רשלנות רפואית – השארת חפץ או גוף זר בגוף המטופל

רשלנות רפואית בשל השארת גוף זר בגוף החולהרשלנות רפואית יכולה ללבוש צורות רבות ומגוונות בצורה בלתי רגילה. במקרים רבים מדובר על מקרים שגוררים אחריהם משפטים ארוכים ומורכבים, שכן ברוב התביעות על מנת לבסס עילה להגשת תביעה יש להוכיח כי הרופא אכן חרג מהפרוטוקולים המקובלים ושאכן התקיים יסוד הרשלנות. בנוסף יש להוכיח כי אכן נגרם נזק לתובע ואם לא די בכך, הרי שיש להוכיח כי ישנו קשר סיבתי בין הרשלנות לבין הנזק שנגרם.

בלא מעט מקרים הקושי המרכזי הוא להוכיח כי אכן התקיימה רשלנות. במאמר שלפניכם נדון בסוג מסוים של רשלנות רפואית שבו קל יחסית להוכיח כי יסוד זה התקיים. בסוג זה הרשלנות באה לידי ביטוי בכך שהרופא השאיר גוף זר בגופו של המטופל, כשברוב המקרים מדובר על גוף זר שהושאר בגופו של מנותח לאחר הניתוח, אך בחלק לא מבוטל מהמקרים הגוף הזר הושאר בגופו של המטופל בזמן בדיקה רפואית פולשנית.

מה זה בדיוק גוף זר?

ישנן לא מעט פרוצדורות רפואיות שבהן ישנו צורך להשאיר גוף זר בגופו של המטופל. כך למשל יש להזכיר ניתוחים להשתלת מפרקים, הליכים כירורגיים להשתלת קוצב לב, ניתוחים להרחבת עורק צר ועוד. עם זאת, במקרה שבו הרופא השאיר בגופו של המטופל עצם כלשהו שלא היה כל מקום להשאיר אותו בגוף המטופל, בהחלט ייתכן כי ניתן לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית.

לאורך ההיסטוריה הרפואית תועדו אינספור מקרים שבהם הרופא השאיר גוף זר בגופו של המטופל. הגוף יכול להיות למשל פד רפואי, בורג, אלקטרודה או סיכה וכן במקרים לא מעטים מדובר על חלק של ציוד רפואי שנשבר או שהתנתק ממקומו מבלי שהרופא שם לב לכך.

מהי הסכנה בהשארת גוף זר בגוף החולה?

גוף זר שנשאר בגופו של החולה יכול להוות סכנה חמורה לבריאותו ואף לחייו. הסיכון המרכזי בו מדובר הוא התפתחות של זיהום חמור באזור העצם הזר ובמקרים רבים החולים מסוגלים להרגיש את העצם ואף לחוות הגבלה בתנועתיות בעקבות הנוכחות שלו. כמו כן, הנוכחות של העצם הזר עלולה להסב לחולים כאבים חריפים ובמקרים רבים באזור הגוף הזר מתפתחת תגובה חיסונית חמורה שמובילה לדלקת חמורה ביותר.

בנוסף לכל זה, ברוב המוחלט של המקרים בהם מתגלה כי במהלך ההליך הרפואי הושאר גוף זר בגופו של החולה, מתעורר הצורך לבצע ניתוח נוסף להוצאת הגוף הזר וכן בלא מעט מקרים הגוף הזר מוביל לכישלון של ההליך הרפואי שבמהלכו הושאר בגוף החולה. לא יהיה זה מוגזם לכתוב גם כי גוף זר שהושאר בגופו של החולה עלול להוות סכנת חיים של ממש.

מה יש לעשות במקרה שבו הושאר גוף זר בגופו של חולה?

הצעד הראשון שיש לעשות כאשר מתגלה כי גוף זר הושאר בגופו של חולה הוא לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים למקרה. בין היתר מדובר בדו"ח סיכום ניתוח, בצילומי הרנטגן שבהם התגלה הגוף הזר ועוד. לאחר מכן יש לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום הרשלנות הרפואית ובשלב הבא עורך הדין יקשר בין התובע לבין רופא מומחה.

תפקידו של הרופא המומחה הוא לספק חוות דעת רפואית. מדובר על מסמך רפואי בעל תוקף משפטי שנחשב למסמך חשוב ביותר בכל מקרה של תביעת נזיקין שמוגשת בגין מקרה של רשלנות רפואית. בחוות הדעת הרופא המומחה למעשה סוקר את פרטי האירוע, מתייחס לעוולת הרשלנות, דן בנזק שנגרם לתובע ומסביר את הקשר בין עוולת הרשלנות לבין הנזק שנגרם לתבוע.

דילוג לתוכן