רשלנות רפואית בטיפול בסטרואידים

רשלנות רפואית בטיפול בסטרואידיםכל העוסקים במקצוע הרפואה מודעים לכך כי לכל תרופה קיימות תופעות לוואי מסוימות וכי לצד התועלת שבטיפול התרופתי יש לקחת בחשבון גם את ההשפעה של התרופה על הגוף שיכולה במקרים מסוימים להיות שלילית. הדבר נכון במיוחד עבור סטרואידים שנמצאים בתרופות רבות.

ישנו מגוון רחב ביותר של מחלות שבהן נהוג לטפל בסטרואידים כשבין היתר מדובר על שורה ארוכה של מחלות אוטואימוניות (מחלות חיסון עצמי שבהן מערכת החיסון תוקפת את הגוף עצמו), אלרגיות שונות, מחלות שונות במערכת הנשימה, מחלות שונות במערכת העיכול, מחלות עוריות שונות, מחלות שונות במערכת הדם ועוד.

לצד התועלת הרבה שבטיפול הסטרואידי, טיפול ממושך בסטרואידים עלול לגרום גם למגוון רחב של תופעות לוואי כשבין היתר מדובר על שלל בעיות פוריות ובעיות בתפקוד המיני, תחלואה פסיכיאטרית, נטייה לזיהומים, דלדול העצם, סוכרת או החמרה של סוכרת, מחלות עיניים שונות כמו למשל קטרקט או גלאוקומה, שינוי במאזן השומנים בדם, שיעור יתר, השמנה, בעיות התפתחות וגדילה בילדים ועוד.

חשיבות המעקב אחרי הנוטלים סטרואידים

לאור כל זאת, הרי שישנה חשיבות עליונה לבצע מעקב צמוד אחרי חולים שנוטלים סטרואידים וזאת על מנת לאבחן הופעה של תופעות לוואי. כמו כן, במקרים רבים בהם ניתן טיפול סטרואידי ממושך יש לתת במקביל טיפול מונע. כך למשל במקרים מסוימים יש לתת במקביל לטיפול הסטרואידי תוספי סידן וויטמין D במטרה למנוע את הידלדלות העצם ובנוסף יש לבצע למטופלים בדיקות באופן תדיר על מנת להפסיק את הטיפול בסטרואידים במקרה של החמרה במצבם.

כל מקרה שבו בעקבות חוסר מעקב צמוד ואיכותי אחרי מצבם של החולים התרחשה החמרה של מצבם הרפואי וכן כל מקרה שבו לא ניתן למטופל טיפול מונע, יכולים להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

בין היתר יש לבצע לחולים שנוטלים סטרואידים בהתאם לצורך בדיקת מיפוי עצמות, בדיקות לחץ דם, בדיקות של רמת הסוכר בדם, בדיקות דם לאבחון הפרעות במאזן השומנים ועוד.

רשלנות רפואית מסוג אי מתן הסכמה

לפני שמתחילים במתן של סטרואידים ישנה חשיבות עליונה ליידע את המטופל בנוגע לטיפול שהוא עתיד לקבל. בין היתר צריך הרופא המטפל ליידע את המטופל בנוגע לתופעות הלוואי הצפויות של הטיפול, בנוגע לאלטרנטיביות הטיפוליות העומדות בפניו, בנוגע לתוצאות המצופות מהטיפול, בנוגע למשך הטיפול ועוד. לאחר מכן על הרופא לקבל את הסכמתו של המטופל להתחלת הטיפול. כל חריגה מפרוטוקול זה עלולה להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

במקרים רבים מטופלים קיבלו טיפול בסטרואידים מבלי שהיו מודעים לכך שהטיפול עלול להוביל לתופעות לוואי חמורות ובמקרים רבים מסוג זה המטופלים ניצחו במשפט לאחר שטענו כי לו היו מודעים לתופעות הלוואי החמורות, היו בוחרים בטיפול אחר.

בנושא זה חשוב לציין כי בדרך כלל לא ניתן להפסיק את הטיפול בסטרואידים באופן פתאומי שכן על מנת להפסיק את הטיפול יש להפחית באופן הדרגתי את המינון. במקרה של הפסקה פתאומית של טיפול בסטרואידים תיתכנה תופעות לוואי חמורות ביותר. גם כאן, ניתן לראות כי ישנה חשיבות גדולה ליידע את המטופל לגבי אופן השימוש בתרופות שמכילות סטרואידים.

רשלנות רפואית בטיפול בסטרואידים

רשלנות רפואית בטיפול בסטרואידים יכולה לבוא לידי ביטוי במתן מינון לא מתאים של התרופות. כך למשל במקרה מפורסם שהתרחש בבית חולים גדול בתל אביב, ניתן למטופלת שסבלה בסרטן מסוג לימפומה מינון כפול של סטרואידים. בסופו של דבר החולה החלימה ממחלת הסרטן אך בעקבות הטיפול בסטרואידים סבלה מנזק בלתי הפיך שבא לידי ביטוי בהרס של מפרק הירך ובדיכאון קליני חמור ביותר.

כיצד ניתן לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית בטיפול בסטרואידים?

על מנת לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית בטיפול בסטרואידים יש להוכיח שהרופא חרג מרמת האחריות המוטלת עליו ושכל רופא סביר אחר היה נוהג אחרת. לאחר מכן, יש להוכיח כי בעקבות הטיפול נגרם למטופל נזק, כלומר שקיים קשר סיבתי בין הרשלנות הרפואית לבין הנזק שנגרם למטופל. כל זאת יש להוכיח בעזרת חוות דעת רפואית של רופא מומחה.

דילוג לתוכן