רשלנות רפואית בברית מילה

רשלנות רפואית בברית מילהברית מילה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר בדת היהודית לפיה ישנה חובה למול כל בן זכר יהודי עם הגיעו לגיל שמונה ימים. ברית המילה היא גם חלק חשוב ומהותי ביותר בתהליך הגיור וטקס ברית המילה נחגג לרוב בחגיגה מרובת משתתפים.

נכון לכתיבת שורות אלה הסקרים שנערכו בתחום מצביעים על כך שתשעים ושבעה אחוז מכלל הגברים היהודים במדינת ישראל הם נימולים ומדי שנה מתבצעים במדינת ישראל כארבעים אלף טקסים של ברית מילה.

כיצד מבצעים ברית מילה?

התהליך של ברית המילה נחלק לשני חלקים עיקריים. השלב הראשון נקרא מילה והשלב השני נקרא פריעה. בשלב המילה המוהל חותך בסכין את העורלה של התינוק ומגלה את העטרה שנחבאת תחתיה ובשלב הפריעה נחתך הקרום שממוקם בין העטרת לעורלה. השלב השלישי החשוב אף הוא כולל מציצה של דם שמתבצעת ישירות על ידי המוהל או באמצעות קשית סטרילית.

בדרך כלל ברית המילה מבוצעת על ידי מוהל מוסמך אך במקרים מסוימים הורי התינוק בוחרים שרופא יבצע את התהליך על מנת להפחית את האפשרות לסיבוכים ועל מנת שיהיה אפשר לטפל בהם במידה ויתרחשו. באופן עקרוני מבחינה דתית ישנה בעייתיות רבה בתהליך ברית המילה שמבוצע על ידי רופאים מטעמים הלכתיים שונים.

כך למשל רבים מראשי המגזר הדתי סבורים כי הטפת הדם מהפין היא חלק מרכזי במצווה ובתהליך של ברית המילה שמתבצע על ידי רופאים, לא מתבצעת הקזת דם כלל ברוב המקרים.

כיצד רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי בברית מילה?

מאחר והמוהלים אינם אנשי רפואה ולמעשה אינם בעלי השכלה רפואית כלשהי ומאחר ומדובר בתינוקות רכים ובאיבר רגיש ועדין כל כך, הרי שבעצם ביצוע המצווה הדתית העתיקה עלולים להתרחש לא אחת סיבוכים שונים שחלקם קלים בלבד אך אחרים יכולים להיות חמורים ביותר.

נכון להיום, ההערכות הן ששישה אחוז מכלל התינוקות שעוברים ברית מילה בישראל סובלים מסיבוכים שונים שמצריכים התערבות רפואית. בין הסיבוכים הרפואיים האפשריים ניתן למנות את הבאים:

  • פגיעה אסתטית – פגיעות אסתטיות עלולות להתרחש כתוצאה מביצוע לא נכון של ברית מילה. לרוב מדובר על חוסר של עור בעקבות חיתוך מוגזם.
  • זיהום באזור החתך – הזיהום באזור החתך יכול להיות קל מאוד ולחלוף מאליו אך במקרים חמורים עלול להיות חריף ואפילו להוביל לזיהום מערכתי.
  • אובדן של חלק מהפין – זהו סיבוך נדיר יחסית שבו המוהל למעשה כורת בנוסף לעורלה גם חלק מאיבר המין של התינוק.
  • עקמת או תסביב של הפין.
  • היווצרות של ציסטה על הפין.
  • פיסטולה שופכתית ופגיעות שונות בפתח השופכה.
  • דימום מסיבי מהחתך.
  • הדבקה בהרפס או במחלות אחרות בזמן תהליך המציצה.

האם ניתן לתבוע מוהל שגרם לנזק?

חשוב להבין כי מאחר ומוהלים אינם רופאים, הרי שבמקרה ונגרם נזק לאיבר המין של התינוק, לא מדובר על מקרה קלאסי של רשלנות רפואית למרות שנגרם נזק פיזי בעקבות התרשלות. אי לכך, לפי הפסיקה אין לדרוש ממוהל לנהוג ברמת המיומנות הנדרשת מרופא אך בהחלט מוטלת על המוהל האחריות לנהוג ברמת מיומנות סבירה ולא לחרוג ממנה.

ישנם מקרים בהם המוהל מבצע את הברית גם לתינוקות שמבחינה פיזית אינם מפותחים מספיק או לתינוקות שסובלים מפתולוגיה מסוימת שמצריכה דחייה או ביטול של המצווה. בכל מקרה כזה ישנה עילה להגשת תביעה בגין רשלנות.

באופן כללי ניתן לומר שהפעולות של המוהל בביצוע הברית לא נבחנות מול פעולות של רופא אלא מול פעולות של כל מוהל סביר אחר (מצופה מהמוהל למידת זהירות ומקצועיות שמצופה ממוהל סביר).

שני מקרים של רשלנות רפואית בביצוע ברית מילה

ג.ד מרעננה הגישה תביעה נגד מוהל ידוע שלטענתה גרם לבנה התינוק לפיסטולה שופכתית. האם המודאגת הבחינה כי בנה מטיל שתן לא בזרם אחד כי אם בשניים וכן שאיבר מינו נפוח מאוד.

בשל הנזק שנגרם לבנה הוא נאלץ להתאשפז לעתים קרובות על רקע של זיהום באיבר מינו והחל מגיל שנה עבר מספר ניתוחים לתיקון הנזק שנגרם לו. בפסק הדין נפסקו לתובעת פיצויים על סך שמונים אלף ₪.

כ.פ. מראשון לציון הגישה יחד עם בעלה תביעה נגד מוהל שלטענתה היה מודע לכך שבמהלך הברית גרם לנזק לרקמת הפין של בנה התינוק אך הסתיר זאת. במקרה הזה בעקבות חתך גדול מדי שביצע המוהל באיבר המין של התינוק, איבד התינוק דם רב ובמקום לפנות לקבלת עזרה רפואית, החליט המוהל לחבוש בחוזקה את הפצע.

בסופו של דבר בעקבות החבישה נגרם לתינוק נמק בפין והתינוק איבד כשני שליש מאיבר המין שלו. במקרה הזה נפסקו לתובעים פיצויים על סך מאתיים וחמישים אלף ₪.

דילוג לתוכן