רשלנות רפואית בקרישיות יתר בדם

רשלנות רפואית בקרישיות יתר בדםקרישיות יתר בדם היא תופעה שכיחה ביותר ובמקרים רבים החולה יכול לסבול מקרישיות יתר מבלי להיות מודע לכך כלל ואף לחיות חיים מלאים מבלי שהתופעה תבוא לידי ביטוי באופן קליני. עם זאת, במקרים אחרים קרישיות היתר יכולה להוביל למצבים מסכני חיים.

מנגנון הקרישה של הדם הוא אחד מהמנגנונים החשובים ביותר בגופנו, אך כאשר הוא פועל באופן מוגבר, קיים סיכון מסוים להתפתחות של קרישי דם באופן ספונטני שלא לצורך. כל אותם קרישי דם עלולים לגרום לחסימה של כלי דם חשובים כמו למשל עורקי הריאה או כלי הדם הכליליים שמספקים דם ללב.

רשלנות רפואית באבחון של קרישיות יתר בדם

ישנם מצבים שונים או חומרים מסוימים שיכולים להוביל לקרישיות יתר בדם. במידה והאדם לא סובל מנטייה לקרישיות יתר, הרי שכל אותם גורמים לא אמורים לסכן אותו יתר על המידה, אך במידה והוא סובל מנטייה מוקדמת לקרישיות יתר, הרי שתוספת סיכון עלולה להוביל ליצירת אותם קרישים מסוכנים.

כך למשל נטילה של גלולות למניעת היריון עלולה להגביר את הקרישיות של הדם, במהלך ההיריון הקרישיות מוגברת, עישון של סיגריות מגביר את מידת הקרישיות של הדם ועוד.

לפיכך, לצורך העניין כאשר אישה פונה לגניקולוג שלה ומבקשת ממנו שיספק לה מרשם עבור גלולות למניעת היריון, הרי שחלה עליו האחריות המקצועית לברר האם היא סובלת מקרישיות יתר של הדם או שהיא סובלת מגורמי סיכון מסוימים שיש בהם כדי להעלות את רמת הקרישיות של הדם. בין היתר מדובר על עודף משקל והשמנה, עישון סיגריות כפי שציינו ועוד. במידה ומתגלה כי במשפחתה של האישה קיים גם סיפור משפחתי של קרישיות יתר בדם, הרי שצריכה להידלק נורה אדומה במוחו של הרופא.

לאור כל זאת עליו לשלוח את האישה לביצוע של בדיקת קרישיות יתר במטרה לשלול מצב זה. דוגמה טובה למקרה של רשלנות רפואית מסוג זה ניתן למצוא בסיפורה של דבורה (שם בדוי) מנהריה. דבורה פנתה לגניקולוג שלה וביקשה שיספק לה מרשם לגלולות למניעת היריון. הגניקולוג של דבורה לא טרח לשאול אותה בנוגע לסיפור משפחתי של קרישיות יתר בדם, לא שאל אותה האם היא מעשנת סיגריות וכן התעלם מהעובדה שדבורה סבלה מהשמנה חמורה.

חודשיים בלבד לאחר שהחלה ליטול את הגלולות שרשם לה הרופא סבלה דבורה מקריש דם קטלני שחסם את אחד מכלי הדם במוחה ולמרות שהרופאים הצליחו להציל את חייה, דבורה נותרה משותקת בפלג גופה השמאלי.

במשפט שהתקיים לאחר המקרה קבע השופט שבמידה שהגניקולוג היה טורח לברר האם המטופלת שלו סובלת מקרישיות יתר בדם, יכול היה לרשום לה סוג אחר של גלולות או מנחה אותה לכל הפחות לעשות שימוש באמצעי מניעה אחרים וכך למנוע את היווצרות קריש הדם הקטלני.

רשלנות רפואית במעקב אחרי מטופלים שסובלים מקרישיות יתר בדם

כאשר ידוע שאדם מסוים סובל מקרישיות יתר בדם ישנה חשיבות עליונה לבצע אחריו מעקב צמוד ושוטף וזאת על מנת למנוע את היווצרות קרישי הדם הקטלניים. כמו כן, לרוב הסובלים מנטייה לקרישיות יתר בדם צריכים להימצא תחת משטר תרופתי מסוים ולכן ישנה גם חשיבות גבוהה לבצע בהם בדיקות תכופות במטרה לבדוק האם התרופות מבצעות את הפעולה הרצויה.

במקרים רבים כאשר המעקב לא מבוצע באופן תקין עלול להיווצר מצב שבו המינון שנרשם לחולה אינו מתאים וכן במקרים רבים מתגלה כי בעקבות המעקב הלא תקין לא התגלה בזמן כי חלה החמרה ברמת הקרישיות.

דילוג לתוכן