רשלנות רפואית שגרמה לעיוורון

רשלנות רפואית שגרמה לעיוורוןעיוורון הוא נכות רפואית, אשר במקרים רבים היא מולדת, אולם למרבה הצער, לעיתים היא נגרמת בשל רשלנות רפואית.

זו יכולה להתרחש בנסיבות שונות, החל  מרשלנות רפואית באבחון או בטיפול במחלה כגון סכרת או גלאוקומה וכלה ברשלנות רפואית בביצוע ניתוח עיניים כגון קטרקט או ניתוח להסרת משקפיים.

רשלנות באבחון

זהו מצב שבו מחלה אינה מאובחנת כלל או לחילופין, מדובר באבחון מאוחר או באבחון שגוי של המחלה. המשותף לכל המצבים הללו, הוא כי המטופל אינו מקבל את הטיפול הדרוש לו ולפיכך, נגרם לו נזק רפואי, אשר ניתן היה למנוע אותו. כאשר מדובר על עיוורון, הרי שזהו אחד הנזקים החמורים ביותר שיש והוא לרוב בלתי הפיך. הדוגמאות הנפוצות ביותר לרשלנות רפואית הגורמת לעיוורון הן סכרת וגלאוקומה. שתי המחלות הללו, כאשר הן אינן מאובחנות בשלב מוקדם, או כאשר אינן מטופלות כהלכה, יכולות לגרום לפגיעה בכלי הדם הקטנים של העיניים ולגרום כך למטופל לפגיעה חמורה בראייה עד לעיוורון מוחלט.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית באבחון? למשל כאשר הרופא לא הפנה את המטופל לבדיקות הדרושות, על פי סטנדרט הטיפול המקובל, בהתאם לתלונות שהשמיע. מדובר ברשלנות רפואית כאשר הבדיקות הללו, לו היה הרופא מפנה אליהן, היו מובילות לאבחון המחלה. דוגמא נוספת היא מצב שבו הופנה המטופל לבדיקות, אך הרופא שגה באבחון התוצאות ולפיכך, המטופל לא קיבל את הטיפול הנדרש לו ומצבו הדרדר, לעיתים עד לאובדן הראייה.

מתן טיפול רשלני

חלק ניכר ממקרי הרשלנות הרפואית אינם מתרחשים בשלב האבחון, אשר דווקא בוצעה כהלכה, אלא מתרחשים במסגרת מתן הטיפול. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, למשל:

  1. אי התאמת התרופה למטופל: מתן תרופה אשר המטופל אלרגי אליה, דבר אשר יכול לקרות כאשר הרופא אינו מתשאל את המטופל אודות רגישות לתרופות. כמו כן, קביעת מינון לא מתאים של התרופה למצב הרפואי.
  2. השתהות במתן טיפול: זו יכולה לגרום להידרדרות המצב הרפואי ובמקרים חמורים גם לעיוורון, בוודאי במחלות כגון סכרת וגלאוקומה.
  3. רשלנות בביצוע הטיפול: המקרה הנפוץ ביותר הוא רשלנות בהליך כירורגי כלשהו, אשר נבעה מהעדר מיומנות של המנתח, כפי שיפורט להלן.

רשלנות רפואית בניתוח

ברור וידוע כי כל ניתוח נושא בחובו סיכונים מסוימים, קלים כחמורים ועל הרופא מוטלת חובה ליידע על כך את המטופל, על מנת לקבל ממנו הסכמה מדעת לניתוח. אולם כאן אנו מתייחסים לרשלנות רפואית בניתוח, קרי, מצב שבו נגרם למטופל נזק, אשר אינו נזק צפוי, אלא מדובר בנזק אשר לא היה מתרחש לולא רשלנות המנתח. עיוורון היא אחת התוצאות החמורות ביותר של רשלנות רפואית בניתוח והיא יכולה להתרחש בין היתר, בניתוחים להסרת משקפיים ובניתוחי קטרקט.

מדוע מתרחשת רשלנות רפואית בניתוח? הסיבות הן רבות, החל מאי התאמה של המטופל לניתוח וכלה בחוסר מיומנות בביצוע של הניתוח עצמו. כמו כן, במסגרת רשלנות רפואית בניתוח כוללים גם מחדלים של המטפל לפני ואחרי הניתוח: אי מתן הנחיות והכוונה למטופל לפני הניתוח, למשל, הפסקה של נטילת תרופת מרשם קבועה , או למשל, העדר מעקב רפואי ראוי של המנתח לאחר הניתוח, אשר יכול לבוא לידי ביטוי הן באי זימון המטופל לביקורת כלל, או בביצוע רשלני של הביקורת, אשר גרם לאי אבחון של סיבוך בניתוח וזה יכול להוביל למרבה הצער גם לעיוורון במקרים חמורים. 

דילוג לתוכן