רשלנות רפואית – גלולות למניעת הריון

רשלנות רפואית – גלולות למניעת הריוןגלולות למניעת היריון הן אמצעי מניעה שמיועד לנשים שנחשב כבעל יכולת גבוהה למנוע היריון.

הגלולות הומצאו בשנות השישים של המאה העשרים ומיליוני נשים בכל רחבי העולם עושות בהן שימוש באופן שגרתי. המרכיבים הפעילים בגלולות השונות הם הורמוני מין שנקראים פרוגסטרון ואסטרוגן או אנלוגיים מלאכותיים (סינטטיים) שלהם והתפקיד של הגלולות הוא למעשה למנוע את הביוץ.

מעבר לכך, שהגלולות משמשות למניעת האפשרות של כניסה להיריון לא רצוי, הגלולות מסייעות לנשים רבות ליהנות ממחזור סדיר וכן מסייעות לטפל בבעיות הורמונאליות שונות שגורמות בין היתר למחלת האקנה.

הסתייגות משימוש בגלולות

למרות שבמחקרים רבים נמצא כי השימוש בגלולות לא פוגע ביכולת הפריון הנשית, ישנן בכל זאת מספר הסתייגויות לשימוש בגלולות כאמצעי מניעה. כך למשל במספר מחקרים נמצא כי שימוש ארוך טווח בגלולות למניעת היריון עלול להגדיל את הסיכון ללקות בסוגי סרטן שונים.

בנוסף לכך, ישנן נשים שמדווחות שבתגובה לשימוש בגלולות למניעת היריון אבדו את החשק המיני שלהן וישנן כאלו שסובלות בעקבות השימוש בגלולות מעלייה במשקל, שיעור יתר, שינויים במצבי הרוח, תחושת נפיחות ועוד.

מעבר לכל זה, אחת הסכנות המהותיות בנטילה של גלולות למניעת היריון קשורה בכך שהגלולות עלולות לגרום לקרישיות יתר של הדם. בעקבות כך, נשים שסובלות מנטייה לקרישיות יתר או נשים שנוטלות תרופות לקרישיות יתר עלולות להימצא בסיכון גבוה לקרישי דם מסוכנים.

רשלנות רפואית בתחום הגלולות למניעת היריון

כאשר רופא נשים רושם לאישה מסוימת מרשם לגלולות למניעת היריון עליו להיות בטוח במאה אחוז כי הגלולות שהמליץ לה עליהן הן אכן הגלולות המתאימות לה ביותר. כיום ישנם סוגים רבים מאוד של גלולות למניעת היריון ולאו דווקא כל סוג אכן מתאים לכל אחת ואחת.

אי לכך, לפני שגניקולוג רושם למטופלת שלו מרשם מסוים עליו לבצע לה מספר בדיקות או להפנות אותה לביצוע של מספר בדיקות שבעזרתן יוכל להיות בטוח כי הוא רושם עבורה את המרשם הנכון והמתאים לה ביותר באופן אישי.

ראשית על הרופא המטפל לבצע תשאול מקיף של המטופלת. בתשאול הוא צריך לשאול אותה שאלות לגבי ההיסטוריה המשפחתית שלה מבחינה רפואית, לשאול בנוגע למצבה הרפואי ולשאול שאלות שנוגעות לתרופות שהיא לוקחת באופן קבוע או מדי פעם.

בנוסף, עליו לשלוח מטופלות מסוימות לבצע בדיקות קרישת דם, בדיקות של לחץ דם ועוד. נקודה חשובה ביותר שצריכה לעלות במהלך התשאול הראשוני נוגעת לעובדת היותה של האישה מעשנת או לא כיוון שכיום כבר ידוע כי עישון סיגריות מעלה את הסיכון לקרישיות יתר של הדם.

רשלנות שנובעת מחוסר הסבר מספק

לפי חוק זכויות החולה, על הרופא להסביר למטופלת את תופעות הלוואי האפשריות של השימוש בגלולות וכן עליו להסביר לה על אופן השימוש בהן. כמו כן, לפי נייר העמדה הרשמי שפרסם האיגוד הישראלי לגניקולוגיה בשנת 2005, כפי שציינו, זוהי חובתו של רופא הנשים למדוד את לחץ הדם של המטופלת לפני שהוא רושם לה מרשם של גלולות למניעת היריון.

רשלנות במתן מרשם לאחר בדיקות

במקרים רבים מתרחש מצב שבו רופא הנשים עיין בממצאים שעלו מבדיקת לחץ הדם ומהבדיקה של קרישיות הדם ובכל זאת החליט לרשום למטופלת שלו גלולות שאינן מתאימות לה.

כיום, רופאי נשים רבים עובדים בשיתוף עם חברות תרופות מסוימות ולכן מעוניינים לרשום למטופלות שלהן גלולות מסוימות שלא תמיד מתאימות להן באופן המושלם.

רשלנות בזמן המעקב הרפואי

במקרים מסוימים, אישה שנוטלת גלולות לאורך זמן יכולה להגיע לרופא הנשים שלה ולהתלונן על תופעות שונות שמקורן בגלולות שהיא נוטלת. תופעות כאלו יכולות להיות למשל דימום חריג, אי סדירות של המחזור החודשי, כאבים מסוימים או מגוון רחב של תופעות אפשריות אחרות.

לרוע המזל, במקרים מסוימים הרופא לא מצליח לעשות את הקישור המתבקש לסוג הגלולות שהחולה נוטלת וכך נוצר למעשה כשל אבחוני שמהווה סוג מסוים של רשלנות רפואית. זאת כמובן במידה וכל רופא סביר אחר יכול היה לקשר בין התלונות לסוג הגלולות שנוטלת המטופלת.

מקרה ידוע שבו נפטרה אישה שנטלה גלולות למניעת היריון כתוצאה מתסחיף ריאתי מסיבי הוא המקרה של ל.ב. ז"ל שהגיעה לחדר מיון בהיותה בת עשרים וארבע שנים ונשלחה חזרה לביתה כלאחר יד. מספר ימים לאחר הפנייה הראשונית הובהלה שנית לאותו חדר מיון ושם נקבע מותה כתוצאה מתסחיף ריאתי שנגרם בשל קרישיות יתר שנוצרה בגלל הגלולות שנרשמו לה.

דילוג לתוכן