רשלנות רפואית בשל אבחון שגוי של סרטן השד

אבחון שגוי סרטן השדסרטן השד, היא אחת ממחלות הסרטן הרווחות ביותר וההחלמה ממנה, תלויה לרוב בשלב האבחנה. אבחון מוקדם של סרטן השד, מגדיל באופן משמעותי ביותר את סיכויי ההחלמה של המטופלת ומעמידם על כ-90%.

לפיכך, אבחון שגוי או מאוחר, של הרופא המטפל או הרדיולוג, עלול לפגוע מאוד בסיכוי להירפא מן המחלה. הסרטן עלול להתפשט לאזורים אחרים בגוף, דבר אשר הופך את הטיפולים לקשים ומורכבים יותר, יעילותם פוחתת ולמרבה הצער, אבחון שגוי או אבחון מאוחר, של סרטן השד, גורם לעיתים גם למותן של נשים.

אבחון מחלת סרטן השד וחשיבותו

בעת אבחון של סרטן השד, הרופא המטפל יחליט על תכנית הטיפול המתאימה ביותר, אשר יכולה לכלול טיפולי קרינה, טיפולי כימותרפיה, טיפולים ביולוגיים וטיפולים הורמונאליים.

בבואו לקבל החלטה על היקף וסוג הטיפול הנכון, ישקול הרופא המטפל, מספר נתונים כמו: באיזה שלב נמצאת המחלה, גודלו של הגידול, גילה של המטופלת, משקלה ומצבה הבריאותי הכללי.

הסיבות לפרוץ מחלת סרטן השד, אינן ידועות באופן מלא, אולם, במהלך השנים, נוצרה רשימה של גורמי סיכון, אשר בהתקיימם, יש להפנות את המטופלת, לבדיקות לגילוי סרטן השד, בראשן בדיקת הממוגרפיה ובדיקת ביופסיה.

בין גורמי הסיכון למחלה: גיל המטופלת, משום שמרבית החולות במחלה, הן מעל גיל 50, גוש בשד, שינויים בצורתו או בגודלו, קיומה של היסטוריה משפחתית ובפרט, אם, אחות אשר חלו בסרטן השד.

פענוח שגוי של בדיקת ממוגרפיה

אבחון שגוי של סרטן השד, מתרחש בעיקר בשל פענוח לא נכון של הבדיקות השונות לגילוי סרטן השד: בדיקת ממוגרפיה, בדיקת MRI, בדיקת אולטרסאונד ובדיקת ביופסיה. כאשר עולה חשד לסרטן השד, יש לבצע קודם כל, בדיקת ממוגרפיה.

נציין כי בשל העובדה כי מרבית הנשים הלוקות במחלה, הן מעל גיל 50, ישנה הנחיה כיום, כי כל אישה מעל גיל 50, צריכה לעבור בדיקת ממוגרפיה, אחת לשנתיים.

בדיקת הממוגרפיה, היא הכלי המרכזי לאבחון של סרטן השד ופענוח שגוי שלה, מונע את המשך הבירור הרפואי ומוביל לאבחון שגוי.

כאשר הרדיולוג המפענח את הבדיקה, רואה ממצאים שליליים, תבוצע בדיקת הממוגרפיה, פעם נוספת ואם התוצאות תהיינה זהות, תופנה המטופלת לבדיקות נוספות, כדוגמת בדיקת ביופסיה. כך, תאובחן המטופלת בצורה נכונה ותקבל את הטיפול המתאים ביותר, אשר יגדיל את סיכויי החלמתה מסרטן השד.

אולם, אם הרדיולוג לא פענח נכון את בדיקת הממוגרפיה וקבע כי היא תקינה למרות שאיננה תקינה, הבירור הרפואי ייעצר בשלב הזה וזהו מצב של אבחון שגוי, משום שייתכן כי לנבדקת יש סרטן השד, אך המחלה לא תאובחן בשלב מוקדם, בשל הטעות בפענוח בדיקת הממוגרפיה.

על המטופלת להיות ערנית, כך שאם בדיקת הממוגרפיה, חזרה תקינה, אך היא עדיין חשה בסימפטומים המאפיינים את המחלה, עליה לגשת שוב אל רופא/ת הנשים ולהסביר את המצב. ייתכן כי אם תופנה המטופלת לבדיקה נוספת, תעלה הבדיקה ממצאים אשר מעלים חשד לסרטן השד ואז תופנה המטופלת, להמשך בירור.

פענוח שגוי של בדיקת ביופסיה

אבחון שגוי יכול להיגרם גם בשל פענוח שגוי של בדיקות אחרות לגילוי סרטן השד, כמו בדיקת הביופסיה. קיימות מספר דרכים לביצוע הבדיקה והרופא צריך לבחור את השיטה המתאימה, בהתאם להיקפו של הגידול.

ההחלטה לבצע את בדיקת הביופסיה בשיטה לא מתאימה, יכולה לגרום לטעות באבחון ולפגיעה משמעותית כמובן, בסיכויי ההחלמה, משום שלא ניתן טיפול מתאים.

כיצד? ראשית, ייתכן ותתקבל המסקנה כי הגידול שפיר, כאשר הוא למעשה ממאיר. שנית, בחירה לא נכונה בשיטת הבדיקה, יכולה להוביל לטעות בהערכת השלב בו מצויה המחלה ועקב זאת, הרופא עלול לבחור בשיטות טיפול שאינן מתאימות. אלו עשויות להאיץ את התפשטות המחלה לאיברים אחרים בגוף ולהקטין משמעותית את הסיכוי להחלמה.

דילוג לתוכן