רשלנות רפואית בבלט דיסק

רשלנות רפואית בבלט דיסקעמוד השדרה האנושי הוא תעלה ארוכה וגמישה הנמשכת מבסיס הגולגולת ועד לעצם הזנב ובנויה מדיסקים בין חולייתיים וחוליות. התעלה של עמוד השדרה עוטפת את חוט השדרה וכן עשרות עצבים הבוקעים מחוט השדרה, המעבירים מידע מהמוח לאיברים השונים בגוף ומאיברי הגוף חזרה למוח. הדיסק הסחוסי מפריד בין חוליות עמוד השדרה. הוא מורכב מטבעות סיביות שבמרכזן ניתן למצוא ליבה ג'לטינית וצמיגה יחסית.

כאשר מופעל עומס על עמוד השדרה כתוצאה למשל מהרמה של עצם כבד, החומר הצמיגי שבמרכז הדיסק נלחץ כנגד הטבעות העוטפות אותו ואילו כאשר העומס נפסק, הלחץ פוחת והטבעות דוחפות את הגרעין הפנימי חזרה למרכז הדיסק. הדיסקים הבין חולייתיים ממלאים מגוון תפקידים, כשבין החשובים שבהם ניתן להזכיר את בלימת הזעזועים בעמוד השדרה והענקת יכולת התנועה והגמישות לעמוד השדרה.

בלט דיסק הוא מצב שבו הטבעות הסחוסיות העוטפות את ליבת הדיסק נדחפות על ידיה ומתחילות לבלוט אל תוך תעלת חוט השדרה. אם הלחץ ממשיך והטבעות נשחקות עד כדי זליגה של הליבה החוצה, המצב נקרא פריצת דיסק.

רשלנות רפואית באבחון בלט דיסק

רשלנות רפואית באבחון של בלט דיסק יכולה לבוא לידי ביטוי באבחון שגוי שיוביל לכך שהמטופל לא יזכה לטיפול המתאים לבלט דיסק. היעדר טיפול ואי מתן הנחיות מתאימות למטופל עשויים להוביל להחמרה ניכרת במצב ואף לגרום לכך שבמקום לעצור את התהליך, המטופל יסבול בהמשך מפריצת דיסק.

עוד יש לציין, כי במקרים מסוימים עשוי להיגרם נזק חמור ואף בלתי הפיך עד כדי אובדן השליטה על הסוגרים ושיתוק ברגליים במצב של בלט דיסק, גם ללא הגעה לפריצת דיסק. זאת במקרה שבו מדובר בבלט דיסק גדול שלוחץ על שורשי עצבים עד כדי נמק. במקרה שכזה ישנה חשיבות עליונה לאבחון מהיר ומדויק של הבעיה, שכן כל עיכוב מגדיל את הסיכוי לנזק בלתי הפיך.

בנוסף לכך, הרשלנות הרפואית יכולה לבוא לידי ביטוי באבחון שגוי של הגורמים לבלט דיסק. ישנם תסמינים רבים שיכולים להתלוות לכאבי הגב שמהווים את התסמין השכיח ביותר של בלט דיסק. תסמינים אלו מספקים רמזים בנוגע לאטיולוגיה של הבעיה, כאשר הגורם לבעיה משפיע במידה רבה על אופי הטיפול. אי לכך הרשלנות הרפואית באבחון בלט דיסק יכולה לבוא לידי ביטוי למשל במקרה שבו המטופל סובל מאובדן משקל, מה שיכול להעיד כי מקור בלט הדיסק בגידול סרטני בעמוד השדרה.

בדיוק באותו האופן, ייתכן שבלט הדיסק ילווה בחום גבוה, מה שצריך להעלות את החשד לכך שהמטופל סובל מזיהום, במקרה של סימנים לחבלה קשה ייתכן כי ישנו שבר בעמוד השדרה ועוד.

רשלנות רפואית בטיפול בבלט דיסק

גם במקרים שבהם האבחון התנהל באופן תקין והרופא הצליח לאבחן את הבלט ואת הגורמים לו בצורה מדויקת ובמועד המתאים והמוקדם ביותר, עדיין ייתכן כי תקום עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. הכוונה היא למקרים שבהם חרף האבחון המוצלח, הטיפול לקה בחסר. טיפול רשלני הוא טיפול שהוביל לנזק ניתן היה למנוע.

כך לדוגמה ייתכן שהמטפל יגרום לנזק להחמיר ולהגיע לכדי פריצת דיסק. מקרה מפורסם מעין זה התרחש בישראל לפני מספר שנים בבית חולים בצפון הארץ. במקרה המצער בוצע בתובע ניתוח לכריתת דיסק שבלט כלפי תעלת השדרה של המנותח וגרם לו עקב כך לכאבים חמורים ביותר. לאחר שהתעורר וסיים את ההתאוששות התברר כי הוא סובל משיתוק בכפות הרגליים וכי איבד את השליטה על שלפוחית השתן.

הנזק נגרם כתוצאה מפגיעה בעצבים הממוקמים בסמיכות לדיסק שבוצעה ברשלנות וזאת בעקבות כך שהניתוח לא בוצע בהתאם לפרוטוקולים המקובלים בתחום.

רשלנות רפואית מסוג אי מתן הסכמה מדעת

לסיום, נזכיר סוג נוסף של רשלנות רפואית שיכול להתקיים במקרה של מטופלים הסובלים מבלט דיסק הקשור לפרוצדורה שיש לבצע לפני ניתוח לתיקון בלט דיסק. באופן כללי, לפני כל פרוצדורה רפואית באשר היא, לא כל שכן פרוצדורה מורכבת הטומנת בחובה סיכונים רבים כמו ניתוח בעמוד השדרה, חלה על הרופא החובה ליידע את המטופל בנוגע לאלטרנטיבות העומדות בפניו.

בנוסף לכך, עליו ליידע אותו בנוגע לכל תופעות הלוואי הידועות של הניתוח, לרבות הנדירות שבהן, עליו להסביר לו מה הם הסיבוכים הפוטנציאליים ומה היא שכיחות הסיבוכים השונים. במקרה של ניתוח לתיקון בלט דיסק, לאחר ההסבר המפורט עליו להחתים את המטופל על טופס מתן הסכמה מדעת. בחתימתו הוא למעשה מאשר כי הבין את דברי הרופא וכי הוא מוכן לעבור את הטיפול.

בכל מקרה שבו הרופא לא טרח לציין באוזני המטופל מה הן הסכנות הטמונות בניתוח או בכל מקרה שבו לא החתים את המטופל על טופס מתן הסכמה מדעת, ניתן יהיה להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית. זאת כיוון שכאשר לא מספקים למטופל את כל המידע הרלוונטי לטיפול שהוא עתיד לעבור, למעשה שוללים ממנו את האוטונומיה על גופו ולא מאפשרים לו לקבל החלטה מושכלת בנוגע לטיפול.

דילוג לתוכן