רשלנות רפואית בטיפולי לייזר

רשלנות רפואית בטיפולי לייזרטיפולי לייזר, על סוגיהם השונים, הפכו בשנים האחרונות לנפוצים מאוד והם מבוצעים מדי יום. למשל, טיפולי לייזר להסרת משקפיים, המתקנים את הראייה ומאפשרים למטופל לראות היטב ללא צורך במשקפי ראייה או עדשות מגע.

ישנם טיפולי לייזר להסרת שיער, אשר בעבר היו נחלתן הבלעדית של נשים, אך כיום גם גברים רבים בוחרים לעבור טיפולים אלו כדי להיראות ולהרגיש טוב יותר. טיפול לייזר נוסף נפוץ הוא טיפול בבעיות עור שונות, למשל, הסרת כתמים על העור, הצערת העור וכיוצא בזה.

לרוב, טיפול בלייזר אינו טיפול הכרחי, החיוני לבריאותו של המטופל, אלא מדובר בטיפול אלקטיבי, אשר המטופל בוחר בו, מטעמי אסתטיקה. אולם, בדומה לטיפולים רפואיים אחרים, גם בטיפולי לייזר, מתרחשת לעיתים רשלנות רפואית, אשר גורמת למטופל לנזק פיזי, המצריך טיפולים מתקנים, כאשר במקרים רבים, הנזק הוא בלתי הפיך. במצב זה, לא נותר למטופל שנפגע, אלא להגיש תביעה משפטית על מנת לקבל פיצוי כספי על נזקיו.

רשלנות רפואית בטיפולי לייזר, יכולה להתרחש למעשה בכל שלב של הטיפול הרפואי. בשלב האבחון בו בודק הרופא את המטופל, בוחן את מצבו הפיזי ואת יתר נתוניו האישיים, על מנת לבדוק את התאמתו לטיפול וכן מחליט על שיטת הטיפול המתאימה.

לעיתים, הרשלנות הרפואית מתרחשת בשלב הטיפול עצמו, המבוצע למשל, בחוסר מיומנות מתאימה וכך נגרם למטופל נזק.

רשלנות באבחון

ניתן להצביע על שתי דוגמאות נפוצות לרשלנות רפואית באבחון בטיפולי לייזר. הראשונה, היא עצם ההחלטה לבצע את הטיפול, כלומר, לאבחן כי המטופל הוא מועמד מתאים לטיפול, כאשר למעשה, נתוניו האישיים מעידים כי הוא אינו מועמד מתאים.

למשל, כאשר אדם מעוניין לעבור טיפול של הסרת משקפיים בלייזר לתיקון הראייה והבדיקות שנערכו, מעידות כי בשל מצב ראייתו, או נתון פיזי אחר, לא ניתן לבצע את הטיפול בהצלחה. למרות זאת, בוחר המטפל לבצע את הטיפול וגורם בכך למטופל לנזק פיזי, לעיתים חמור ביותר.

כאשר מדובר על טיפול של הסרת שיער בלייזר, אבחון רשלני יהיה למשל, אבחון המתעלם מגוון עורו של המטופל או מקיומן של צלקות במקום המיועד לטיפול, נתונים אשר שוללים אפשרות של ביצוע הטיפול, על פי סטנדרט הטיפול הסביר.

דוגמא נפוצה שנייה של רשלנות באבחון בטיפולי לייזר, היא מצב שבו נבחרה שיטת טיפול לא מתאימה. במה דברים אמורים? בכל סוג של טיפול לייזר, בין אם מדובר בהסרת משקפיים בלייזר, בין אם בטיפול להסרת שיער או טיפולים נוספים אחרים, ישנן מספר שיטות לביצוע הטיפולים.

לרוב, ישנו שוני מהותי בין השיטות השונות, מצב המצריך מהמטפל, להתאים את שיטת הטיפול באופן ספציפי לכל מטופל, תוך הפעלת שיקול דעת זהיר. רשלנות רפואית באבחון השיטה המתאימה, עלולה לגרום למטופל לנזק חמור. קל וחומר, כאשר מדובר על ניתוח לייזר להסרת משקפיים, בו לכל מקרה של רשלנות רפואית, עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על ראייתו של המטופל.

רשלנות בביצוע הטיפול

מתן טיפול רפואי טוב, העומד בסטנדרט הטיפול הסביר כולל אבחון נכון של מצב המטופל וביצוע הטיפול באופן מקצועי, מתחילתו ועד סופו. רשלנות בטיפולי לייזר, עלולה להתרחש בין השאר, בשל הסיבה כי המטפל אינו מיומן מספיק בכדי לבצע את הטיפול בהצלחה, דבר אשר יכול לגרום למטופל לנזקים פיזיים חמורים ביותר.

במקרה של הסרת משקפיים בלייזר, עלול המטפל לפגוע משמעותית באיכות ראייתו של המטופל, במקום לשפרה, כפי שהיה קורה לו בוצע הטיפול על ידי רופא מיומן ובעל ניסיון. כאשר מדובר בטיפול לייזר בבעיות עור, כמו למשל, הסרת כתמים או טיפול לחידוש העור, העדר מיומנות מתאימה של המטפל, עלול לגרום להחמרת המצב של העור, לכוויות מכאיבות וכיוצא בזה.

ישנם מקרים בהם הטיפול עצמו בוצע בצורה טובה, אך הרשלנות הרפואית מתרחשת בשלב מאוחר יותר, בשלב המעקב הרפואי. למשל, כאשר המטופל מתלונן על כאבים או תופעות אחרות, המחייבות התייחסות רפואית, אך המטפל מתעלם מתלונות המטופל, בניגוד לחובת הזהירות המוטלת עליו וגורם בכך להחמרה במצבו של המטופל.

החמרה אותה ניתן היה למנוע כמובן, לו היה הרופא קשוב לדיווחי המטופל ומבצע את הבדיקות הדרושות, נותן למטופל תרופות מתאימות וכדומה.

דילוג לתוכן