רשלנות רפואית בטיפת חלב

רשלנות רפואית בטיפת חלבבאופן עקרוני השירותים הרפואיים שניתנים במסגרת תחנות טיפת חלב ברחבי ישראל שייכים למשפחת הרפואה המונעת.

המשמעות היא שהם מיועדים למנוע בעיות עתידיות על ידי מתן מידע מקצועי והדרכה להורים לתינוקות, פעוטות וילדים קטנים ולהורים שבדרך ועל ידי מתן חיסונים למשל.

עם זאת, במקרים מסוימים בעקבות רשלנות רפואית, יכולים להיגרם נזקים כשהנזק יכול להתרחש בעקבות שני מצבים עיקריים: הגשה של טיפול לא מתאים ואבחון שגוי של בעיה קיימת שמוביל להגשת טיפול לא מתאים או להיעדר טיפול.

רשלנות רפואית במתן חיסונים

החיסונים המודרניים אמנם הביאו לירידה משמעותית בשכיחות תחלואת ותמותת התינוקות בישראל כמו גם בעולם, אך חשוב להבין שבעוד שלילד בריא חיסון יכול להוות טיפול מונע נפלא, הרי שלילד שאינו בריא, החיסון יכול להיות הרה אסון.

לפיכך, ישנן הנחיות ברורות שפרסם משרד הבריאות הישראלי בנוגע לילדים שחל איסור מוחלט לחסן אותן וכן ישנן הנחיות ברורות בנוגע לאופן הטיפול בילדים שסובלים מתופעות לוואי בעקבות החיסונים.

על מנת לסבר את האוזן בנוגע לרשלנות רפואית שיכולה להתרחש בתחום זה ניתן להביא את סיפורה של ג.ע מחיפה. ג.ע נולדה לפני הזמן ולפיכך אושפזה בפגייה למשך חודש ימים. חודשיים לאחר השחרור הפנה הרופא המטפל את הוריה של ג.ע לטיפת חלב במטרה לחסן אותה בחיסון המשולש. לרוע המזל זמן קצר לאחר מתן החיסון ג.ע סבלה מהתכווצויות שרירים חמורות שגרמו לה לסבל רב.

למרות שההורים דיווחו לאחות שביצעה את החיסון ולרופא התורן בטיפת חלב על התסמינים החריגים, אלו האחרונים הרגיעו אותם בטענה כי מדובר על תופעות לוואי שגרתיות וכי אין להם סיבה לדאגה. חודשיים מאוחר יותר הוזמנו ההורים לביצוע של חיסון נוסף, שכן החיסון המשולש ניתן במספר מנות. לאחר החיסון השני נגרם לג.ע נזק נוירולוגי בלתי הפיך ונקבעו לה מאה אחוזי נכות.

לפי משרד הבריאות במקרים בהם התינוק סובל מתופעות לוואי חמורות לאחר מתן החיסון הראשון, חל איסור מוחלט לתת לו את החיסון השני ובנוסף לכך, החיסון הראשון ניתן בשלב מוקדם יותר וללא התחשבות בכך שנולדה פגה. בעקבות מקרה זה של רשלנות רפואית ג.ע סובלת מנכות צמיתה שהייתה יכולה להימנע לו הייתה האחות בטיפת חלב פועלת לפי הפרוטוקולים המקובלים.

אבחון לקוי של בעיות התפתחות

אחד מהשירותים החשובים ביותר שניתנים במסגרת טיפת חלב הוא אבחון מוקדם של בעיות התפתחותיות ומעקב אחר הגדילה התקינה של הילד במשך שנות החיים הראשונות. כך למשל האחיות והרופאים בטיפת חלב מבצעים בדיקות תקופתיות במטרה לאבחן בעיות שמיעה וראייה, בעיות שקשורות לכשל בשגשוג ועוד. במקרים מסוימים בהם בעיות מסוגים שונים לא מאובחנות בשלב מוקדם, הן עלולות להחמיר ולבוא לידי ביטוי בנזקים בלתי הפיכים.

כך למשל אבחון שגוי של בעיות ראייה עלול להגיע לכדי מצב של עין עצלה, אבחון לקוי של בעיות שמיעה יכול להגיע לכדי מצב של חירשות מוחלטת ועוד.

כיצד ניתן להוכיח כי התקיימה רשלנות רפואית בטיפת חלב?

על מנת להוכיח כי התקיימה רשלנות רפואית בטיפת חלב ועל מנת לזכות בפיצויים הרלוונטיים יש להוכיח שלוש נקודות מרכזיות להלן:

  • ראשית, יש להראות כי האחות או הרופא בטיפת חלב פעלו שלא בהתאם לפרוטוקולים המקובלים וכי כל איש מקצוע סביר היה פועל אחרת.
  • שנית, יש להוכיח כי הילד אכן סובל מנזק ולאמוד את גובהו באחוזי נכות.
  • לבסוף יש להוכיח כי ישנו קשר סיבתי בין הרשלנות לבין הנזק ולהראות כי ניתן היה למנוע את הנזק.

דילוג לתוכן