רשלנות רפואית של פרמדיק

רשלנות רפואית של פרמדיקפרמדיק הוא בעל מקצוע שמחזיק בידע רפואי, אך אינו רופא. הפרמדיק מעניק שירותים של רפואת חירום הניתנים בדרך כלל לפני הגעת המטופל לבית החולים.

לרוב, הטיפול שניתן על ידי הפרמדיק ניתן בדרך לבית החולים במצבים מסכני חיים כשבין היתר הטיפול כולל מתן עזרה ראשונה, הערכת מצבו של החולה, אבחון של מצבו הרפואי, מתן תרופות, ביצוע ניתוחים זעירים, מתן עירוי נוזלים ועוד.

במדינת ישראל רוב הפרמדיקים מועסקים על ידי מגן דוד אדום במסגרת של ניידות טיפול נמרץ, אם כי ישנם גם פרמדיקים שממלאים תפקידים חשובים במרפאות בקהילה או בבתי חולים ומסייעים לצוותים הרפואיים לטפל בפציעות או מחלות קשות במסגרת חדרי מיון קדמיים או אחוריים.

לפי תקנות הרופאים, הפרמדיק מוגדר כעוזר רופא. לפיכך, באפשרותו לבצע מספר פעולות שמוגדרות כחריגות כיוון שהעיסוק ברפואה מותר מבחינה חוקית לרופאים בלבד אך בכל זאת מדובר על פעולות רפואיות. כך למשל מבחינה חוקית לפרמדיק מותר לעשות שימוש בקוצב לב חיצוני, לבצע דפיברילציה, אינטובציה ועוד.

איזו הכשרה עובר הפרמדיק בישראל?

הגוף היחיד במדינת ישראל שמורשה להכשיר פרמדיקים הוא מגן דוד אדום. ההכשרה של הפרמדיקים בישראל מבוצעת נכון לשנת 2014 במסלולים הבאים:

  • קורס המועבר במגן דוד אדום ובצה"ל שנחלק לשלושה חלקים ונמשך שנה ושמונה חודשים. במסגרת הקורס עוברים הסטודנטים 650 שעות של עבודה מעשית והדרכה ובסיום הקורס עליהם לעבור מבחן מעשי ומבחן עיוני.
  • תואר ראשון מהמחלקה לרפואת חירום באוניברסיטת בן גוריון ברפואת חירום. תכנית זו נמשכת שלוש שנים ומשלבת בין לימודים מעשיים ללימודים עיוניים.
  • מסלול לימוד משולב בבית הספר לסיעוד אסף הרופא לתואר בסיעוד ותעודת פרמדיק.

רשלנות רפואית בטיפול על ידי פרמדיק

למרות שפרמדיק אינו רופא, עדיין חלה עליו אחריות מסוימת כלפי המטופלים שלו. מאחר וברוב המקרים הפרמדיק הוא הראשון שמגיע לזירת האירוע, הרי שלא אחת הפרמדיק נתקל במצבים מסכני חיים ולאור זאת ההתנהגות שלו עלולה להוביל להחמרה של מצבו הרפואי של המטופל. לפיכך, ישנו מגוון רחב של פרוטוקולים ברורים שמתייחסים למצבים השונים כשכל חריגה מהפרוטוקולים עלולה להוביל להחמרת מצבו הרפואי של המטופל ולהיחשב כרשלנות רפואית.

כך למשל במקרה מפורסם שהתרחש בחצור הגלילית, הגיעו שני פרמדיקים לביתו של ג.נ שהתלונן על לחץ בחזה, קשיי נשימה, ערפול חושים ועילפון. למרות הפרוטוקולים המקובלים, הפרמדיקים הגיעו לדירתו של המטופל שממוקמת בקומה הרביעית בבית דירות ללא אלונקה. בעקבות תקלה במעלית נאלצו לרדת את ארבעת הקומות ברגל כשהחולה נתמך בהם.

בעקבות המאמץ הרב שהיה נתון בו, איבד המטופל את הכרתו וחרף מאמצי ההחייאה שבוצעו בו, הלך לעולמו. במשפט שהתקיים מאוחר יותר נקבע כי לו היו הפרמדיקים מובילים את המטופל לאמבולנס על אלונקה כפי שהיה מצופה מהם, ניתן היה למנוע את מותו.

איחור בהגעת אמבולנס לקריאה

מקרים רבים של רשלנות רפואית מצד פרמדיקים נסובים סביב איחור בהגעת אמבולנס לקריאה. כשמדובר ברפואת חירום כל שנייה יכולה להיות קריטית לחייו של המטופל. לפיכך, במקרים בהם התרחש עיכוב בהגעת האמבולנס לקריאה, יש לבחון האם ההשתהות הייתה מוצדקת או לא. כך למשל במקרה של אירוע מוחי או במקרים של אירוע לב, די בהשתהות של מספר דקות בשביל לגרום לנזק בלתי הפיך ואף למוות של המטופל.

ביסוס תביעה בגין רשלנות רפואית של פרמדיק

על מנת לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית שבוצעה על ידי פרמדיק יש להוכיח ראשית כל כי הפרמדיק חרג מרמת האחריות שהייתה מוטלת עליו כאיש רפואה. לאחר מכן, יש להראות כי למטופל נגרם נזק ולבסוף יש לקשור את הרשלנות בנזק שנגרם למטופל בקשר סיבתי.

על מנת להוכיח את שלושת הנקודות הנ"ל יש לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית שבה סוקר רופא מומחה את נסיבות האירוע ואת השתלשלות העניינים.

חשוב מאוד להבין כי למרות שפרמדיקים אינם רופאים ולמרות שרבים מהם עוסקים בתחום באופן התנדבותי, עדיין חלה עליהם אחריות רבה ועדיין עליהם לפעול לפי הפרוטוקולים המקובלים בתחום. חריגה מרמת האחריות הגבוהה שמוטלת עליהם עלולה להיות הרת אסון עבור המטופלים כשלא אחת רשלנות רפואית של פרמדיק מסתיימת במוות של המטופל.

דילוג לתוכן