אבחון אוטיזם על ידי ועדה רפואית

אוטיזם הינה תסמונת אשר באה לידי ביטוי בקשיי תקשורת. התסמונת היא בעצם מצבור של סימפטומים הבאים לידי ביטוי בחומרה שונה אצל הלוקים באוטיזם.

ישנם חולים בעלי סימפטומים קלים בלבד, וישנם חולים אשר הסימפטומים שלהם רבים ועמוקים ואשר אינם מסוגלים לנהל אורח חיים עצמאי.

אוטיזם מאובחן בדרך כלל בילדות המוקדמת ולרוב כרוך במשבר עבור ההורים בעיקר בצורך המתמיד בטיפולים רבים, מסגרות מיוחדות ועוד.

הטיפולים השונים להם זקוק הילד האוטיסט כרוכים בהוצאה כספית כבדה. מה גם שפעמים רבות ההורים נדרשים להפחית בשעות עבודתם על מנת להתפנות ולטפל בילדם.

עקב הקשיים המלווים גידולו של ילד המאובחן כסובל מאוטיזם, זכאים ילדים הסובלים מהתסמונת לקצבת נכות.

הגשת בקשה להכרה בנכות עבור ילד הסובל מאוטיזם

על מנת להגיש את הבקשה על הילד לעבור סדרה של אבחונים אשר יאשרו כי הוא אכן סובל מאוטיזם. האבחון המרכזי נקרא "אבחון אוטיזם" והוא מתבצע על ידי רופא ילדים או פסיכיאטר מומחה.

בנוסף לאבחון יש להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי על גבי טופס מיוחד אותו ניתן לקבל בסניפי המוסד או להוריד ישירות מאתר האינטרנט שלו.

לטופס יש לצרף את אבחון האוטיזם וכן אבחונים וחוות דעת נוספות המוסיפות מידע לגבי מצב הילד, צרכיו ואופן תפקודו, כמו: אבחון של רופא התפתחותי, וכדומה. ההמלצה היא לצרף שני אבחונים, העומדים בקריטריונים של חוזר מנכ"ל בנושא. (ניתן להיעזר בפורום אוטיזם, אספרגר ו PDD באינטרנט, כדי לקבל המלצות לגבי המסמכים המומלצים ואופן הגשתם).

ועדה רפואית לילד אוטיסט

לאחר הגשת המסמכים יוזמנו ההורים לוועדה רפואית.  אל הועדה מומלץ כי יגיעו שני ההורים בליווי הילד.

הועדה מורכבת לרוב מרופא המומחה בתחום האוטיזם ומזכיר הוועדה האחראי על התחום האדמיניסטרטיבי של הוועדה וכן על שמירת זכויותיהם של הפונים אליה.

בדרך כלל אם לפי גיל הילד הוא אמור להיות מסוגל לענות על שאלות, הרופא ישאל אותו כמה שאלות כמו: בן כמה אתה? האם אתה מתלבש לבד וכדומה. כמו כן הרופא ישאל שאלות גם את ההורים בנוגע לתפקודו של הילד, קשייו היום יומיים ועוד.

בין השאלות שהרופא יכול לשאול: כיצד הילד מתנהג בחברת ילדים אחרים? מהם הקשיים שעמם ההורים מתמודדים בבית? לבקש מההורים לתאר את התנהגותו של הילד בבית. אילו פעולות הוא מבצע לבד ובמה הוא צריך עזרה? וכדומה.

לאחר קבלת המסמכים קובעת הועדה אם הילד יוכר כנכה, ואם כן מהו גובה אחוזי הנכות שיוקצב לו. לרוב מוקצבים למעלה מ 100% נכות על מנת לסייע להורים לממן את הטיפולים הרבים והיקרים.

זכויות להן זכאי ילד על רצף האוטיזם המוכר כנכה

זכויות מביטוח לאומי: ילד נכה זכאי לקצבה חודשית. הקצבה עומדת על כ 2300 ₪ לחודש.

במידה והילד אינו נייד ויש צורך ברכב כדי לניידו ממקום למקום יהיה זכאי הילד גם לקצבת ניידות.

ילד שפגיעתו חמורה מאד עד כי אינו יכול להימצא במסגרת לימודית בשעות היום יהיה זכאי למימון מטפל זר.

ילד נכה והוריו, יהיו זכאים בעקבות הכרה זו בזכויות נוספות ומומלץ להיעזר באתרי אינטרנט העוסקים באוטיזם למילוי מלא של הזכויות.

בג"צ 2006 בעניין ועדה רפואית לילדים עם אוטיזם

עד שנת 2006 דווחו הורים רבים לילדים עם בעיות על רצף באוטיזם כי הועדה הרפואית דחתה את בקשתם לתביעת ילד נכה בטענה שתפקודו של הילד גבוה.

בשנת 2006 הגישה אלו"ט עתירה לבג"צ בטענה כי ברגע שילד מגיע מצויד באבחונים רפואיים המעידים כי הוא סובל מאוטיזם, הרופא בועדה הרפואית אינו מוסמך לקבוע מה יכולתו התפקודית של הילד לפי מראה עיניו בלבד.

עתירת אלו"ט התקבלה, ומאז 2006 כל ילד המאובחן כנמצא על רצף האוטיזם ומגיע עם האישורים המתאימים מקבל אוטומטית הכרה כילד נכה על כל הזכויות הנגזרות מכך.

ראו גם:

התנהלות ועדה רפואית

טיפים ועצות – כך תעברו ועדה רפואית

.

דילוג לתוכן