רשלנות רפואית של בית החולים

רשלנות רפואית של בית חוליםמדי שנה מוגשות במדינת ישראל אלפי תביעות בגין רשלנות נגד בתי חולים. אמנם בדרך כלל הרשלנות היא מעשה של רופא אחד ולא של בית החולים כולו מן הסתם, אך לבתי החולים קיימת אחריות שילוחית כלפי העובדים שלהם ולפיכך ברוב המוחלט של המקרים התביעות שעוסקות במקרים של רשלנות רפואית מוגשות נגד בית החולים ולא נגד רופא זה או אחר.

מאחר ואף בית חולים לא יכול לנטרל את הסיכוי לרשלנות רפואית, הרי שכל בית חולים מחזיק בביטוח נגד תביעות בגין רשלנות רפואית.

הסוגים השונים של בתי החולים בישראל

במדינת ישראל ישנם כיום שלושה סוגים שונים של בתי חולים: בתי חולים פרטיים, בתי חולים ממשלתיים ובתי חולים של קופת חולים. לאור זאת, כאשר מגישים למשל תביעה בגין רשלנות רפואית נגד בית חולים ממשלתי, הרי שלמעשה מגישים תביעה נגד משרד הבריאות או נגד מדינת ישראל, שכן משרד הבריאות הוא האחראי על הפעילות של בית החולים הממשלתי והעובדים בבתי החולים הממשלתיים הם למעשה עובדים בשירות המדינה.

באופן דומה, כאשר ישנו צורך להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית שהתרחשה במסגרת בית חולים של קופת חולים, הרי שהתביעה מוגשת נגד קופת החולים שמפעילה את בית החולים ולא נגד בית החולים עצמו.

תביעות מורכבות נגד מספר גורמים במקביל

לא תמיד ניתן להבין כבר בשלב הראשון נגד מי בדיוק צריך להגיש את התביעה. במקרים מסוימים מדובר על גורם יחיד אך בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר על מספר גורמים שיש להגיש את התביעה נגדם במקביל. כך לדוגמה במידה ופלוני זוכה לקבל אבחון שגוי בבית החולים בו טופל וכתוצאה מכך נרשמו לו תרופות לא מתאימות, בשלב מאוחר יותר יוכל לתבוע את בית החולים שביצע את האבחון השגוי.

כעת נתאר מצב שבו אותו אדם המשיך את הטיפול במסגרת של קופת חולים ובעקבות רשלנות רפואית, התרופות לא הוחלפו והוא המשיך לקבל מרשם שגוי בעקבות אותו אבחון שגוי בבית החולים בו טופל.

במצב הזה באפשרות אותו מטופל להגיש תביעה אחת נגד בית החולים שביצע את האבחנה השגויה ותביעה נוספת נגד קופת החולים שלא ביצעה מעקב תקין אחרי מצבו ופשוט המשיכה באותה הטעות שהחלה בשלב האבחון.

מאחר ומדובר בדרך כלל בתביעות מורכבות מאוד ומאחר ובדרך כלל מדובר על תביעות שהטיפול בהן נמשך שנים מספר, הרי שישנה חשיבות עליונה לפנייה מוקדמת ככל האפשר לעורך דין לענייני נזיקין המתמחה בטיפול בתביעות של רשלנות רפואית נגד בתי חולים. עו"ד  המתמחים בנושא זה, פרושים בכל הארץ, כך שניתן למצוא עורך דין לרשלנות רפואית בתל אביב, בירושלים, באזור הדרום, הצפון ועוד.

סוגים שונים של רשלנות רפואית של בית חולים

להלן חלק מהמקרים שיכולים להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית:

  • אי מתן הסכמה מדעת – בדרך כלל בבתי חולים מתבצעות פרוצדורות רפואיות מורכבות יותר מאלו המתבצעות בקהילה. לאור זאת, ברוב המוחלט של המקרים יש ליידע את המטופלים בנוגע לפרוצדורות שהם עתידים לעבור, להסביר להם על התוצאות המצופות מהטיפולים השונים, להסביר להם על האלטרנטיבות העומדות בפניהם ולהחתים אותם על טופס הסכמה מדעת. כל חריגה מפרוטוקול זה עלולה להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.
  • רשלנות רפואית בניתוח – רשלנות רפואית בניתוח מהווה את אחת מהעילות השכיחות ביותר להגשת תביעות בגין רשלנות רפואית. הרשלנות בניתוח יכולה לגרום לנכות זמנית או צמיתה, לדימום חמור, להוביל לצורך בביצוע ניתוח נוסף ובמקרים החמורים ביותר הרשלנות בניתוח עלולה לגרום למוות של המנותח. במקרים מסוימים מתברר שהניתוח בוצע באיבר שלא היה צורך לנתח כלל.
  • רשלנות באבחון – גם במהלך תהליך האבחון בבית החולים עלולים להתרחש מקרים של רשלנות רפואית. לא זו בלבד שרשלנות רפואית באבחון יכולה לגרום לכך שהמטופל לא יזכה לקבל את הטיפול המתאים לו אלא שבמקרים רבים מאוד האבחון השגוי גורם למתן טיפול שגורם ליותר נזק מתועלת.  
  • רשלנות רפואית בלידה – התביעות המורכבות, השכיחות והארוכות ביותר לטיפול הן תביעות בגין רשלנות רפואת בלידה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאדם שכבר מלידתו סובל מנזק רפואי, יסבול במשך כל ימי חייו מאותו הנזק ולפיכך הפיצוי יהיה גם הגבוה ביותר. רשלנות רפואית בלידה יכולה לגרום להולדת צאצא הסובל משיתוק מוחין או פיגור שכלי ואף להוביל למוות של העובר או התינוק.

אולי יעניין אותך גם:

רשלנות רפואית בישראל – נתונים שצריך לדעת

דילוג לתוכן