רשלנות רפואית בהיריון מרובה עוברים

רשלנות רפואית בהיריון מרובה עובריםהיריון מרובה עוברים שבו ברחמה של האישה יש יותר מעובר אחד נחשב להיריון שבו נשקפת סכנה גדולה יותר לאישה ולעוברים מאשר היריון שבו ברחמה של האישה מתפתח עובר אחד בלבד.

הריונות מרובי עוברים אינם נחשבים לתופעה שכיחה באופן טבעי אך הסיכוי בהחלט גבוה בקרב נשים שעוברות טיפולי פוריות.

מה ההבדל בין היריון מרובה עוברים לבין היריון של עובר אחד?

ישנם הבדלים רבים בין היריון מרובה עוברים לבין היריון רגיל שבאים לידי ביטוי בכל אספקט ואספקט בהיריון.

כך למשל הסיכון לדימום בשליש הראשון בהיריון גדול יותר בהיריון מרובה עוברים, השכיחות של הפלות גבוהה יותר וכן ישנו צורך בביצוע של בדיקות מקיפות יותר במקרים של היריון מרובה עוברים. מעבר לכך, בדרך כלל בהיריון מרובה עוברים התינוקות נולדים במשקל לידה נמוך יותר ושכיחות הפגות גבוהה יותר.

בקצרה ניתן לכתוב כי בהיריון מרובה עוברים קיימים כל הסיכונים הקיימים בהיריון רגיל אך השכיחות שלהם גבוהה יותר. בין היתר מדובר על סוכרת הריונית, מוות של האם, יתר לחץ דם, ניתוח קיסרי ועוד.

בנוסף לכך, השכיחות של מומים מולדים שמובילים לנכות בקרב תינוקות שנולדו לאחר היריון מרובה עוברים גבוהה יותר מהשכיחות של מומים אלו בקרב תינוקות שנולדו לאחר היריון רגיל.

רשלנות בהיריון מרובה עוברים מסוג אי מתן מידע

במקרים מסוימים גם אם לא הוכח כי הפעילות הרפואית גרמה לנזק, עדיין ניתן לתבוע את הרופאים בגין התרשלות רפואית.

על מנת להמחיש מקרה כזה באופן הטוב ביותר ניתן להביא את סיפורה של ג'מילה (שם בדוי) שברחמה נמצאו ארבעה עוברים לאחר שעברה טיפולי הפריה במשך שנה תמימה. לרוע מזלה של ג'מילה, היא חוותה לידה מוקדמת מאוד בשבוע העשרים ושש וזמן קצר לאחר הלידה כל העוברים הלכו לעולמם.

בתביעה שהוגשה נגד בית החולים המוסלמי שבו טופלה נכתב כי הרופאים שטיפלו בה לא ציינו בפניה כי באפשרותה לעבור תהליך של דילול עוברים. בתהליך זה למעשה מפסיקים את ההתפתחות של חלק מהעוברים על מנת להפחית את מידת הסיכון של ההיריון לאם ולעוברים כאחד.

בבית החולים בו טופלה האישה לא מבצעים את התהליך הזה מטעמי דת והרופא המומחה דיווח כי לא בטוח שקיום ההליך של דילול עוברים אכן היה מונע את המוות של התינוקות, אך בסופו של דבר בית המשפט פסק לטובת התובעת מאה וחמישים אלף ₪ פיצויים.

הפיצויים נפסקו לתובעת משום שבכך שלא הסבירו לה על ההליך האפשרי בבתי חולים אחרים, מנעו ממנה את חופש הבחירה ואת החירות הבסיסית שלה לעשות כרצונה.

החדרה של כמות עוברים גדולה מדי

רשלנות רפואית במקרה של היריון מרובה עוברים יכולה לבוא לידי ביטוי גם באי הקפדה אחר ההנחיות הרפואיות ואחר הפרוטוקולים המובלים בתחום. כך למשל כיום במקרים של הפריה חוץ גופית חל איסור להשריש ברחם יותר משני עוברים.

עם זאת, במקרים מסוימים הרופא המטפל חורג מהנוהל הנ"ל ומחדיר לרחם יותר משני עוברים. במקרה כזה בהחלט ניתן לתבוע את הרופא המטפל בגין רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית באבחון

כפי שציינו, היריון מרובה עוברים הוא היריון מסוכן יותר מהיריון רגיל שמצריך תשומת לב מיוחדת לכל ממצא חשוד. לרוע המזל במקרים מסוימים הרופאים מקלים ראש בממצאים שעולים מהבדיקות ובעקבות כך עלולות להתפספס דיאגנוזות הרות גורל.

כך היה במקרה של רונית (שם בדוי) מפתח תקווה שנכנסה להיריון לאחר שלוש שנים של טיפולי פוריות וברחמה התפתחו שלושה עוברים. בבדיקת סקירת מערכות מורחבת נמצא כי בלבו של אחד מהעוברים קיימת נקודה היפר אקוגנית שגודלה מילימטר אחד.

רונית פנתה בדחיפות לרופא המטפל בה והוא הרגיע אותה באומרו כי מדובר על ממצא שאין בו כדי לעורר חשד למום רציני וכי אין לה שום צורך להמשיך ולבדוק את הממצא הזה.

לרוע המזל בסופו של דבר רונית הביאה לעולם שלושה צאצאים שאחד מהם חולה בתסמונת דאון. למרות שלא תמיד יש לבצע בדיקת מי שפיר במקרה של ממצא שכזה, הרי בעצם כך שהרופא המטפל לא הסביר לאם על הממצא ולא שטח בפניה את כל המשמעויות שלו, הרי שבכך הוא שלל ממנה את האפשרות לפעול כרצונה.

דילוג לתוכן