רשלנות רפואית בדלקת עור

רשלנות רפואית בדלקת עורדלקת בעור יכולה להיגרם כתוצאה ממגוון רחב מאוד של מחלות ועלולה להופיע בדרגות חומרה שונות.

במצבים מסוימים הדלקת מופיעה בדרגת חומרה נמוכה מאוד וכמעט בלתי מורגשת אך במצבים חמורים היא עלולה להופיע בעוצמה רבה ולהשפיע באופן ניכר על איכות החיים של הסובלים ממנה. למעשה במצבים מסוימים היא אף עלולה לסכן באופן משמעותי אל חיי החולה.

כפי שנפרט במאמר זה רשלנות רפואית בהקשר של דלקת עור יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים שכוללות אי מתן הסכמה מדעת לטיפול רפואי לדלקת בעור, אבחון לקוי של דלקת בעור, הגשת טיפול לא מתאים לדלקת בעור ועוד.

רשלנות רפואית במחלת פיירוני

מחלת פיירוני היא מחלה שפוגעת באיבר המין הזכרי. היא באה לידי ביטוי בהיווצרות של דלקת בעור הפין שמובילה להצטלקות של העור וליצירה של רקמת חיבור שמפריעה לפין להגיע למצב ישר.

מסיבה זו היא נקראת לעתים גם עקמת הפין. באופן עקרוני גם לפין של האדם הבריא ישנה זווית כלשהי אך במחלת פיירוני הזווית גדולה מהרגיל. מעבר לכך, הרקמה הצלקתית עלולה להסב לחולה כאב רב והדלקת האופיינית שמופיעה בשלב הראשוני של המחלה יכולה לגרום לזיהום ללא טיפול מתאים.

הטיפול במחלת פיירוני יכול לכלול טיפול תרופתי, הזרקת חומר מפרק קולגן לרובד הצלקתי, ניתוח לשחרור הרובד הסיבי, טיפול בגלי הלם ועוד. השלב הדלקתי של המחלה יכול להימשך בין שנה וחצי לשנתיים וישנה חשיבות עליונה לאבחן את המחלה כבר בשלב הזה.

לרוע המזל, במקרים רבים האבחון לא מתבצע כהלכה והרופא המאבחן יכול לקבוע כי מדובר על גורם אחר לדלקת ובעקבות כך המצב יכול ללכת ולהחמיר ולהוביל לבעיות חמורות בתפקוד המיני של החולה. כל מקרה שבו המחלה לא אובחנה באופן הנכון ולא הוגש טיפול מתאים יכול להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית בדלקת עור אטופית

דלקת עור אטופית היא מחלת עור דלקתית שבאה לידי ביטוי בהתקפים שביניהם ישנן תקופות של רגיעה. במהלך ההתקפים החולים סובלים מעור יבש מאוד, מגרד מאוד ומדלקת בעור. המחלה נפוצה יותר בקרב ילדים אך יכולה ללוות את החולים עד לבגרות.

הטיפול במחלה מורכב מאוד ונכון להיום מדובר על מחלה שאין טיפול שמסוגל להביא להחלמה מלאה ממנה. אי לכך מטרת הטיפול היא להפחית את חומרת התסמינים, להאריך את משך תקופת הנסיגה של המחלה ולטפל במצבים של התקפים קשים מאוד.

מעבר לפגיעה באיכות החיים ומעבר למפגע האסתטי של העור המודלק, הסיכון העיקרי של המחלה הוא חדירת זיהום לגוף של החולים בעקבות גירוד קשה של העור ופציעה שלו. אי לכך אחד הדברים החשובים ביותר בהליך הטיפולי הוא להרגיע את העור ולהגן עליו מפני חדירת מזהמים שונים.

כך למשל החולים בדלקת עור אטופית חשופים יותר מהאוכלוסייה הכללית בעיקר לחדירה של Staphylococcus aureus ופתוגנים שונים נוספים. אבחון לקוי של המחלה, הגשת טיפול לא מתאים והתעלמות מתלונות החולה עלולים לגרום להגדלת הסיכון לזיהום וכן להגדלת הסיכון לשינויים קבועים בעור שיכולים לכלול התעבות, חספוס ועוד.

רשלנות רפואית בדלקת של העור מסוג אי מתן הסכמה מדעת

לפני שרופא מעניק למטופל טיפול רפואי, ישנו פרוטוקול מסוים שעליו לעמוד בו. כל חריגה מהפרוטוקול יכולה להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית אפילו אם לא הוכח כי נגרם נזק.

כך למשל במסגרת הפרוטוקול על הרופא להסביר למטופל על המצב הרפואי שלו באופן מפורט ולהסביר לו מדוע לדעתו המקצועית עליו לעבור את ההליך או לקבל את סוג הטיפול הספציפי המוצע לו. בנוסף לכך על הרופא להסביר למטופל או לבני משפחתו במידה ומדובר בפעוט או בילד על הסכנות הכרוכות בטיפול, על הציפיות מן הטיפול וכן להסביר לו על האלטרנטיבות העומדות בפניו.

עם זאת, במקרים מסוימים הרופא יכול להתחיל בהליך טיפולי מסוים מבלי לספק את כל ההסברים על ההליך הספציפי. כך למשל במקרים מסוימים של דלקת העור ניתן לרשום למטופל תרופות על בסיס סטרואידים שבשימוש ממושך עלולים לגרום לתופעות לוואי חמורות ביותר.

עמרי (שם בדוי) מנהריה קיבל טיפול סטרואידי שהוביל לפגיעה חמורה במערכת החיסון שלו. בכתב התביעה נטען כי לו היה מודע לסכנות האפשריות של הטיפול הסטרואידי לא היה בוחר לקבל את הטיפול. כאן הרשלנות לא נבעה מהסיבוך שהתעורר אלא באי קבלת הסכמתו של המטופל ואי מתן הסבר מספק על התרופה.

דילוג לתוכן