רשלנות רפואית בישראל: נתונים על ממדי התופעה בארץ

מחקרים שחקרו לאחרונה נתונים לגבי תיקי תביעות של רשלנות רפואית בישראל, מגלים קשר מדאיג בין רשלנות רפואית ופטירה. רשלנות רפואית בישראל – קצת נתונים על ממדי התופעהכמו כן, עד 2017 עלה מספרן של תביעות הרשלנות הרפואית באופן משמעותי כך שהוא הוכפל בתוך שנים בודדות. בנוסף בתי המשפט פסקו סכומי פיצויים גבוהים באופן משמעותי.

דו"ח מטעם משרד הבריאות מהשנים 2016 ו- 2017 מוכיח ליקויים שחוזרים על עצמם במסגרת טיפולים רפואיים כמו טיפול תוך העדר ניסיון או אי לקיחה מספקת בחשבון של רקע ונתונים רפואיים של המטופל.

רוב התביעות נגמרות אמנם בפשרות עוד לפני ברור התיק בבית המשפט, עם זאת, בתיקים שנבחנו משנת 2013 ועד שנת 2017 בתי המשפט פסקו בכמעט מחצית מהמקרים לטובת התובעים וקבעו אחריות על בית החולים ומוסדות רפואיים.

במה מתרכזות תביעות רשלנות רפואית בישראל?

תביעות בעילה של רשלנות רפואית עוסקות ברשלנות בביצוע הטיפול הרפואי (עיקר התביעות), רשלנות באבחון הבעיה הרפואית, רשלנות בקשר לסוג הטיפול, ורשלנות שקשורה למעקב אחרי החולה בתום הטיפול.

תביעות רשלנות רבות עוסקות גם ברשלנות בשל אי מתן הסכמה מדעת. על פי חוק זכויות החולה, המטופל צריך לתת את הסכמתו לקבלת הטיפול וזאת אחרי שקיבל הסברים ומידע מלאים בנוגע למצבו הרפואי , ולסיכויים ולסיכונים שבטיפול. את ההסברים עליו לקבל מהרופא המטפל. אם נתן הסכמה לטיפול בלי שקיבל מידע מספק – מדובר ברשלנות. על החולה לדאוג לקבל מידע רפואי מלא ולפעמים גם חוות דעת מרופא נוסף.

חלק ניכר מהתביעות נסובות סביב רשלנות שקשורה למיילדות וגניקולוגיה

כמעט מחצי מהתיקים שנדונים בבית המשפט בנושא של רשלנות רפואית עוסקים ברשלנות שנוגעת לגניקולוגיה ומיילדות.

על פי המחקרים שנעשו, ניתן ללמוד, כי בדרך כלל נפסקים תיקי רשלנות רפואית בגניקולוגיה ומיילדות לטובת התובעים, וסכומי הפיצויים יכולים להגיע למיליונים רבים. על פי נתוני מחקרים, יותר ממחציתם של פיצויים שנפסקים בתביעות רשלנות ניתנו בגין רשלנות רפואית בהריון.

מהן הסיבות לעלייה בשיעור תביעות רשלנות רפואית בישראל?

סיבה לעלייה במספר התביעות היא הרחבת העילות של רשלנות רפואית. העלייה במספר התביעות ובסכומי הפיצוי נובעת מכך שהורחבה יריעת העילות שבגינן ניתן להגיש תביעות לבית המשפט:

  • בית המשפט מכיר בתביעות לפיצוי בגין פגיעה ברצונו החופשי של המטופל,
  • בתביעות לפיצוי בגין שנים אבודות של הנפטרים כתוצאה מרשלנות רפואית;

בתי המשפט הכירו גם במקרי רשלנות רפואית בגין הולדה בעוולה, כאשר בני הזוג טענו שלא ידעו שהעובר שלהם סובל ממומים, כך שאם היו יודעים מראש, היו מפסיקים את הליך ההיריון. במקרים כאילו, סכומי הפיצויים עלו במקרים רבים עד כיותר מחצי מיליון שקלים לכל אחד מבני הזוג;

סיבות נוספות לעליה במספר תביעות הרשלנות הרפואית

עליה במספר תביעות של רשלנות רפואית אשר מוגשות לבתי המשפט נובעת גם:

  • מהרחבת האחריות על בתי החולים, הצוות הרפואי, והמוסדות הרפואיים;
  • בשל עומסים על המערכת;
  • וכן בשל טעויות רשלניות;

מצד גורמי רפואה נטען, שעליה בגיל האוכלוסייה, וברף הציפייה של המטופלים, הם הסיבה לעליה בתביעות הרשלנות הרפואית.

יש הטוענים שהעלייה במספר התביעות נובעת מהתנהלות לקויה של הגורמים שמעורבים בטיפול הרפואי ובין היתר גם משימוש בתרופות עם תופעות לוואי קשות, ניתוחים שהסתבכו, וכולי.

באילו נסיבות כדאי לשקול להגיש תביעת רשלנות רפואית?

נכון יהיה להגיש תביעת רשלנות רפואית כאשר נגרם נזק, וניתן להוכיחו. כמו כן כשניתן להוכיח שמדובר ברשלנות באבחון או טעות באבחון, טיפול רשלני ומוטעה, מחדל בנוגע לבדיקות, וכן בהפרת זכויות של מטופלים כמו פגיעה באוטונומיה, ברצון החופשי, בזכות להסכמה מדעת לטיפול, וקבלה בזמן של כל המידע הרפואי הרלוונטי שנוגע לטיפול הכולל גם סיכונים וסיכויים של הטיפול המוצע למטופל.

דילוג לתוכן