רשלנות רפואית במתן תרופות לסרטן השד

רשלנות רפואית באי מתן תרופות לסרטן השד - כל המידעסרטן השד היא מחלה סרטנית שפוגעת ברקמת השד בתחילה אך ללא טיפול או על ידי מתן טיפול לא מתאים עלולה לשלוח לגרורות ולפגוע באיברי גוף מרוחקים לרבות באיברים פנימיים ואפילו במוח.

בשלבים המוקדמים של המחלה היא באה לידי ביטוי בהיווצרות של גוש אחד או יותר בשד אך ללא אבחון וטיפול התאים הסרטניים עלולים לחדור למערכת הלימפה ומשם לעשות את דרכם בזרם הדם לאיברים אחרים.

מה הוא הטיפול בסרטן השד?

מבין כל הסוגים הרבים של מחלת הסרטן, סרטן השד הוא הסוג שלו דרכי הטיפול הרבות והמגוונות ביותר. ישנה חשיבות להתאמה מרבית בין סוג הטיפול לחולה בהתאם לשלב המחלה, ההתמיינות ההיסטולוגית הספציפית של הרקמה הסרטנית, גיל החולה, ההתבטאות השונה של חלבונים ברקמת הגידול, ההיסטוריה המשפחתית של החולה בהתייחס למחלה ועוד. הטיפולים כוללים בין היתר התערבות ניתוחית שמרנית או רדיקלית, טיפול כימותרפי מקדים או משלים, טיפול על ידי נוגדנים, טיפול הורמונלי, הקרנות ועוד.

אי מתן תרופות

רשלנות רפואית במקרה של סרטן השד יכולה לנבוע ממקרים בהם לא ניתנו לחולה תרופות כלל. מצבים אלו מתרחשים בדרך כלל בעקבות חוסר אבחון של המחלה או בעקבות אבחון לקוי שלה. מקרה לא פשוט שבו לא ניתנו לחולה תרופות למחלה ממנה סבלה אירע לפני זמן לא רב בבית חולים גדול בחיפה.

בעקבות בלבול בתוצאות הבדיקה אישה שלא חלתה במחלה קיבלה את התוצאות של אישה אחרת שכן סבלה ממנה. בעקבות כך האישה שלא חלתה במחלה עברה ניתוח לכריתת שד ועברה טיפולים כימותרפיים אגרסיביים ואילו האישה שנשאה את המחלה לא זכתה לטיפול כלל כיוון שלפי התוצאות שניתנו לה, לא נשאה את המחלה בגופה.

רק שנה לאחר ביצוע הבדיקה, כאשר החלה האישה שלא זכתה לקבלת טיפול לסבול מכאבי ראש חזקים במיוחד, התגלה כי לא זו בלבד שתוצאות הבדיקות שניתנו לה לא התאימו לה, אלא שכעת הסרטן שלח גרורות למוח. לרוע המזל כאשר אכן התגלתה המחלה בגופה המצב היה חמור מדי שכן הסרטן שלח גרורות למוח וכתוצאה מכך האישה הלכה לעולמה זמן קצר לאחר האבחון.

מאחר ומדובר במחלה מתקדמת, הרי שאבחון מוקדם ומדויק שלה נחוץ על מנת לקבוע את סוג הטיפול המתאים ואבחון כושל או מוטעה עלול להוביל לתוצאות הרות אסון כמו במקרה שהבאנו לעיל.

מתן תרופות לא מתאימות

כפי שציינו, ישנה חשיבות עליונה להתאמת הטיפול למטופלת תוך התבססות על אבחון מקיף ולקיחת מידע רב ככל האפשר. לפיכך רשלנות רפואית בהקשר התרופתי של מחלת הסרטן יכולה לבוא לידי ביטוי במתן תרופות לא מתאימות.

תרופות לא מתאימות יכולות להרע באופן חמור את חיי המטופלות כאשר הם ניתנים שלא לצורך או במינון גבוה יתר על המידה. כמו כן במקרים מסוימים הרופא יבחר למשל לבצע ניתוח שמרני בשעה שצריך היה לבחור בביצוע של ניתוח רדיקלי.

על מנת להוכיח כי אכן התקיים מקרה של רשלנות יש להוכיח כי כל רופא סביר אחר היה בוחר בתרופות שונות וכי הרופא האחראי חרג מרמת הזהירות הסבירה המתבקשת ובכך גרם לנזק.

חוסר מעקב

בכל מקרה שבו חולה בסרטן השד עברה טיפול ראשוני עליה להישאר תחת מעקב רפואי במשך כל ימי חייה כיוון שסרטן השד היא מחלה ששבה ומופיעה בקרב כשמונה אחוז מכלל החולות באופן מקומי ובארבעים אחוז מהחולות באופן גרורתי.

כמו כן בקרב בין 20 ל25 אחוז מהחולות לאחר ההחלמה מתגלה בשלב מסוים גידול בשד הבריא. ישנו פרוטוקול מסוים למעקב לפיו למשל במשך חמש השנים הראשונות לאחר ההחלמה צריך לבצע מעקב חצי שנתי ולאחר חמש שנים יש לבצע מעקב חד שנתי.

כל חריגה מפרוטוקול זה עלולה להוות עילה להגשת תלונה בגין רשלנות רפואית, במיוחד במקרים בהם בעקבות חוסר מעקב ראוי המחלה לא התגלתה במועד מוקדם.

דילוג לתוכן