רשלנות רפואית בגידול מוחי

רשלנות רפואית בגידול מוחיהגידולים המוחיים נחלקים לשני סוגים מרכזיים: גידול שניוני שמקורו מאיבר שאינו המוח, כמו למשל הריאות או השד וגידול ראשוני שמקורו בתאי המוח עצמם. בדרך כלל הגידולים שמקורם במוח אינם מתפשטים לרקמות אחרות ולפיכך נחשבים לגידולים שפירים, אך חרף כך ללא טיפול עלולים להוביל למגוון רחב של תסמינים ואף להוביל למותו של החולה.

מה הם התסמינים של גידול מוחי?

התסמינים המרכזיים של גידול מוחי הם תוצאה ישירה של הלחץ שמפעיל הגידול על המוח. לפיכך, תסמינים אלה כוללים הפרעות בראייה, בחילות וכאבי ראש. בנוסף לכך, גידול מוחי יכול לבוא לידי ביטוי בהתקפים אפילפטיים, בלבול, פגיעה קוגניטיבית, אובדן הכרה לעתים תכופות ועוד.

מעבר לכך התסמינים משתנים בהתאם למיקום של הגידול במוח. כך למשל גידולים שמתפתחים באונה הקדמית של המוח עלולים לגרום לשינויים בתבונה ובאישיות, לקושי בהליכה או בדיבור ולאובדן חוש הריח וגידולים בגזע המוח לעומת זאת יכולים לגרום לחולשה בפנים, בעיות בליעה והקאות.

כיצד מאבחנים גידול מוחי?

תהליך האבחון מתחיל בתשאול של המטופל לגבי התסמינים מהם הוא סובל. בדרך כלל האבחון מתחיל אצל רופא המשפחה שמבצע מספר בדיקות פשוטות יחסית במטרה לבחון האם החולה סובל מנזק נוירולוגי. בין היתר רופא המשפחה בודק את העיניים של המטופל במטרה לבחון האם קיים יתר לחץ תוך גולגולתי, את רפלקס הבליעה ותנועות הלשון, את היכולת לחוש למשל דקירת סיכה או להבדיל בין חום וקור ועוד.

במקרים בהם קיים חשש לקיום של גידול מוחי המטופל יצטרך לעבור בדיקות רפואיות מתקדמות יותר שיכולות להיות למשל בדיקות הדמיה כמו CT ו- MRI, תרשים כלי דם, צילום גולגולת ועוד.

במידה ומאובחן גידול ניתן להמשיך בביצוע ביופסיה (נטילה של דוגמית רקמה מהגידול במטרה לברר עליו פרטים ספציפיים) וכן ניתן לבצע צילום חזה למשל במטרה לבחון האם הגידול הצליח להתפשט לאזור החזה.

רשלנות רפואית באבחון גידול מוחי

מאחר והגידולים המוחיים עלולים להיות קטלניים, הרי שישנה חשיבות עליונה לאבחן אותם בשלב כמה שיותר מוקדם וזאת כדי שניתן יהיה להתחיל בטיפול לפני שהגידולים יהיו גדולים מדי. לפיכך, רשלנות רפואית באבחון של גידול מוחי יכולה לבוא לידי ביטוי בין היתר בצורות הבאות להלן:

  • אי שליחת המטופל לבדיקות אבחון חרף התסמינים המחשידים.
  • ביצוע בדיקות אבחון באופן רשלני כך שתוצאות הבדיקות יובילו לפספוס האבחנה.
  • קריאה שגויה של ממצאי הבדיקות שתוביל לפספוס האבחנה.

מקרה מעניין שבו התקיימה רשלנות רפואית בהקשר של אבחון לקוי התרחש בחיפה לפני מספר שנים. ג.ע התלונן במשך קרוב לשלוש שנים רצופות לרופא המשפחה שלו על כאבי ראש חזקים, על בעיות ראייה ועל עוד מגוון תסמינים שיש בהם כדי לעורר את החשד לגידול מוחי. חרף זאת, רופא המשפחה של ג.ע מעולם לא שלח אותו לבדיקות אבחון מתאימות.

לאחר שלוש שנים פנה ג.ע לנוירולוג מומחה שהפנה אותו באופן מידי לבדיקת CT  מוח. בבדיקה התגלה גידול במוחו של ג.ע ממנו נפטר כעבור חצי שנה. בית המשפט קבע כי לו היה רופא המשפחה שולח את הנפטר לבדיקת אבחון מתאימה, ניתן היה להציל את חייו של ג.ע.

רשלנות רפואית בטיפול בגידול מוחי

הטיפול המרכזי הניתן לאנשים שסובלים מגידול מוחי הוא ניתוח להסרת הגידול. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן יהיה לבחור באפשרות של טיפול קרינתי, טיפול כימותרפי, טיפול קרינתי משולב בטיפול כימותרפי ועוד.

כמו כן, בקרב חולים מסוימים יהיה צורך לעשות שימוש גם בתרופות שונות בדגש על סטרואידים ותרופות נגד פרכוסים.

רשלנות רפואית בטיפול בגידול מוחי יכולה לבוא לידי ביטוי בין היתר בצורות הבאות:

  • אי שליחת המטופל לטיפול חרף הממצאים הברורים.
  • מתן טיפול שאינו מתאים למטופל בהתחשב בממצאים שעלו מבדיקות האבחון והמעקב.
  • גרימת נזק במהלך הטיפול שמקורו ברשלנות.
  • ביצוע מעקב לא תקין אחרי החולה שגרם לנזק.

דוגמא לרשלנות רפואית בטיפול בגידול מוחי ניתן למצוא בסיפורו של ג.ב. מאשדוד. ג.ב אובחן עם גידול מוחי ראשוני ולפיכך הופנה לעבור ניתוח להסרת הגידול. בעקבות נזק שנגרם לאחד מכלי הדם המרכזיים במוח, איבד ג.ב דם רב ונגרם לו נזק מוחי בלתי הפיך. במשפט התברר כי את הנזק היה ניתן למנוע וכי מקורו ברשלנות רפואית גרידא.

דילוג לתוכן