רשלנות רפואית באוסטאופורוזיס

רשלנות רפואית במחלת אוסטאופורוזיסאוסטאופורוזיס היא מחלה שבאה לידי ביטוי בסיכון מוגבר לשברים עקב ירידה בחוזק העצמות. באופן טבעי באדם הבריא מתרחשים בעצמות השלד תהליכים של בנייה ופירוק במקביל כאשר קיים איזון מסוים בין הקצב של תהליכי ההרס לקצב של תהליכי הבנייה.

החולים באוסטאופורוזיס סובלים במקביל מעלייה בפעילות של התאים שאחראים על פירוק העצם ומירידה בפעילות של התאים שאחראיים על תהליך בניית העצם. בעקבות כך איכות העצם והצפיפות שלה נפגעות וחוזק העצם מתערער.

כיצד ניתן לאבחן אוסטאופורוזיס?

האבחנה של מחלת האוסטאופורוזיס מתבססת על צפיפות עצם נמוכה והיסטוריה של שברים שמקורם באוסטאופורוזיס. את בדיקת צפיפות העצם שמאפשרת לאבחן את המחלה מבצעים בשיטה שנקראת DEXA, ראשי התיבות של Dual Energy x-ray Absorptiometry. מדובר על סוג מסוים של בדיקת רנטגן שמבוצעת באזורים שונים בשלד כמו למשל בצוואר הירך, בעמוד השדרה ובזרוע.

בדיקת האבחון מבוצעת באופן קבוע לנשים מעל גיל שישים, לנשים מעל גיל חמישים שמשקלן נמוך במיוחד או שסובלות משבר אוסטאופורוטי, לנשים וגברים שסובלים ממחלות שונות שמקושרות לשכיחות גבוהה של אוסטאופורוזיס ועוד.

על ידי אבחון מוקדם של אוסטאופורוזיס ניתן להתחיל במתן תרופות מסוימות ובטיפול התנהגותי מסוים במטרה להאט את קצב ההתקדמות של המחלה ובמטרה למנוע שברים. חשוב להבין כי מדובר על מחלה מסוכנת ביותר שכן היא גורמת למקרי תמותה רבים ביותר מדי שנה.

מקרי התמותה לא נגרמים באופן ישיר כתוצאה מהמחלה אלא באופן עקיף. שיעורי התמותה הגבוהים ביותר מתרחשים בקרב חולי אוסטאופורוזיס הסובלים משברים בעצמות הירך.

רשלנות רפואית באבחון אוסטאופורוזיס

כפי שציינו, ישנה חשיבות עליונה לבצע בדיקה לאבחון אוסטאופורוזיס באופן קבוע בקרב קבוצות אוכלוסייה מסוימות שנמצאות בסיכון לחלות במחלה. כך למשל מטופלת בת שישים ומעלה צריכה לקבל המלצות ברורות מהרופא המטפל בה לעבור בדיקת צפיפות עצם וכן עליה לקבל הסבר מפורט על המחלה. במידה והרופא לא דואג להנחות את המטופלת לעבור את הבדיקה, הדבר בהחלט יכול להיחשב כעילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

הדבר נכון גם לגבי חולים שנוטלים תרופות מסוימות שמגדילות את הסיכון לחלות באוסטאופורוזיס. כך למשל כיום ידוע כי אחד הסיבוכים העיקריים של שימוש ארוך טווח בסטרואידים הוא אוסטאופורוזיס.

לפיכך, כל חולה שנוטל סטרואידים במשך תקופה ארוכה צריך לעבור לפי הנחיות משרד הבריאות הישראלי בדיקת צפיפות עצם. מדי שנה מוגשות מספר תביעות בגין רשלנות רפואית שבאה לידי ביטוי בכך שהרופא לא דאג להפנות את המטופל לביצוע בדיקת צפיפות עצם חרף ההנחיות הברורות של משרד הבריאות.

אי מניעת אוסטאופורוזיס

במקרים מסוימים ניתן היה למנוע את המחלה אך בעקבות רשלנות רפואית, המחלה התפרצה במלוא עצמתה. הזכרנו למשל שאוסטאופורוזיס יכולה להיות סיבוך של טיפול תרופתי ארוך טווח בסטרואידים. על כן, לפי ההנחיות של משרד הבריאות כל חולה שנוטל סטרואידים במינון של לפחות חמישה מיליגרם ליום במשך לפחות שלושה חודשים צריך לקבל טיפול מונע שמטרתו להפחית את הסיכון לחלות באוסטאופורוזיס.

הטיפול המונע כולל שימוש בתרופות ממשפחת הביפוספונטים ונטילה קבועה של תוסף סידן ותוסף של ויטמין D. במקרים בהם חרף ההנחיה לשימוש בסטרואידים במינון גבוה וארוך טווח, לא הונחה המטופל לקבל טיפול למניעת אוסטאופורוזיס, בהחלט ייתכן כי קיימת עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית בטיפול באוסטאופורוזיס

במקרים מסוימים המחלה מתפרצת באופן כזה שנחשב לבלתי נמנע אך עדיין ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בטיפול באוסטאופורוזיס. הטיפול במחלה כולל שימוש במגוון רחב של תרופות כשבין היתר מדובר על Evista, ביפוספנטים ועוד. בדומה לכל תרופה באשר היא, גם לתרופות המיועדות לטיפול באוסטאופורוזיס קיימות תופעות לוואי שונות ובנוסף לכך, גם לתרופות אלו קיימות התוויות נגד.

לפיכך, לפני שמתחילים בטיפול תרופתי בהקשר של אוסטאופורוזיס ישנה חשיבות עליונה לבצע למטופל בדיקות מקיפות, תשאול יסודי וכן חשוב לקחת ממנו כמה שיותר מידע הרלוונטי לטיפול התרופתי. כך למשל חל איסור מוחלט לעשות שימוש ב- Evista במידה והחולה סובל מקרישיות יתר של הדם, מליקוי חמור בתפקוד הכליות או מליקוי בתפקוד הכבד.

אי בירור מצבו הרפואי של המטופל לפני התחלת הטיפול עלול לגרום לנזקים חמורים ביותר ואף להוביל למוות.

דילוג לתוכן