המקובלים עלולה להיות הרת אסון עבור המאושפזים.

רשלנות רפואית באבחון בטיפול נמרץ

הטיפול שניתן למאושפזים במחלקת טיפול נמרץ צריך להינתן במקרים רבים באופן בהול על מנת להציל את חייהם. עם זאת, לא ניתן לתת טיפול איכותי מבלי להעריך את מצבו של המטופל באופן מקצועי וזהיר קודם למתן הטיפול. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שישנו מגוון רחב ביותר של טיפולים שעלולים להיות הרי אסון לו יינתנו למטופלים מסוימים הסובלים ממחלות רקע שונות או שנוטלים תרופות מסוימות באופן קבוע למשל.

לפיכך, לפני שמחליטים להעניק למטופל טיפול כלשהו, יש לבצע לו הערכה מקיפה וזאת במטרה לוודא כי הטיפול לא יגרום לו לנזק. הערכה מצומצמת, היעדר הערכה, התעלמות ממחלות רקע או כל מצב אחר שגרם למתן של טיפול לא מתאים יכול להוביל לתביעה בגין רשלנות רפואית.

היעדר הסכמה מדעת בטיפול נמרץ

המאושפזים במחלקת טיפול נמרץ בדרך כלל נמצאים במצב של חוסר הכרה. עם זאת, גם במקרים בהם המטופל לא יכול לתת את הסכמתו לקבלת טיפול מסוים, יש ליצור קשר עם קרוביו ולקבל את הסכמתם למתן הטיפול.

לפני מתן הטיפול, למעט מצבים דחופים במיוחד, יש להסביר למטופל או לאפוטרופוס שלו על ההליך הרפואי הנדרש, יש לספק מידע בנוגע לאלטרנטיבות לטיפול, לסיכונים הכרוכים בו ועוד. כל מקרה שבו לא סופק המידע הרלוונטי ולא ניתנה הסכמה לביצוע הטיפול עלול להיחשב כמקרה של רשלנות רפואית על רקע הפגיעה באוטונומיה של המטופל על גופו.

רשלנות רפואית במעקב אחר חולים במחלקת טיפול נמרץ

כפי שציינו, אחד מהאלמנטים החשובים ביותר בטיפול במאושפזים במחלקת טיפול נמרץ הוא המעקב הצמוד והקפדני אחר מצבם הרפואי. בהתאם לצורך יש לבצע לחולים מגוון רחב ביותר של בדיקות באופן תדיר כמו למשל בדיקות שתן, בדיקות דם, בדיקות דופק, לחץ דם ועוד. כל חריגה מהפרוטוקולים המקובלים בנושא המעקב הרפואי עלולה להיות הרה אסון כיוון שרק באמצעות מעקב הולם וצמוד ניתן לאבחן מצבים של הרעה או החמרה במצבם של המטופלים.

חשוב מאוד לציין כי לא אחת מוגשות תביעות בגין רשלנות גם נגד אנשי צוות פרה רפואיים כמו למשל אחיות שמועסקות במחלקת טיפול נמרץ וזאת כיוון שגם הפרמדיקים או האחיות ממלאים תפקידים מרכזיים ביותר במחלקות טיפול נמרץ וגם הם עשויים להתרשל בעבודתם ולגרום לנזקים.

לקריאה באותו הנושא: רשלנות רפואית לאחר תאונת דרכים

דילוג לתוכן