רשלנות רפואית בהערכת משקל לקויה של העובר

רשלנות רפואית בהערכת משקל לקויה של התינוק ללידהכחלק מבדיקות ההריון השגרתיות הנהוגות במדינת ישראל, יש לבצע הערכת משקל של העובר וזאת על מנת לוודא כי העובר מתפתח באופן תקין.

בנוסף לכך, בדיקת משקלו של העובר נחוצה על מנת לחזות בעיות בלידה שיכולות להצריך ביצוע של לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי. הערכת משקלו של העובר מתבצעת בטרימסטר השלישי להריון, בין השבוע השלושים לשבוע השלושים וארבעה.

את הערכת המשקל ניתן לבצע באמצעות בדיקת אולטרסאונד מילדותי דופלר וכן ניתן לבצע בדיקה קלינית פשוטה יחסית. שתי הבדיקות מאפשרות לקבל נתונים מדויקים יחסית, אך על מנת לראות את התמונה השלמה, יש לקבל נתונים נוספים כשבין היתר מדובר על מצבים הקשורים ללידת תינוק גדול במיוחד כמו למשל סוכרת הריון, היסטוריה של הולדת תינוקות גדולים במיוחד ועוד.

רשלנות רפואית באי הערכת משקל התינוק

כאשר לא מבוצעת הערכה נכונה של משקל העובר, עלול להיווצר מצב שבו נעשים ניסיונות לבצע לידה רגילה בעוד שדווקא ניתוח קיסרי הוא הבחירה הנכונה. כך לדוגמה במידה ומדובר על יולדת הנושאת ברחמה תינוק במשקל של יותר מארבעה קילוגרמים הסובלת מסוכרת הריון, ההמלצה היא ללדת בניתוח קיסרי ובמידה והיא לא סובלת מסוכרת הריון, הרי שהניתוח יומלץ רק במידה ומדובר על תינוק במשקל הגבוה מארבעה וחצי קילוגרמים.

מאחר ולידה של תינוק במשקל גבוה מצריכה היערכות מיוחדת, הרי שישנה חשיבות עליונה לבצע את הערכת המשקל לפני הלידה. במקרים בהם לא התבצעה הערכת משקל התינוק לפני הלידה ובעקבות זאת התרחש סיבוך במהלך הלידה, ייתכן בהחלט כי קיימת עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. מעבר לכך שאי ביצוע הערכת המשקל יכול לגרום לנזק, הרי שגם הערכה שגויה או לקויה יכולה להעלות ממצא תקין לכאורה וגם במקרים האלו ישנו סיכוי מסוים לנזק.

שיתוק על שם ארב

אחת הסכנות המרכזיות בהערכה שגויה של משקל התינוק בלידה נקראת שיתוק על שם ארב. מדובר על סיבוך לידתי שנגרם בעקבות משיכה אגרסיבית מדי של היד, הכתף, הראש או הזרוע.

המשיכה האגרסיבית והלא מותאמת גורמת למתיחה, ניתוק או קריעה של עצבי המקלעת ולמעשה ככל שהמשיכה חזקה יותר, כך ישנו סיכוי גבוה יותר לפגיעה עצבית חמורה יותר. במקרים החמורים ביותר ניתן לאבחן אפילו שבר של עצם הזרוע או שבר בעצם הבריח של היילוד.

סך הכול שכיחות השיתוק על שם ארב נעה בין 0.6-4.6 מקרים לכול אלף לידות. ישנם מספר גורמי סיכון לשיתוק על שם ארב, אך החשוב מבניהם הוא משקל התינוק בלידה. השיתוק יכול להופיע במגוון רחב של דרגות חומרה. במקרים מסוימים הוא יבוא לידי ביטוי בחולשה חולפת של שרירי היד הפגועה, במקרים מסוימים ייגרם נזק שיהיה ניתן לתקן באמצעות ניתוח שיש לבצע עד גיל שנה וחצי ובמקרים נדירים יחסית, השיתוק יהיה קבוע ולא בר תיקון.

פרע כתפיים

פרע כתפיים או כליאת כתפיים הוא מצב רפואי מיילדתי נוסף שאחד מגורמי הסיכון שלו הוא משקל לידה גבוה. מצב זה השכיח יותר בקרב תינוקות במשקל של מעל ארבעה וחצי קילוגרם, בא לידי ביטוי בכליאה של כתפי העובר לאחר יציאת הראש במעבר תעלת הלידה. הסיכון המרכזי במצב זה הוא שהעובר יסבול מחוסר יכולת להרחיב את בית החזה והריאות ובעקבות זאת יסבול מפגיעה באספקת החמצן התקינה.

אחת הסיבות המרכזיות בגינה ישנה המלצה לבצע ניתוח קיסרי במקרה שבו משקל העובר גבוה היא על מנת למנוע מצב של פרע כתפיים. גם כאן, בדיוק כמו במקרה של שיתוק על שם ארב, הערכה לקויה של משקל התינוק ללידה, בהחלט יכולה להוביל למצב מסוכן ולגרום לנזק לתינוק.

כיצד ניתן לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית בהערכת משקל לקויה של התינוק ללידה?

על מנת לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית בהערכת משקל לקויה של התינוק ללידה, יש תחילה להוכיח כי הרופא המטפל פעל באופן לא תקין וכי כל רופא סביר אחר היה מבצע הערכת משקל נכונה ופועל בהתאם לממצאים. בנוסף לכך, יש להוכיח כי אכן נגרם לתובע נזק ולבסוף יש לקשור את הרשלנות עם הנזק בקשר סיבתי. לצורך כך יש להצטייד בחוות דעת רפואית מטעם רופא מומחה.

דילוג לתוכן