רשלנות רפואית בניתוח הסרת שקדים

רשלנות רפואית בניתוח הסרת שקדיםהשקדים הם סוג של בלוטות לימפה שממוקמות בחלק האחורי של חלל הפה ומהווים חלק אינטגרלי ממערכת ההגנה הפיזית שלנו מפני גורמים פתוגנים.

באופן עקרוני השקדים באדם הבריא לא מפריעים בשום צורה לאיכות החיים, אך הצרה מתחילה כאשר הם גדלים ומתנפחים באופן לא פרופורציונאלי, מה שעלול לגרום לחסימה של דרכי הנשימה.

הסיכון ללקות בדלקות שקדים שבאות לידי ביטוי בהגדלה לא פרופורציונאלית של השקדים הוא נחלתם הכמעט בלעדית של ילדים ופעוטות, אך במקרים מסוימים גם מבוגרים עלולים לסבול מהבעיה.

מה הוא ניתוח להסרת שקדים?

ניתוח להסרת שקדים הוא הליך כירורגי שנדרש במקרים בהם החולים סובלים מזיהומים כרוניים ממקור חיידקי או במקרים בהם מתרחש מצב של שקדים נושקים שבו גודלם של השקדים מביא לחסימה של דרכי הנשימה. בקרב מבוגרים נשקלת האפשרות הניתוחית במצבים בהם ישנו חשד סביר להניח כי הגדלת השקד מקורה בגידול ממאיר.

הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה ונחשב לניתוח פשוט מאוד וקצר מאוד. בחלק מהניתוחים מוחלט על הסרה מלאה של השקדים ובמקרים אחרים ההסרה היא חלקית בלבד. כמו כן, לרוב הניתוח לא נחשב למסוכן כשהסיבוך השכיח ביותר (שמתרחש לעתים נדירות בלבד) כולל דימום שמצריך במקרים מסוימים ניתוח נוסף. במקרים מסוימים בהם מתקיימות הפרעות שינה בעקבות השקדים המוגדלים הניתוח יבוצע אפילו בגיל שנה.

רשלנות רפואית שהובילה למוות בעקבות ניתוח להסרת שקדים

כפי שציינו, ניתוח להסרת שקדים אכן נחשב להליך פשוט יחסית. עם זאת, במקרים חריגים מאוד הוא יכול להוביל לסיבוכים מסוימים ואפילו למוות. על מנת להמחיש את הפוטנציאל לרשלנות רפואית במקרים של ניתוח להסרת שקדים נביא בפניכם את סיפורה של רונית (שם בדוי), פעוטה בת שלוש שבעקבות הפרעות שינה חמורות הוחלט לבצע בה ניתוח להסרת שקדים שכלל הסרה מלאה של האדנואידים.

לאחר הניתוח רונית שוחררה לביתה, אך שבה תוך שעות ספורות לבית החולים כיוון שהחלה להקיא דם. למרות שבדם נמצאו גם קרישי דם ולמרות שלפי הפרוטוקול המקובל במקרים כאלו ישנו צורך לבצע בדיקות שונות לחולה, הרופא המרדים בבית החולים החליט לשחרר את הילדה ואת הוריה חזרה לביתם משפסקו ההקאות ללא כל טיפול או בדיקה נוספת. לפי החלטת בית המשפט מדובר היה בפעולה רשלנית שמעבר לכל, לא נמצאת בתחום האחריות המקצועי של אותו רופא מרדים.

השתלשלות העניינים

מספר ימים לאחר מכן שבה הפעוטה לבית החולים, אך הפעם ישירות למחלקת טיפול נמרץ. הסיבה לכך הייתה נעוצה בעובדה שהפעוטה החלה שוב להקיא דם ובאמבולנס שהסיע אותה לבית החולים איבדה את הכרתה ובוצעו בה ניסיונות החייאה.

במחלקת טיפול נמרץ קיבל את הפעוטה מתמחה כיוון שהרופא הכונן עזב את המחלקה מסיבות אישיות. הרופא הכונן הנחה את הרופא המתמחה בשיחה טלפונית והגיע בעצמו למחלקה רק כעבור שש שעות מהגעת הפעוטה.

בסופו של דבר חלה הידרדרות משמעותית במצבה של הפעוטה ובזמן שהרופא הכונן ניסה להסדיר את נשימתה, היא הלכה לעולמה. לפי הפרוטוקול הרפואי היה על הרופא הכונן להגיע באופן מידי לבית החולים ברגע שבו נודע לו כי הפעוטה הגיעה למחלקה ולכן גם בעצם ההשתהות שלו מחוץ למחלקה היה משום הרשלנות.

בעקבות הרשלנות של הרופא המרדים והרשלנות של הרופא הכונן נפסקו להורי הפעוטה המנוחה פיצויים בגובה של מיליון וחצי שקלים חדשים.

האם תמיד מדובר על מקרה של רשלנות?

חשוב מאוד לציין כי לא כל מקרה מוות לאחר ניתוח להסרת שקדים הוא תוצאה של רשלנות רפואית. למרות שסיבוך של דימום מסיבי לאחר ניתוח הוא סיבוך חריג, הרי שבהחלט מדובר על סיבוך שיכול להתרחש. כל עוד הוסבר למטופל או להוריו על הסכנות שבניתוח וכל עוד הוסבר להם מה יש לעשות במקרה של דימום, הרי שלא תמיד מדובר על מקרה של רשלנות.

כך למשל במקרה של דלית (שם בדוי) בת החמש מפתח תקווה ששוחררה לביתה לאחר ניתוח להסרת שקדים. שלושה ימים לאחר הניתוח הובהלה הפעוטה לבית החולים בעקבות הקאת דם ולמרות שבוצעו בה ניסיונות להפסקה של הדימום, בסופו של דבר מצאה את מותה על שולחן הניתוחים. במקרה הזה נפסק כי בית החולים לא חרג מהפרוטוקול המקובל וחרף מותה של הפעוטה לא נפסקו להורים פיצויים בגין רשלנות רפואית.

דילוג לתוכן