רשלנות רפואית בניתוח שחזור שד

רשלנות רפואית בניתוח שחזור שדמחלת סרטן השד נחשבת בימינו לאחת ממחלות הסרטן הנפוצות ביותר בכל רחבי העולם, וללא ספק למחלת הסרטן הנפוצה ביותר בקרב נשים. אף שבדומה לשאר מחלות הסרטן, הסיכוי ללקות במחלה עולה בהדרגה עם הגיל, מדי שנה, נשים צעירות רבות לוקות אף הן במחלה, כאשר גורמי התחלואה בסרטן השד טרם מופו במלואם על ידי הרפואה המודרנית.

בנוסף לשיטות הטיפול המסורתיות לטיפול בגידולים סרטניים, כדוגמת כימותרפיה והקרנות, אחת משיטות הטיפול המרכזיות בגידולי סרטן השד היא ניתוח כריתת שד, במטרה להסיר כליל את רקמת השד הנגועה.

במקרים בהם הגידול התגלה בעודו בשלביו הראשונים, וטרם הספיק להתפשט, ניתן לרוב להסתפק בכריתה חלקית של האזור הנגוע, תוך שימוש בתוצרים רפואיים לצורך שחזור החלק שהוסר.

לעומת זאת, במקרים בהם הגידול הסרטני הספיק להתפשט לחלק ניכר מרקמת השד, לעיתים אין מנוס מביצוע ניתוח כריתת שד מלאה, הכוללת הסרה מלאה, או כמעט מלאה, של רקמת השד לצורך עצירת התפשטות הגידול. במקרים כאלו, בתי החולים בישראל נוהגים להציע, כטיפול משלים, את האפשרות לביצוע שחזור שד, בהתאם לרצון המטופלת.

הליך ניתוח שחזור שד

ההשלכות של כריתת שד הן במרביתם המוחלט של המקרים כבדות, לא רק מהבחינה הרפואית, אלא בעיקר מהבחינה האישית, כאשר הסרת השד עלולה לפגוע משמעותית בתדמית הגוף ובביטחונן העצמי של המנותחות בהמשך, ואף להוביל להתדרדרות ניכרת במצבן הנפשי.

כתוצאה מכך, ניתוחי שחזור שד הפכו בשנים האחרונות לפרקטיקה רפואית נפוצה למדי, במסגרתה, באמצעות שיטות רפואיות מתקדמות, רקמת השד משוחזרת למצב קרוב למצב טבעי, כאשר טיפול מסוג זה יכול להיעשות באופן הדרגתי, לאורך מספר פגישות, או בניתוח בודד בהרדמה מלאה, בהתאם לנסיבות הפרטניות.

בימינו, לאור הניסיון הרפואי הרחב אשר נצבר בתחום, בתי החולים בישראל מבצעים מספר רב של ניתוחי שחזור שד מדי שנה, במרביתם המוחלט של המקרים בהצלחה מלאה, וכמעט ללא תופעות לוואי כלשהן. עם זאת, קיימים עדיין מקרים חריגים בהם הטיפול לא מסתיים בהצלחה מלאה, בין אם עקב נסיבות שונות שלא ניתן היה לצפות מראש, ובין אם עקב רשלנות מצד הגורם הרפואי המטפל, מה שמכונה ״הגורם האנושי״.

באילו מקרים מתרחשת רשלנות רפואית בניתוח כריתת שד?

במקרים בהם ניתוח שחזור שד לא הסתיים בהצלחה כתוצאה מרשלנות מצד הגורם הרפואי המטפל, או לחילופין, הסב למטופלת נזק רפואי לא הכרחי, אותו היה ניתן למנוע במידה והייתה הקפדה על טיפול נכון ומתאים, הדבר עשוי להוות משום מקרה של רשלנות רפואית, ולהוות עילה לפסיקת פיצויים כספיים בסכומים גבוהים לטובת המטופלת, כפיצוי על הנזקים הרפואיים המוכיחים שנגרמו לה, כמו גם בגין נזק שאינו ממוני (כאב וסבל), וזאת בהתאם לאומדן בית המשפט.

על מנת להתקדם לכיוון זה, יש ראשית להוכיח כי האופן בו בוצע ניתוח שחזור השד היה רשלני במובהק, וחרג בצורה ניכרת מאופי הטיפול הנכון והסביר בנסיבות העניין, והנהוג במקרים דומים בהתאם לפרקטיקה הרפואית המקובלת. במרבית המקרים, הוכחה מסוג זה נדרשת להיות מעוגנת במסגרת חוות דעת רפואית מצד גורם רפואי מוסמך העוסק בתחום, המצביע על הרשלנות אותה אפיין הטיפול הרפואי הנדון.

לאחר הוכחת הרשלנות, השלב הבא הוא הוכחת הנזק הישיר שנגרם למטופלת עקב ההתנהלות הרפואית הרשלנית, בין אם מדובר באובדן ימי עבודה, עלות טיפולים ועזרים רפואיים שונים, כמו גם אומדן כספי המתייחס לנזק שאינו ממוני, הנלווה לנזק הכספי המוכח. בשלב זה, בית המשפט בוחן את האומדן, וקובע מהו סכום הפיצויים הסופי, ממנו תהנה המטופלת.

דילוג לתוכן