רשלנות רפואית בניתוח אף רפואי

רשלנות רפואית בניתוח אף רפואיהאף הוא אחד האיברים המרכזיים ביותר במערכת הנשימה האנושית. בנוסף לכך, הוא משמש כאיבר ההרחה היחיד ופגיעה בו עלולה לגרום לפגיעה ביכולת ההרחה ובעקבות כך גם לפגיעה בחוש הטעם.

מעבר לכל זה, האף משמש כמעין מתווך בין פנים הגוף לסביבה החיצונית. הוא מכיל כמות גדולה של שערות שמשמשות כמעין מסננות לחלקיקים קטנים ומונעות מהם לחדור לריאות. כמו כן, האף מגביר את הלחות של האוויר שאנחנו נושמים, אוסף לחות מהאוויר שאנחנו נושפים ועוד.

מה הוא ניתוח אף רפואי?

בדרך כלל כשמדברים על ניתוח אף האסוציאציה הראשונה שעולה לראש היא של ניתוח פלסטי שמטרתו לשפר את החזות של האף. עם זאת, במאמר זה נתייחס לסוג אחר של ניתוחי אף. מאחר ומדובר על איבר פונקציונאלי, הרי שעלולות להתרחש בו פגיעות שונות שיפריעו לתפקוד שלו. על חלקן ניתן להתגבר באופן שמרני, אך חלק לא מבוטל מהפגיעות מצריכות התערבות כירורגית. ישנם סוגים רבים של ניתוחי אף כמו למשל ניתוח לתיקון מחיצה באף שנחשב לאחד מהניתוחים השכיחים ביותר.

רשלנות רפואית במקרה של ניתוח אף שכשל

כפי שציינו, הפגיעה באף שמופיעה בעקבות ניתוח לא מוצלח יכולה להוביל לפגיעה בתפקוד שלו, אך במקרים מסוימים הניתוח שהיה מיועד לטיפול בבעיה רפואית הוביל לפגיעה אסתטית.

לרוע המזל, במקרים לא מעטים הפגיעה כפולה ומכופלת ומשלבת הן פגיעה תפקודית והן פגיעה אסתטית. כך היה המקרה של גורדי (שם בדוי), גבר בן עשרים וחמש מאזור המרכז, שסבל מחסימה של החלל השמאלי באף וכתוצאה מכך עבר ניתוח שבמהלכו הוצאו מאפו סחוסים מחלקי האף הפנימיים.

לאחר הניתוח הבחין גורדי כי לא זו בלבד שהבעיה לא טופלה, אלא שכעת הוא סובל מחסימה גם של הנחיר הימני ובנוסף לכך האף שלו נפגע מאוד מבחינה אסתטית. התברר כי במהלך הניתוח בעקבות רשלנות רפואית בוצעה הוצאה של רקמות שלא לצורך שהובילה לעיוות במראה של האף. לפי חוות הדעת הרפואית הניתוח לא בוצע לפי הפרוטוקולים הרפואיים המקובלים בניתוח מסוג זה ובעקבות ההתרשלות נפסקו לתובע פיצויים בגובה של מאה וחמישים אלף ₪.

רשלנות רפואית מסוג אי מתן הסכמה מדעת

לפני כל ביצוע של ניתוח, חלה החובה והאחריות על הרופא המנתח לעדכן את המנותח בנוגע לכל הפרטים הרלוונטיים למצבו. בין היתר עליו להסביר לו פרטים בנוגע למצבו הרפואי, בנוגע לתועלת הצפויה מהניתוח, בנוגע לאלטרנטיבות שעומדות בפניו, בנוגע לסיכונים האפשריים ועוד. לאחר מכן, עליו להחתים את המנותח על טופס הסכמה מדעת שבו הוא מאשר כי הובהרו לו כל הדברים הנ"ל וכי הוא מסכים לעבור את הניתוח.

במקרה מעניין שהתרחש בבית חולים בדרום הארץ בעקבות ניתוח לתיקון חור במחיצה של האף סבל המטופל מעיוות אסתטי באף ומירידה בחוש הריח בשיעור של חמישים אחוז. בכתב התביעה נטען כי טרם ביצוע הניתוח לא פורטו בפני המנותח כל האפשרויות העומדות בפניו וכן לא הובהר לו כי אחד הסיבוכים של הניתוח יכול להיות פגיעה אסתטית ניכרת לעין באפו. לטענת התובע לו היה מודע לכך שבעקבות הניתוח הוא עלול להזדקק לניתוח פלסטי, לא היה מסכים לעבור את הניתוח.

חשוב להבין שגם אם המנותח חתם על טופס הסכמה מדעת, הרי שכל עוד לא הוסברו לו כל הסיבוכים האפשריים, אין בחתימה זו משום אישור שיכול לפטור את המנתח מנטילת האחריות.

רשלנות רפואית מסוג מסירת מידע רפואי

אחד האלמנטים החשובים ביותר בכל הקשור למקצוע הרפואה הוא שמירת הסודיות הרפואית של המטופלים. כל הפרה של סודיות זו יכולה בהחלט להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

במקרה של רוני (שם בדוי) התרחש מקרה מסוג זה. רוני עברה ניתוח אף אצל מנתח אף ידוע בשל פגם ממנו סבלה במחיצת האף שלה. הניתוח עבר בהצלחה וללא כל רשלנות מצדו של הרופא, אך מאוחר יותר התברר כי הרופא חלק את דבר קיום הניתוח עם מכרים שלו ואף העיר הערה מעליבה על מראה האף של המטופלת בפני חבריו.

בכתב התביעה טענה המטופלת כי אחד ממכריו של הרופא הוא מכר אישי שלה וכששמעה כי דבר הניתוח נחשף החליטה לתבוע את הרופא המטפל. במקרה הזה נפסקו לתובעת פיצויים בגובה של שלושים אלף ₪.

 

אולי יעניין אותך גם:

רשלנות רפואית בוטוקס: מתי הזרקת בוטוקוס לקויה תחשב רשלנות רפואית?

דילוג לתוכן