רשלנות רפואית באבחון אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית, שבה חלקים מרירית הרחם (אנדומטריום) עוברים לאזורים מחוץ לרחם. בין היתר עוברים תאי הרירית לאזור השחלות, חצוצרות, אגן, שלפוחית השתן, ומערכת העיכול. תאי הרירית הללו מנסים להיקלט מחוץ לרחם ולתפקד כרירית של רחם, כך שבזמן מחזור גם התאים הללו מדממים.

תאי רבייה יוצאים מתוך הרחם וגדלים מחוצה לו וזו הסיבה לכאבים חזקים מאוד בזמן המחזור, כאבי גב, וכאבי בטן בחילות וכו'. המעבר של תאי רירית הרחם מחוץ לרחם "והתיישבותם" באזורים אחרים גורמת להידבקויות ,לציסטות, ולדלקות. 

סימפטומים ונזקים

חלקי הרירית המפוזרים באגן מדממים בזמן המחזור, וגורמים לסיבוכים לאיברים שונים ובין היתר לנזקים כתוצאה מדלקות, הידבקויות, וציסטות באיברים אליהם נצמדת רקמת הרחם. לכך נוספים סימפטומים ובהם חוסר פריון וחוסר יכולת להיכנס להריון, חסימת חצוצרות, צלקות, כאבי בטן חזקים בזמן מחזור וביוץ, פגיעה נפשית כמו חרדות, וכו'. 

אבחון מחלת אנדומטריוזיס

קשה לאבחן אנדומטריוזיס, ועקב כך לא תמיד מטפלים בה מיד, והיא עלולה להחמיר. כאשר מאבחנים את המחלה ניתן לתת טיפול ולסלק את הרקמה הרירית מהאזורים שנדבקה אליהם. הטיפול הוא כירורגי ניתוחי ותרופתי (בין היתר גם סטרואידים). 

הקושי באבחון המחלה בא נוצר מאחר והמחלה מתבטאת בכאבי מחזור שהם תופעה שכיחה, וקשה לאמוד את דרגת חומרתם באופן שמעיד על קיומה של המחלה. כאשר מתעורר חשד לקיומה של המחלה יש לנסות לאבחן בבדיקות אולטרסאונד באזורים שונים: באברי הרבייה, באגן, במערכת השתן וכולי. 

בדיקה מתקדמת יותר שניתן באמצעותה לאתר את המחלה היא בדיקת לפרוסקופיה. מדובר בבדיקה שבה מחדירים סיב אופטי לחלל הבטן באזור הטבור, הסיב האופטי יכול לאתר מוקדים של רקמת הרחם, ולקחת דגימות של ביופסיה. הטיפול במחלה הוא בניתוח כירורגי להסרת המוקדים, וכן בדיקת אזורים אחרים. לאחר האבחון ניתן לקחת טיפול הורמונלי. אם לא מבצעים את הבדיקות לא ניתן לגלות את המחלה ולטפל בה. במקרים כאילו נותנים רק טיפול סימפטומטי נגד כאבים ודלקת או תרופות הורמונליות שמפסיקות את המחזור כדי שרירית הרחם לא תדמם. 

עילות לרשלנות רפואית בשל אי אבחון וטיפול כושל באנדומטריוזיס:

מתי קמה עילה לתבוע בעניין רשלנות רפואית בגלל אי אבחון אנדומטריוזיס?

  • עילה כזו קמה כאשר טועים באבחון המחלה;
  • מאחרים ומתעכבים באבחון המחלה, והיא מחמירה;
  • לא מפנים את האישה לבדיקות לצורך אבחון המחלה;
  • נותנים טיפול שאינו מתאים, גורם לנזק ובין היתר נזק למערכת העיכול והפוריות, ולתופעות לוואי;

נחיצות בעורך דין מומחה וחוות דעת רפואית לצורך הגשת התביעה

לצורך הגשת תביעת רשלנות רפואית לגבי אבחון המחלה צריך להיעזר בעורך דין מומחה ברשלנות בגינקולוגיה. כמו כן יש צורך לצרף חוות דעת רפואית של מומחה בגינקולוגיה שיש בה להוכיח קשר סיבתי בין העדר האבחון או הטיפול הבלתי תקין, והנזק שנגרם לאישה. המומחה יעריך גם את הנזקים שנגרמו כתוצאה מהרשלנות הרפואית. 

מהפסיקה:

בית משפט השלום דן בתביעה בעילת רשלנות רפואית נגד משרד הבריאות. התביעה עסקה בנזקים שאירעו לתובעת עקב אבחון וטיפול לקוי באנדומטריוזיס. נטען לרשלנות באבחון ובטיפול, לאחר שסבלה מכאבים בבטנה בעיקר בזמן מחזור וכן מבחילות והקאות, ירדה במשקל, ואושפזה בסופו של דבר. התובעת ביצעה קולונוסקופיה ונמצא כי היא סובלת מאנדומטריוזיס. התובעת קיבלה טיפול הורמונלי, אבל כאביה הוחמרו. היא עברה ניתוח לפרוסקופי ונלקחו דגימות מהמעי הגס בהן התגלו תאי אנומטריוזיס. מצבה אחרי הניתוח התדרדר ונאלצה לעבור ניתוחים נוספים בהמשך. 

התובעת טענה לעיכוב בטיפול הכירורגי שבוצע לה, אשר לטענתה בוצע באיחור, למרות שכבר היה ידוע שהיא סובלת מהמחלה. בשל העיכוב מצבה החמיר, והיא נאלצה לעבור ניתוח כריתה כדי להסיר את כל רקמת האנדומטריוזיס. על הרופאים המטפלים היה לדאוג לכך שלא יישארו שאריות מהרקמה מחוץ לרחם. בשל כל הניתוחים שנאלצה לעבור לא יכלה להרות, ועדיין סובלת מכאבים ובעיות נשימה נלוות. 

בית המשפט קבע שהצוות הרפואי לא טעה בשיקול דעתו, עם זאת הנתבעת נהגה ברשלנות, ובין היתר משום שלא וידאו שגבולות הכריתה של אזורי הרקמה האנדומטריאלית הנם נקיים. בית המשפט קבע לתובעת פיצויים בניכוי תגמולי הביטוח הלאומי, בשל הנזק, פגיעה באוטונומיה והפרת חובת הגילוי.

דילוג לתוכן