רשלנות רפואית שגרמה לשיתוק של האם במהלך הלידה

רשלנות רפואית שגרמה לשיתוק של האם במהלך הלידהמהי רשלנות רפואית בלידה?

אף שההתפתחות הרפואית במהלך השנים האחרונות הביאה לירידה ניכרת במידת הסיכון במהלך ההריון, כאשר מרביתם המוחלט של ההריונות מסתיימים בצורה חלקה, עדיין מתרחשים מקרים חריגים, בהם הלידה אינה עוברת חלק, ואף מובילה לפגיעה ממשית במצבו הרפואי של העובר או של היולדת. במקרים מסוימים, הגורם לכך הוא רשלנות רפואית במהלך הלידה, מצד הגורם הרפואי המטפל, אשר חושפת את היולדת לשורה ארוכה של נזקי גוף שונים.

חשוב לזכור, כי הליך הלידה הינו מטבעו הליך רפואי עדין ומסובך, הן בעבור היולדת והן בעבור העובר. מסיבה זו, קיימים מקרים בהם מתעוררים סיבוכים טבעיים במהלך הלידה, אשר אינם נגרמים כתוצאה מפעילות שגויה מצד הצוות הרפואי המעורב. עם זאת, גם במקרים בהם היולדת מתמודדת עם סיבוך רפואי אשר נגרם מסיבות שאינן תלויות בה או בגורם ברפואי המטפל, הרי שטיפול רפואי לקוי עלול להחמיר את המצב במידה ניכרת.

אחד מהגורמים העיקריים, אשר עלולים להוביל לפגיעה ממשית ביולדת במסגרת הלידה, הוא ביצוע של "לידה מכשירנית", דהיינו לידה המבוצעת תוך שימוש במלקחיים או מכשיר וואקום. לידה מכשירנית מבוצעת במקרים חריגים, בהם קיים חשש למצב רפואי חמור של העובר או היולדת, כאשר הלידה המכשירנית מהווה לרוב האופציה האחרונה לשם ביצוע הלידה בהצלחה.

רשלנות באבחון

לידה מכשירנית מהווה מטבעה הליך רפואי בעל מידת סיכון גבוהה, וזאת בשל השימוש באמצעים "לא טבעיים" במסגרת הלידה, אשר עלולים לגרור נזק רפואי ליולדת, ובמקרים חריגים אף שיתוק של היולדת, באופן מלא או חלקי. מסיבה זו, וגם במקרים בהם נראה על פניו כי ישנו צורך דחוף בביצוע לידה מכשירנית, לטובת היולדת והעובר, מחובתו של הגורם הרפואי המטפל לשקול היטב האם אכן יש צורך ממשי בדבר, או האם ניתן לבחור באופציה אחרת, בעלת סיכון נמוך יותר עבור האם.

כמו כן, במרבית המקרים, האפשרות של הופעת שיתוק בנשים במהלך הלידה ניתנת לגילוי ואבחון מוקדם, עוד טרם הלידה, וזאת באמצעות בחינה מדוקדקת של ההיסטוריה הרפואית של היולדת. מסיבה זו, ובכל מקרה בו קיים חשש כי הלידה עלולה לגרור סיכון רפואי של היולדת, חובתו של הגורם הרפואי המטפל להביא זאת לידיעתה טרם הלידה, ולהעניק לה אפשרות בחירה האם אכן לבצע את הלידה.

בסופו של דבר, לא תמיד ניתן לאבחן את האפשרות להופעת שיתוק ביולדת במהלך הלידה, שכן הדבר תלוי בגורמים רבים, שבחלקם אינם ידועים. עם זאת, אבחון מקצועי ומהימן, אשר נערך ביולדת טרם הליך הלידה ובמהלכו, עשוי להצביע על גורמי סיכון מסוימים ליצירת דימום פנימי ביולדת במהלך הלידה, דימום אשר עלול, במידה ואינו מטופל במהרה, להוביל לשיתוק חלקי או מלא של היולדת, וכן לנזק רפואי משמעותי לעובר.

רשלנות בטיפול

כאמור, הליך הלידה הוא הליך רפואי מורכב, אשר עלול לעיתים רחוקות לגרור פגיעה ממשית במצבה הרפואי של היולדת, וזאת ללא אשמת מי מהגורמים המעורבים. עם זאת, קיימים גם מקרים בהם נגרם נזק רפואי ממשי ליולדת כתוצאה מביצוע הליך הלידה באופן רשלני ולא מקצועי, כאשר מקרים אלו מוגדרים כרשלנות רפואית, ומהווים עילה ממשית להגשת תביעה משפטית כנגד האשמים, ופסיקת פיצויים כספיים לטובת היולדת.

את הרשלנות הרפואית במהלך הלידה, אשר עלולה אף להוביל לשיתוק היולדת, ניתן לחלק לשתי קטגוריות. הראשונה מתייחסת לרשלנות רפואית הבאה לידי ביטוי באי שימת לב למצבה הרפואי של היולדת, ולסימנים מעידים בדבר התדרדרותו, אשר עלולה כאמור במקרים חריגים להוביל לשיתוק האם. השנייה מתייחסת למקרים בהם הליך הלידה עצמו מבוצע באופן רשלני ולא מקצועי, אשר גורר פגיעה ממשית במצבה הרפואי של היולדת, ובמקרים חמורים עלול להוביל לשיתוקה ואף למותה.

בסופו של דבר, חשוב לזכור כי לא כל מקרה בו הלידה אינה מוכתרת בהצלחה מהווה בהכרח מקרה של רשלנות רפואית. הליך הלידה מטבעו מהווה הליך רפואי מורכב, והאפשרות לסיבוכים רפואיים במהלכו הינה שרירה וקיימת.

מסיבה זו, ובכל מקרה בו קיים חשד לאירוע של רשלנות רפואית, אשר גרר פגיעה במצבה הרפואית של היולדת, חשוב ראשית להתייעץ עם גורם מקצועי, המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית, על מנת לבחון האם אכן מדובר במקרה המהווה עילה להגשת תביעה משפטית.

דילוג לתוכן