חוות דעת רפואית לתביעת רשלנות רפואית

חוות דעת רפואית לתביעת רשלנות רפואיתעל פי תקנות הסדר האזרחי שנקבעו בשנת 1984 (התשמ"ד), בכל תביעה שעוסקת באופן כלשהו בנזקי גוף ישנו צורך לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית.

את חוות הדעת הרפואית צריך לכתוב רופא מומחה שתחום ההתמחות שלו הוא התחום הרלוונטי לנושא התביעה ולנזקים הנפשיים או הפיזיים שנגרמו לתובע לטענתו. כך למשל במידה ומדובר בפגיעה נפשית, לרוב את חוות הדעת יכתוב רופא פסיכיאטר ובמידה ומדובר בבעיה אורתופדית, את חוות הדעת הרפואית יכתוב רופא מומחה מתחום האורתופדיה.

חוות הדעת היא מסמך מקיף ביותר שצריך להתייחס למגוון של נקודות משמעותיות שכוללות בין היתר את הנסיבות הספציפיות שהובילו להתרחשות העניינים במקרה התביעה, את סך כל הממצאים המהותיים שעלו מהבדיקות שנערכו לתובע, את ממצאי האבחון הרפואי שנערך לתובע וכמובן שגם את אחוזי הנכות מהם הוא סובל במידה וקיימים אחוזי נכות.

ללא צירוף של חוות דעת רפואית הרי שבית המשפט לא יוכל לקבל את התביעה כיוון שהשופט בסופו של דבר הוא איש חוק ולא איש רפואה.

מה היא העלות של חוות דעת רפואית?

עלות חוות הדעת הרפואית עומדת לרוב בגובה של כמה אלפי שקלים אך יכולה להיות אפילו גבוהה מכך. הסיבה לכך נעוצה בשלוש סיבות מרכזיות:

  • חוות דעת רפואית כפי שציינו היא מסמך מפורט ביותר. לא מדובר כאן על אישור רפואי או הערכה רפואית בלבד כי אם על מסמך ארוך מאוד שנשען במידה רבה על הספרות הרפואית העדכנית והמתקדמת ביותר בשטח הרלוונטי.
  • השכר שמקבל המומחה לא מיועד על מנת לכסות את הכתיבה של חוות הדעת בלבד. השכר שמקבל המומחה מיועד גם לכסות את האפשרות שהמומחה יצטרך לכתוב חוות דעת משלימה במידת הצורך (במידה ותתקבל חוות דעת נגדית) וכן את האפשרות שהרופא יצטרך להעיד במשפט.
  • כאשר רופא מומחה כותב חוות דעת במקרים של רשלנות רפואית הוא למעשה מעיד כי הרופא שנגדו הוגשה התלונה התרשל בעבודתו. בעצם עשותו כן הוא עלול לגרום לקרע ביחסים עם אותו הרופא ובאופן כללי עלול לסבול מיחס מסוים מצד אנשי הקהילה הרפואית. עם זאת, בעוד שבעבר רופאים רבים נמנעו מלכתוב חוות דעת רפואיות מהטעמים החברתיים-מקצועיים, הרי שהיום יותר ויותר רופאים עוסקים באופן תדיר בכתיבת חוות דעת רפואית בתיקים של רשלנות רפואית. למרות דברים אלה, לאחרונה החלה תופעה מדאיגה של חוות דעת כפולות של רופאים, מדובר בעבירה אתית ופלילית לכל דבר וכן מתן עדות שקר, שיש למגרה מהשורש.

האם ניתן לקבל פטור מהגשת חוות דעת רפואית?

במקרים חריגים בלבד ומטעמים מסוימים בלבד אכן עלולה להתקיים עילה להימנע מהגשת חוות דעת רפואית לבית המשפט. עם זאת, במקרים בהם לא מוגשת חוות דעת רפואית, הרי שבית המשפט לא יכול לפסוק לתובע אחוזי נכות אלו ואחרים וכן לרוב גובה הפיצויים יהיה נמוך יותר מאשר אילו היה מגיש התובע חוות דעת רפואית.

על מי לשאת את עלות שכר הרופא המומחה?

כאשר אדם פונה לעורך דין על מנת שיסייע לו להגיש תלונה בגין רשלנות רפואית, הרי שהוא יודע שהתשלום יתבצע רק במידה והתביעה תצלח והפיצויים ישולמו. בניגוד לעורך דין שמתעסק בתביעות של רשלנות רפואית, רופא מומחה צריך לקבל שכר ללא קשר לתוצאות של התביעה ועלות שכרו מוטלת על התובע.

עם זאת, במקרים רבים כאשר בית המשפט פוסק לטובתו של התובע, הרי שבהחלטת השופט צריך התובע לשלם בנוסף לפיצויים גם את עלות שכר הרופא המומחה שסיפק את חוות דעתו במשפט.

על מי מוטלת האחריות לבחור את הרופא המומחה?

אחד הדברים החשובים ביותר בתחום זה הוא לבחור רופא מומחה בחכמה. לרוב כל עורך דין שמתעסק באופן שוטף בהגשת תביעות בגין מקרים של רשלנות רפואית נמצא בקשר הדוק עם מספר רופאים מומחים מתחומים שונים.

אי לכך, ההמלצה היא לגשת בכל מקרה לעורך דין שמתמחה בתחום ולבקש ממנו שיבחר עבור התובע את הרופא המתאים למקרה שלו על סמך ההיכרות האישית והמקצועית שלו עמו.

דילוג לתוכן