רשלנות רפואית בקביעת מין התינוק בהריון

רשלנות רפואית בקביעת מין התינוק בהריוןעד השבוע השמיני להריון הן איברי המין החיצוניים והן איברי המין הפנימיים של העובר הם איברים נקביים. במהלך השבוע השמיני להריון במידה ולביצית חדר זרע שמכיל כרומוזום Y, אזי אותו כרומוזום יוביל להיעלמות של מערכת המין הנקבית ובמקביל להופעה של איברי מין זכריים.

במידה והזרע לא הכיל כרומוזום Y, יופיעו במקום אשכים בעובר שחלות ומערכת המין הנקבית תמשיך את ההתפתחות שלה. במהלך השבוע העשירי להריון האשכים או השחלות יתחילו להפריש הורמונים בהתאם למין העובר ותתחיל התפתחות של איברי המין החיצוניים.

כיצד ניתן לקבוע את מין העובר?

בעבר הרחוק לא ניתן היה לקבוע את מין העובר מראש ולפיכך החלו להתפתח אמונות תפלות סביב נושא זה. לשמחתנו, בימינו ניתן לקבוע את מין העובר בשלבים מוקדמים יחסית בהריון באמצעות ביצוע בדיקות שונות. כך למשל ניתן לקבוע את מין העובר כבר במהלך השבוע השביעי להריון באמצעות בדיקת דם. יש לציין כי בדיקה זו יקרה מאוד וכי היא לא מבוצעת באופן שגרתי.

עם זאת, ניתן לזהות את מין העובר באופן ודאי בבדיקת סקירת מערכות כבר בשבוע הארבעה עשר להריון. בבדיקה זו עושים שימוש במכשיר אולטרסאונד שמאפשר לראות תמונה דו ממדית של העובר ולזהות את איברי המין שלו.

לשם מה צריך לדעת את מין העובר?

באופן עקרוני הורים רבים מעוניינים לדעת את מין העובר מבעוד מועד על מנת שיוכלו להכין את עצמם נפשית וטכנית להולדתו של הצאצא. עם זאת, ישנן גם מספר סיבות רפואיות שבגינן יש לבחון את מין העובר. כך למשל ישנן מחלות גנטיות שמועברות בתורשה שנמצאות בתאחיזה לאחד מהכרומוזומים X או Y. המשמעות היא שאת המחלה יכולים לשאת רק זכרים או רק נקבות.

בהתאם לכך, במידה ומתגלה כי ברחמה של האם ההרה מתפתח בן זכר, הרי שבמידה והאב נשא של מחלה גנטית מסוימת שנמצאת בתאחיזה לכרומוזום Y, יהיה צורך לבצע בדיקות גנטיות לעובר או פשוט לשקול את הפסקת ההריון. לרוע המזל, לא אחת קורה שמתרחשת טעות בתהליך האבחון ובמקרים כאלו ייתכן ותתעורר עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

האם כל מקרה של טעות באבחון מין העובר יכולה להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית?

ישנם זוגות שידוע שבמידה ויולידו בן זכר, הרי שאותו צאצא יישא מחלה גנטית מסוימת שיכולה להוות עילה להפסקת ההריון מבעוד מועד. עם זאת, גם במידה ולא התגלה במהלך ההריון כי מדובר בעובר ממין זכר כיוון שהתרחשה טעות באבחון, הרי שלא תמיד קיימת עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

כך למשל במקרה של זוג חרדי ממרכז הארץ שהגיש תביעה בגין אבחון שגוי של מין העובר. חשוב להבין שכדי להוכיח כי אכן התקיים מקרה של רשלנות רפואית ישנה חשיבות עליונה להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין הטיפול הרפואי הרשלני או האבחון הרפואי השגוי לבין הנזק. במקרה הנ"ל הצהירו ההורים שלהם נולד בן שחולה במחלה גנטית שקיימת רק בזכרים, שגם לו היו מודעים לכך שעתיד להיוולד להם בן, עדיין היו בוחרים להמשיך את ההריון ולא להפסיקו וזאת מטעמי דת.

במקרה הנ"ל פסק השופט שבכל מקרה התינוק היה נולד ולכן למרות שבמהלך ההריון בשל טעות באבחון האמינו ההורים שעתידה להיוולד להם בת, עדיין לא מדובר על מקרה של רשלנות כי את הלידה לא ניתן היה למנוע בכל מקרה.

כיצד ניתן לדעת האם קיימת עילה להגשת תביעה?

על מנת להוכיח כי אכן בעקבות אבחון שגוי בא לעולם צאצא שסובל ממחלה גנטית, ראשית ישנו צורך להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום. תפקידו של עורך הדין הוא ללמוד את פרטי המקרה ולקשר את התובעים לרופא מומחה.

תפקידו של הרופא המומחה הוא להראות כי אכן התקיימה רשלנות במובן זה שלו הרופא המטפל לא היה חורג מרמת האחריות והמקצועיות הסבירה, היה ניתן למנוע את הנזק. התייעצות עם עורך דין שמתמחה בתחום נחוצה גם על מנת למנוע הוצאות מיותרות בגין תביעות חסרות סיכוי.

דילוג לתוכן