רשלנות רפואית – שיננית

רשלנות רפואית שינניתהשיננית היא אשת מקצוע שמעניקה בעיקר טיפול מונע. הטיפול שניתן על ידי שיננית חשוב מאין כמוהו לבריאות הפה והשיניים של המטופלים, שכן בכל הקשור לבריאות הפה והשיניים, המניעה קלה יותר מהטיפול.

את מקצוע השיננות ניתן ללמוד כיום במדינת ישראל בארבעה מוסדות: במכללה למדעי הבריאות וההתנהגות ברמת גן, באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטה העברית בירושלים ובמכון ללימודי המשך בחיפה.

לימודי השיננות כוללים לימודים עיוניים ומעשיים ובסיום הלימודים לא מוענק לבוגרים תואר אקדמי כי אם רישיון לעסוק בתחום המוענק מטעם משרד הבריאות. הסיבה לכך שההתייחסות למקצוע השיננות היא כאל מקצוע נשי היא שמדובר על מקצוע הנשלט באופן כמעט מלא על ידי נשים. רק על מנת לסבר את האוזן נציין כי נכון לשנת 2013 פעלו בתחום כאלף וחמש מאות שינניות ושני שיננים ממין זכר בלבד.

אילו פעולות מבצעת שיננית?

להלן הפעולות העיקריות שמבצעת השיננית במהלך הטיפול בהתאם לצורך:

  • הסרת כתמים ומשקעים שונים כמו למשל אבנית מהשיניים.
  • איטום חריצים ומתן פלואוריד במטרה למנוע עששת.
  • אספקת מידע ומתן ייעוץ בנוגע להיגיינת הפה והשיניים.
  • הורדת תפרים והסרת תחבושות לאחר ניתוחי חניכיים.
  • ליטוש סתימות.
  • ניקוי חניכיים.

האם ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית נגד שיננית?

באופן עקרוני, כל שיננית מחזיקה באחריות מסוימת כלפי המטופלים שלה ובמקרים בהם בעקבות הפרת האחריות נגרם למטופל נזק, בהחלט ייתכן כי התקיימה רשלנות רפואית. עם זאת, מאחר ובדרך כלל הנזק שגורמת השיננית אינו רב במיוחד, הרי שכיום לא מקובל להגיש תביעות בגין רשלנות רפואית נגד שינניות.

על מנת לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית יש להוכיח כי הנתבע חרג מרמת האחריות המוטלת עליו ושלא פעל בהתאם לפרוטוקולים (על הצד התובע להראות כי כל איש מקצוע סביר אחר היה פועל באופן שונה). לאחר מכן יש להוכיח לבית המשפט כי למטופל אכן נגרם נזק ולבסוף יש להוכיח כי ישנו קשר סיבתי בין הרשלנות לבין הנזק.

מה שחשוב להבין בכל הקשור לתביעות בגין רשלנות רפואית הוא שלרוב מדובר בתביעות שמשך הטיפול בהן עומד על מספר שנים וכן יש להבין כי מדובר על תביעות שעלותן בצדן. כך למשל על מנת לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית יש לשלם לרופא מומחה במטרה שיכתוב חוות דעת רפואית. עלותה של חוות דעת רפואית נע בין 6000-14000 ₪ וזאת מבלי להזכיר עלויות נוספות שקשורות באגרת בית המשפט למשל.

מאחר וברוב המוחלט של המקרים הנזקים שנגרמים בעקבות טיפולי שיננית אינם חמורים יתר על המידה, הרי שבדרך כלל התביעות בעניין זה נדחות על הסף. על מנת לבחון את סיכויי ההצלחה של התביעה יש לגשת לעורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית ולשטוח בפניו את נסיבות המקרה ועורך הדין יחליט האם ישנו טעם להמשיך.

דילוג לתוכן