רשלנות רפואית בניתוחי לב

רשלנות רפואית בניתוחי לבניתוח לב הוא ללא ספק, אחד ההליכים הכירורגים המורכבים ביותר ובשל חשיבותו של הלב, לתפקודו של האדם, רשלנות רפואית בניתוח לב, עלולה לגרום למטופל לנזק פיזי חמור ביותר ולעיתים אף למוות.

ניתן לחלק את מקרי הרשלנות הרפואית לרשלנות בשלב האבחון ולרשלנות בשלב הטיפול. השאלה האם מדובר במקרה של רשלנות רפואית, נבחנת לאורו של מבחן הרופא הסביר, על פיו בודק בית המשפט, האם כל רופא סביר אחר, היה פועל אחרת באותן הנסיבות ומונע את הנזק שנגרם למטופל.

בכל מקרה של רשלנות רפואית בניתוח לב, בין אם התרחשה בשלב האבחון ובין אם בניתוח עצמו ובמעקב הרפואי שלאחר הניתוח, יכול הנפגע להגיש תביעה לפיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו.

רשלנות רפואית באבחון ובבדיקות לניתוח

אבחון שגוי של בעיות לב, עלול להיות קטלני עבור המטופל, משלא יבוצע ניתוח לב שיש לבצעו, או כי יבוצע ניתוח שאינו נדרש. לשם ביצוע אבחון נכון ומדויק, מחויב הרופא לערוך  בירור רפואי מקיף ויסודי על מצבו של המטופל. כך יוכל להעריך נכונה את הממצאים הקליניים ולהחליט על הטיפול המתאים.

בין היתר, חייב הקרדיולוג, לברר אודות אירועי לב קודמים של המטופל, הטיפול שניתן בגינם, האם קיימת היסטוריה רפואית משפחתית של בעיות לב, פענוח בדיקות קודמות שנעשו, אבחנות רפואיות קודמות וכיוצא בזה.

משקבע הרופא את האבחנה של המטופל, יקבל החלטה לגבי הניתוח המתאים וההכנות הדרושות לו. כך למשל, בעקבות הבירור הרפואי והאבחנה אליה הגיע הרופא, מקבל הוא לעיתים, החלטה לתת למטופל תרופות לפני או אחרי הניתוח, לשם מניעת זיהומים למשל.

אי עריכת בירור רפואי כנדרש, או הערכה שגויה של הממצאים שעמדו בפני הרופא באותה עת, עלולים לגרום לקבלת החלטות שגויות מצד הרופא, המסכנות מטבע הדברים, את בריאותו של המטופל.

רשלנות רפואית במהלך הניתוח

בשל המורכבות של ניתוח לב, עלולים להתפתח במהלך הניתוח, סיבוכים שונים, המסכנים את חיי המטופל, כמו הפרעת קצב, כשל כלייתי, קרישי דם וכדומה. על כן, חייב המנתח והצוות הרפואי המסייע לו במהלך הניתוח, להיות ערני וזהיר מאוד, על מנת לבצע את הניתוח בצורה טובה ולהימנע עד כמה שניתן מסיבוכים בניתוח.

ישנם מקרים בהם הניתוח מסתבך עקב אירועים בלתי צפויים ואם נגרם למטופל נזק, הדבר איננו בשל התנהגות המנתח. אולם, במצבים אחרים, נגרם נזק שניתן היה למנוע אותו משום שמקורו הוא למשל, בהעדר מיומנות מספקת של המנתח או הצוות הרפואי המסייע לו.

משנוצרה בעיה רפואית אצל המנותח במהלך הניתוח, חשוב מאוד לאבחנה בזמן. העדר אבחון, אבחון מאוחר או אבחון המלווה בטיפול לא נכון, עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך למטופל.

מעקב רפואי רשלני

חלק מן הטיפול בחולה לב, הוא במעקב לאחר הניתוח שכן תפקידו של המנתח אינו מסתיים עם תום הניתוח. על הרופא לבצע מעקב רפואי צמוד אחר המטופל, למשך התקופה הנדרשת (ולעיתים, לשארית חייו של המטופל) בכדי לוודא שמצבו הבריאותי תקין.

במסגרת המעקב הרפואי, מחויב המנתח להפנות את המטופל לבדיקות הנחוצות ובהתאם להן, לקבוע את המשך הטיפול. המנתח חייב להיות קשוב לתלונות המטופל ואם הוא מדווח על תסמינים, המעוררים חשד לבעיה, על הרופא לבצע בדיקות נוספות ולערוך מעקב אחר מצב המטופל, הכול על פי הנסיבות.

אי ביצוע מעקב רפואי כלל או על פי סטנדרט הטיפול המקובל, עלול לגרום למטופל לנזק פיזי חמור מאוד ואף לסכן את חייו. אחת הדוגמאות לכך היא מצב שבו לא אובחנה בעיה רפואית אצל המטופל וזו הוחמרה בשל העדר טיפול.

ראו גם:
רשלנות רפואית באיסכמיה

דילוג לתוכן