רשלנות רפואית בסרטן הוושט

רשלנות רפואית בסרטן הוושטסרטן הוושט הוא אחד מסוגי הסרטן הנדירים יותר, כאשר מרבית החולים במחלה הם גברים. אבחון מוקדם של המחלה, כמו גם טיפול ומעקב מתאימים הם קריטיים להישרדותו של החולה. למרבה הצער, ישנם מקרים של רשלנות רפואית באבחון, טיפול ומעקב במחלה והתוצאה של כל אחד מאלו יכולה להיות טרגית עבור החולה.

מחלת סרטן הוושט

ישנם שני סוגים של סרטן הוושט: קרצינומה ואדנוקרצינומה ותסמיני המחלה הם דומים בשניהם וכוללים בין היתר: קשיים בבליעה וכאבים בבליעה, שיעול כרוני, צרידות, הקאות, כאבים בחזה וירידה לא מכוונת במשקל עקב הקושי לאכול.

סרטן הוושט הוא נדיר יחסית לעומת סוגי הסרטן האחרים המוכרים לנו, כאשר ישנם מספר גורמי סיכון המעלים את הסיכוי לחלות בו, כגון: גברים מעל גיל 55 הסובלים מרפלוקס קיבתי – וושטי ממושך, היסטוריה משפחתית של סרטן ובפרט באזורים הקרובים לוושט כגון הפה, השמנה, עישון וכיוצא בזה.

סרטן הוושט מאובחן באמצעות בדיקות שונות כגון אנדוסקופיה ובדיקת CT והטיפול בו כולל ראשית כל, את הוצאת הגידול בניתוח ולכך מתווסף טיפול של הקרנות ו/או טיפולי כימותרפיה.

רשלנות רפואית באבחון של סרטן הוושט

אבחון מוקדם של מחלת הסרטן, על כל סוגיה, הוא קריטי לשם הישרדות החולה ומניעת נזקים גופניים בלתי הפיכים בשל המחלה. הדבר נכון גם בכל הנוגע לסרטן הוושט כאשר אבחון המחלה איננו פשוט משום שהתסמינים שתוארו לעיל, מופיעים בדרך כלל רק בשלב מתקדם של המחלה, דבר השולל במקרים רבים אבחון מוקדם.

יחד עם זאת, ישנם מקרים של רשלנות רפואית באבחון סרטן הוושט, למשל  כאשר המטופל התלונן על מספר תסמינים אך לא הופנה לרופא מומחה. במצב שבו מדובר בתסמינים קליניים חוזרים ובוודאי אם קיימים גורמי סיכון לחלות במחלה, ניתן לטעון כי אי הפניית המטופל לרופא מומחה חורגת מסטנדרט הטיפול הסביר ועל כן מדובר ברשלנות רפואית.

כמו כן, יכול ויהיה מצב שבו גם בהגיעו של המטופל לרופא מומחה, היה מחדל להפנותו לבדיקות המתאימות כגון צילום רנטגן, ביופסיה, אנדוסקופיה ובדיקת CT, אשר היו מובילות לאבחון המחלה והבנת התקדמותה לצורך מתן טיפול מתאים.

רשלנות רפואית באבחון סרטן בכלל וסרטן הוושט בפרט יכולה להוביל לתוצאה טרגית של מות המטופל, היות שעל מנת לטפל במחלה ולמנוע את התפשטות הסרטן, יש צורך באבחון מוקדם. כאשר המחלה מאובחנת בשלב מאוחר, לא נותרות בדרך כלל אפשרויות לטיפול וסיכויי ההישרדות של המטופל מזעריים.

רשלנות רפואית בטיפול בסרטן הוושט

עת אובחן החולה בסרטן הוושט, יש להחליט על הטיפול המתאים והדבר תלוי בסוג הסרטן, בהיקף הגידול ובהתקדמות המחלה, קרי, האם ישנן גרורות של הגידול. כמו כן, גילו של המטופל ומצבו הבריאותי הכללי (למשל אם הוא סובל ממחלות נוספות) הם נתונים רלוונטיים להחלטה בדבר הטיפול הנכון.

הטיפול המקובל בסרטן הוושט הוא ניתוח להסרת הגידול הממאיר כאשר אליו מתלווים בדרך כלל טיפולי הקרנות ו/או כימותרפיה. מתן טיפול לא מתאים, למשל, קביעת טיפול אגרסיבי מדי אשר אינו תואם את מצבו הגופני של המטופל, או מנגד קביעת טיפול שאינו אגרסיבי דיו לשלב התקדמות המחלה, יכולים להוביל להחמרה במצב החולה ולפיכך, יכולה להישמע טענה של רשלנות רפואית בטיפול.

רשלנות רפואית במעקב אחר המחלה

חלק מרכזי מחובתו של הרופא כמטפל הוא ביצוע מעקב רפואי אחר המטופל. במסגרתו, על הרופא לבחון את יעילות הטיפול שניתן ולוודא כי המטופל אינו סובל מתופעות לוואי כתוצאה מן הטיפול או מבעיות אחרות הדורשות התייחסות. אם ישנן כאלו, המעקב הרפואי יאפשר אבחון מוקדם של הבעיה ומתן טיפול נקודתי ואף החלפת הטיפול אם יש צורך.

כאשר מדובר על טיפול בחולה סרטן, למעקב הרפואי חשיבות עליונה היות שהזמן הוא פקטור מרכזי בכל הנוגע למניעת התפשטות הגידול והגדלת סיכויי ההישרדות של המטופל. על כן, לאי ביצוע מעקב רפואי או ביצועו באופן רשלני יכולות להיות תוצאות טרגיות עבור החולה.

דילוג לתוכן