רשלנות רפואית בניתוחי סרטן המעי הגס

מהו סרטן המעי הגס?

רשלנות רפואית בניתוח לסרטן המעי הגססרטן המעי הגס הינו חלק ממחלות ממאירות המהוות למעשה הימצאותם של גידולים סרטניים באיזור המעי הגס וסביבתו. גידולים שפירים אלו, יכולים להתפתח במשך הזמן לגידולים ממאירים ולגרום לנזקים חמורים באותו איזור ולמערכות הגוף השונות.

סרטן זה הינו נפוץ ביותר מבין המחלות הסרטניות, אך ניתן להקטין את הופעתו באמצעי מניעה שונים בעיקר על ידי הגברת מודעות לאורח חיים בריא וגילוי מוקדם של המחלה. כמו כן, כיום ישנן תרופות שונות להקטנת התמותה והארכת החיים בשדה סרטני זה.

מהם הטיפולים הניתוחיים האפשריים לסרטן המעי הגס?

כיום ישנם מגוון רחב של אפשרויות טיפול בניתוח לסרטן המעי הגס. כל סוג הליך שונה ממשנהו בסוג ההליך, מידת הפולשניות שלו, וכן גם את השלכות ותוצאות הלוואי שנלוות אליו.

לאחר אבחון הפוליפים, ניתן לכרות אותם באמצעות הליך קולונוסקופיה אשר מרפא באופן מוחלט את הנגע ויכול למנוע את התפשטות המחלה כסרטנית בהמשך. הניתוח עצמו אשר מבוצע על ידי אנדוסקופ, יכול להיעשות במינימום פלישה כירורגית.

חשוב לציין שסוג ההליך תלוי בין השאר במידת גודלו של הגידול הממאיר. אם מדובר בגידול ממאיר ברמה גבוהה וגדולה בשלב מתקדם, ייתכן כי אין מנוס מלבצע כריתה כירורגית, על כל ההשלכות ותופעות הלוואי המתלוות להליך זה.

רשלנות רפואית באבחון בניתוחי סרטן המעי הגס

כיום קיימות שורה רחבה של בדיקות מקדימות אשר מטרתן המרכזית הינה אבחון מוקדם ככל האפשר של סרטן המעי הגס. חשוב מאוד לציין כי ככל שסרטן המעי הגס מתגלה בשלב מוקדם יותר של המחלה, כך גוברים הסיכויים בצורה משמעותית לרפא את הסרטן עם נזקים מינימאליים ככל האפשר.

הדרך המקובלת כיום לבדיקה הינה באמצעות בדיקת דם סמוי, אשר יכול לזהות פוליפים וגידולים שפירים או ממאירים. כמו כן ישנם דרכים פולשניות יותר כמו בדיקת פי הטבעת או הסתכלות ישירה במעי לבדיקה.

במידה והצוות המטפל לא אבחן כראוי את תוצאות הבדיקה ובגינה הוחלט על טיפול או אי טיפול בחולה, הדברים יכולים לגרור שורה של סיבוכים וסכנות רפואיות היכולות להביא לידי נזקים חמורים וצמיתים.

במקרה כזה, בו האבחון השגוי או אי האבחון מהווה לדעת המטופל כעילת רשלנות רפואית, יש להוכיח בבית המשפט בתימוכין של חוות דעת רפואיות, כי האבחון השגוי גרם להופעת הנזק וכי לו היה הצוות המטפל מאבחן כראוי או בזמן את הסרטן, היה נמנע נזק ניכר למטופל. הדברים מקבלים משנה תוקף ביחס לסרטן המעי הגס, בו כל איחור באבחון המונע טיפול, עלול להביא לסיבוכים והחמרת הנזק הרפואי לנפגע.

כמו כן, במקרים בהם המטופל חש ומודיע על תלונות חוזרות ונשנות בכל הנוגע לכאבים בבטן ובדרכי העיכול, המהווים סמן ברור לביצוע בדיקות של אבחון המעי הגס ורופא המשפחה לא התייחס לכך, גם פעולה זו מהווה רשלנות רפואית. אי ההפניה לבדיקות או למומחים שונים יכולה במקרה זה להוות רשלנות במידה ויוכח כי התעלמות זו החמירה את הנזק הרפואי.

רשלנות רפואית בטיפול בהליכי ניתוח לסרטן המעי הגס

כמו כן, גם בעת ביצוע הליך ניתוח סרטן המעי הגס ייתכן כי ייגרם נזק בעקבות מחדל רשלני. במידה והצוות המטפל כשל במהלך ההליך הניתוחי, גוברים הסיכויים לעליית סיבוכים וזיהומים אפשריים בעקבות המחדל.

מחדל רשלני יכול להיערך כתוצאה מהתנהלות לא נכונה של הצוות הרפואי הן בשלב הטרום ניתוחי (כמו למשל בהליך ההרדמה או ההסכמה מדעת), הן בשלב ההליך עצמו (באמצעות טיפול לקוי או התנהלות בעייתית של הצוות) והן לאחר קבלת הטיפול הרפואי (באמצעות מעקב נאות וטיפולים מתאימים).

מטבעו של ההליך הכירורגי העשוי בידי אדם, ישנם מקומות רבים לטעויות ולמחדלים. במידה והוכח כי התרחש מחדל, אין די בכך לשם ביסוס תביעת רשלנות רפואית. יש לבסס באמצעות מאזן הסתברויות מתאים את הקשר הסיבתי, דהיינו, יש להוכיח באופן ברור כי לולא המחדל שנגרם, לא היה מתרחש הנזק והוא הגורם המרכזי אם לא הבלעדי לקיומו.

לשם התמצאות במרחב מורכב זה, מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע הבקיאים בנושא ומכירים את נטיית פסיקות בית המשפט בתחום זה.

דילוג לתוכן