רשלנות רפואית ביחס לקוי לבדיקות הריון

רשלנות רפואית ביחס לקוי לבדיקות הריוןבדיקת היריון היא בדיקה שמטרתה לבדוק האם האישה הרה או לא. ישנן בדיקות היריון ביתיות שניתן לרכוש ברשתות הפארמה השונות אך את הבדיקה הטובה והמוצלחת ביותר ניתן לבצע רק אצל רופא הנשים.

בדיקת ההיריון בה נעסוק במאמר זה היא בדיקת דם פשוטה שבה נבדק קיומו של הורמון מסוים שמעיד על קיום ההיריון. הורמון זה נקרא Beta-hCG ולפי רמתו בדם של האישה ניתן לקבוע לא רק את קיום ההיריון אלא גם את שבוע ההיריון.

במקרים מסוימים עלול להיווצר מצב שבו קיימת אי התאמה בין שבוע ההיריון לפי תוצאות הבדיקה לבין שבוע ההיריון לפי דיווחי האישה. מצב זה יכול להיגרם במקרים של היריון חוץ רחמי, במקרים של היריון לא תקין או במקרים של היריון מאוד צעיר שהתחיל בביוץ מאוחר. בכל מקרה שבו רמת החלבון שנמצאה בבדיקת ההיריון לא תואמת באופן מספק את שלב ההיריון הצפוי, מומלץ ביותר לפנות לביצוע בדיקות שונות שכוללות בדיקה גופנית, בדיקת אולטרסאונד, בדיקת היריון נוספת ועוד.

רשלנות רפואית מסוג העברת מידע רפואי של בדיקת היריון

ברגע שבו רופא הנשים מגלה כי המטופלת שלו נמצאת בהיריון עליו לשמור על המידע בסוד מוחלט ולא להעבירו לאיש מבלי שקיבל לכך את הסכמתה של המטופלת בכתב וגם אז – במידע הוא יכול להשתמש רק לצרכים מחקריים. במידה והרופא מגלה את התוצאה החיובית או השלילית של בדיקת ההיריון ניתן בהחלט להגיש נגדו תביעה בגין רשלנות רפואית.

במקרה שאירע לפני כחמש שנים בחדרה גילה רופא נשים כי אחת מהמטופלות שלו נכנסה להיריון בבדיקה שביצע לה. מאוחר יותר באותו השבוע סיפר על ההיריון לאמו של בעל האישה עמה היה מיודד. אמו של הבעל הייתה מופתעת עד מאוד מהחדשות הטובות ומיהרה לשתף בכך את בנה. לרוע המזל לאישה ההרה לא הייתה כל כוונה להמשיך את ההיריון כיוון שכל שרצתה להתגרש מבעלה.

המקרה המורכב התגלגל והחריף ובסופו של דבר העובר המשיך להתפתח, התינוק בא לעולם ובני הזוג התגרשו. הרופא נאלץ לשלם לאישה למעלה מחצי מיליון שקלים בגין רשלנות רפואית.

התייחסות לקויה לממצאי הבדיקה

ישנם ערכי סף מסוימים של החלבון שעלולים להיחשב לגבוליים וישנם מקרים מסוימים בהם כתוצאה מבלבול וחוסר אחריות ממצאי הבדיקה לא מפוענחים באופן הנכון. כתוצאה מכך הרופא המטפל יכול לפרש את הממצאים כאילו האישה לא הרה בעוד שלמעשה ברחמה מתפתחים חיים. ברגע שאישה מגלה כי נכנסה להיריון עליה לבצע פעולות מסוימות ולהימנע מביצוע פעולות אחרות שיכולות להעמיד את העובר כמו גם את עצמה בסיכון.

במקרה מפורסם שהתרחש לפני כעשור בצפון הארץ רופא נשים פירש באופן לא נכון את תוצאות בדיקת ההיריון וכתוצאה מכך אמר למטופלת שלו שאינה בהיריון. מאחר והאמינה כי אינה בהיריון המשיכה בהרגל העישון הכבד שלה והמשיכה לצרוך אלכוהול. בסופו של דבר ההיריון התגלה בשלב מאוחר יותר והתינוק שבא לעולם סבל ממומים שמיוחסים להרגלי השתייה והעישון של האם ההרה.

לדברי האם בכתב התביעה נטען כי לו הייתה מודעת לעובדת היותה בהיריון הייתה חדלה באופן מידי מהרגלי השתייה והעישון שלה אך משלא פוענחו ממצאי הבדיקה באופן הנכון והמדויק, האמינה כי היא לא בהיריון ולפיכך המשיכה אותם. בית המשפט קיבל את טענתה של התובעת ונפסקו לה פיצויים על סך מיליון וחצי שקלים.

דילוג לתוכן