סרטן השד בגברים

סרטן השד בגבריםסרטן השד ידוע ומקובל כמחלה של נשים. אבל, גם גברים יכולים לחלות בסרטן השד.

רקמת שד (בלתי מפותחת) קיימת אצל גברים כנשים, וגם אצלם קיים סיכון לחלות בממאירות של השד. עם זאת, הסיכון של גבר לחלות במחלה נמוך בהרבה מהסיכון של אישה, והמחלה נדירה למדי בגברים. בעוד ששכיחות המחלה מגיעה ל-1 לשמונה נשים במהלך החיים, הסיכון לגבר עומד על 1 ל-1,000.

מספר מאפיינים דומים בין סרטן שד בנשים ובגברים, אך קיימים גם מספר הבדלים הנוגעים לאופי המחלה. מכיוון שאחוז הגברים החולים בסרטן השד נמוך כל כך ביחס לנשים, מרבית המחקרים הגדולים בוצעו בקרב נשים בלבד, ולעיתים ההמלצות הרפואיות אודות הטיפול בגברים חולים נגזרות מהידע הרב שנצבר בטיפול בנשים עם מצב דומה ומחלה דומה.

גורמי סיכון למחלה

בעוד שאצל נשים גורמי סיכון חשובים קשורים לפעילות הורמונאלית (גיל הופעת המחזור, לידות והנקה, וכדומה), הרי שאצל גברים גורמי סיכון אחרים באים לידי ביטוי. גם אצל גברים כנשים, נשאות לגנים של BRCA מהווה גורם סיכון חשוב מאוד לחלות בסרטן השד. גורמי סיכון חשובים פחות כוללים עודף משקל, מיעוט בפעילות גופנית, מחלות אשכים וכבד ועוד.

סימנים וסימפטומים של סרטן השד בגברים

ברוב המקרים, סרטן השד בגברים מופיע כגוש נוקשה ברקמת השד, לעיתים קרובות בסמוך או מתחת לפטמה. בדומה לנשים, יכולים להופיע אצל גברים שינויים בפטמה, כיב, קשריות לימפה בבית השחי ורגישות על פני השד. בגברים הגידולים נוטים להופיע יותר במרכז השד, בניגוד למיקום החיצוני, הנפוץ יותר בנשים.

כיצד מאבחנים סרטן שד בגברים?

הכלים האבחנתיים של סרטן השד בגברים דומים לכלים שנעזרים בהם אצל נשים: ממוגרפיה, אולטרה סאונד, ובמידת הצורך ביופסיה לאישור האבחנה.

גדילה של השדיים שלא בעקבות תהליך ממאיר מכונה גניקומסטיה, והיא יכולה להופיע אצל גברים מסיבות שונות (למשל: הפרעות הורמונאליות או טיפולים תרופתיים שונים). בדיקות הדמייה יכולות להבחין בין גניקומסטיה לבין גידול ממאיר או חשוד לממאיר.

סוגים של סרטן השד בגברים

בדומה למקובל אצל נשים, נהוג לחלק באופן ראשוני את סרטן השד בגברים על פי הקולטנים המופיעים בתאים הממאירים. גם אצל גברים סוג הסרטן הנפוץ ביותר הוא סרטן המגיב לטיפול הורמונלי, ומבטא קולטנים להורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון).

טיפול בסרטן השד בגברים

הטיפול בגברים החולים בסרטן השד דומה מאוד לטיפול בנשים. במחלה ממוקדת מסירים את הגידול בניתוח, עם השלמה של טיפול כימותרפי והורמונלי מתאים, במידת הצורך. בניגוד לנשים, שבהם ניתן לעשות לעיתים קרובות כריתת שד משמרת (למפקטומיה), בגברים הניתוח המקובל הוא הסרה מלאה של כל רקמת השד (מסטקטומיה).

טיפול הורמונלי משלים

מכיוון שרוב סרטני השד בגברים מבטאים קולטנים להורמונים, ניתן לטפל גם בגברים אלו בטיפול הורמונאלי החוסם את קולטני האסטרוגן. אף על פי שאסטרוגן הוא הורמון המין הנשי, טיפול הורמונאלי כזה יעיל והכרחי גם בקרב גברים החולים בסרטן השד.

טיפול בתרופה טמוקסיפן, החוסמת את הקולטנים לאסטרוגן, נמצאה יעילה במחקרים שונים בקרב גברים. לעומת זאת, אין כעת מידע מוכח על יעילות התרופות ההורמונאליות מסוג "חוסמי ארומטאז", שמונעות ייצור אסטרוגן בגוף.

רשלנות רפואית באבחנת סרטן שד בגברים

הסיבה המרכזית לרשלנות רפואית בנוגע לסרטן שד בגברים היא רמת חשד נמוכה, ומודעות נמוכה של הרופא המטפל. מכיוון שסרטן שד נדיר בגברים ושכיח בהרבה בנשים, רמת החשד אצל גברים המגיעים עם תלונות מתאימות נמוכה למדי. חשוב לזכור שסרטן השד יכול בהחלט לתקוף גם גברים.

דילוג לתוכן