רשלנות רפואית בסרטן השד בהריון

רשלנות רפואית בסרטן השד בהריוןסרטן השד, המהווה סוג הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים, מופיע בכשישית מהמקרים בקרב נשים בגיל הפוריות.

כמו כן, במקרים רבים ההיריון עצמו הינו גורם המקל במידה ניכרת על התפתחות הסרטן, וזאת בשל העובדה כי במהלך תקופת ההיריון הראשונית, ובמיוחד במהלך 20 השבועות הראשונים להיריון, מערכת החיסון מושבתת במידה חלקית, מה שמאפשר את התפשטותו המהירה של הסרטן ברחבי הגוף.

מהנתונים הרפואיים עולה, כי סרטן השד מופיע בהיריון אחד מתוך 3,000, כאשר הסיכון עולה ככל שגילה של היולדת גבוה יותר, ובמיוחד במקרים בהם מדובר בלידה ראשונה.

חשוב לציין, כי מאחר וצורת השד ותחושתו משתנה במהלך ההיריון באופן טבעי, הדבר מקשה על איתור שינויים בשד, אשר מהווים סימנים ראשוניים להופעת הסרטן. כך שבמקרים רבים, קיים קושי לזהות את הופעת סרטן השד במהלך שלביו הראשוניים.

מהו מנגנון הטיפול במקרים שכאלו?

כאמור, במקרים רבים השינויים ההורמונאליים שהגוף עובר במהלך ההיריון מקשים על האיתור של הסרטן בשלביו הראשונים, כאשר ככל שאיתור המחלה מתרחש בשלב מאוחר יותר, כך סיכויי ההחלמה יורדים בהתאם. עם זאת, ובמידה והסרטן מתגלה בשלביו המוקדמים, הרי שסיכויי ההחלמה נחשבים לגבוהים ביותר, ועומדים על כ-90%.

מסיבה זו, ובכל מקרה בו קיים חשש להופעתם של הסימנים הראשונים לסרטן השד, ובדגש על הופעת גוש חדש בשד, או תחושה של כאב בו, מחובתו של הרופא להפנות את היולדת באופן מידי לבדיקת ממוגרפיה, אשר במסגרתה מתבצעת סקירת רנטגן של אזור השדיים על מנת לגלות את הסרטן בשלביו המוקדמים. הבדיקה עצמה לוקחת מספר דקות בלבד, כאשר אמינותה בגילוי הסרטן עומדת על למעלה מ-90%.

כמו כן, לעיתים מבוצעות בדיקות נוספות, כגון בדיקת אולטרסאונד, בדיקת MRI, וכדומה. במידה והתקבלו תוצאות חיוביות, מופנית היולדת לטיפול רפואי מתאים, בהתאם לאופי הגידול ולמאפיינים נוספים.

מהי החשיבות של אבחון מוקדם של סרטן השד במהלך ההיריון?

כפי שצוין, ומסיבות ברורות לחלוטין, ככל שהאבחון מבוצע בשלב יותר מוקדם, כך עולים בהתאם הסיכויים לטיפול מהיר ומוצלח בסרטן, וללא סיבוכים עתידיים.

כמו כן, בעוד שגילוי מוקדם מאפשר להסיר את התאים הסרטניים באמצעות ניתוח מקומי בלבד, הרי שגילוי מאוחר יותר עלול להביא לצורך בכריתת השד כולו, על מנת למנוע את התפשטות התאים הסרטניים לשאר איברי הגוף.

חשוב גם לזכור, כי גורמי הרפואה בימינו מכירים בכך שקיימים גורמים מסוימים אשר יש להם השפעה ניכרת על הסיכוי להופעת הסרטן, כגון גיל האישה לדוגמא, ובמיוחד מעל לגיל 50, וכן הימצאותן של מוטציות גנטיות מסוימות אשר מעלות את הסיכוי להופעת הסרטן.

מסיבה זו, מומלץ לכל אישה מעל לגיל 50, וכן לאלו בעלות המאפיינים הגנטיים הרלוונטיים, לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים על מנת להבטיח גילוי מוקדם של הסרטן.

מהי רשלנות רפואית במסגרת גילוי סרטן השד במהלך ההיריון?

קיימות מספר דוגמאות לרשלנות רפואית במסגרת הופעת סרטן השד במהלך היריון. בין היתר, מדובר במקרים בהם היולדת לא הופנתה באופן מידי לביצוע בדיקת ממוגרפיה, וזאת חרף הופעת הסימנים המקדימים.

כמו כן, גם במקרים בהם היולדת לא עברה כל בדיקה לצורך גילוי סימנים להופעת הסרטן במהלך ההיריון, וזאת אף שנשים בהיריון מהוות קבוצת סיכון מוכרת ללקות במחלה. הרי שהדבר עשוי להיחשב כרשלנות רפואית.

בכל מקרה שכזה, בו גילוי ואבחון ראשוני מאוחר או שגוי הביא להחמרת מצבה הרפואי של היולדת, כדאי וניתן לשקול הגשת תביעה בעילת רשלנות רפואית, וזאת במטרה לסייע ליולדת, ולהקל על מצבה ככל הניתן.

דילוג לתוכן