רשלנות רפואית במחלת סרטן הכבד

הכבד איבר גדול וחשוב מאוד. תפקידיו של הכבד רבים ובין היתר הוא מעכל וסופג חומרים ותרופות, ואחראי על המטבוליזם, מסלק רעלים, מייצר חלבון, מפרק שומנים, מהוה מקור מאגר לחומרים שונים וכולי.

סרטן הכבד

סרטן הכבד פוגע בתאי הכבד וגורם לגידול ממאיר בלתי מבוקר של תאים. סרטן הכבד יכול להתחיל בכבד, עם זאת, יש מצבים בהם הוא תוקף איבר אחר בגוף והתאים הסרטניים נודדים לאזור הכבד ויוצרים גרורות. למחלה יש שלבים שונים של התקדמות וחשוב לאתר אותה בשלביה הראשונים.

גורמי הסיכון

לסרטן הכבד מספר גורמי סיכון ובהם: גיל (מעל 50), גנטיקה, אלכוהול, זיהומים, וירוסים שגורמים לצהבת כרונית מסוג הפטיטיס, שחמת הכבד (שנגרמת בעיקר משתיית אלכוהול), כבד שומני, מחלות בדרכי המרה, וכולי.

רשלנות באבחון סרטן הכבד

ניתן לגלות גידולים בכבד כבר בשלבים מוקדמים לפי סימנים ותלונות החולה כגון: ירידה במשקל, כאבי בטן, צהבת, בחילות, הצטברות נוזלים בבטן, חום וכולי.

את סרטן הכבד ניתן לגלות ולאבחן בין היתר גם על ידי בדיקות דם לתפקודי כבד, לסממנים סרטניים בדם, בדיקות הדמיה כמו אולטרא סאונד סיטי, MRI, וגם על ידי ביופסיה לבדיקת תאים מהכבד. אם מגלים את הגידול מוקדם, הסיכוי להשמיד אותו משמעותי יותר. התעלמות מהצורך לבצע בדיקות אילו כאשר מתעורר החשד לקיומה של המחלה, ורשלנות בפענוח תוצאות של בדיקות הדמיה יכולה להוות עילה לתביעת רשלנות מצד המטופל. גם אי גילוי של מחלת סרטן הקיבה מהווה רשלנות רפואית לגילוי המחלה.

הרשלנות יכולה להיות מצד רופא המשפחה והאונקולוג. כאשר הרופא מתעלם אל מול התלונות וגורמי הסיכון של החולה, גילו, גנטיקה משפחתית, מחלת צהבת, אורח חיים, תפקודי כבד וסממנים אחרים – מדובר ברשלנות, שכן אבחון המחלה מתעכב, החולה לא מופנה לרופא מומחה והבדיקות לא מבוצעות בזמן. חשיבות הגילוי המוקדם היא עקרונית כדי לנתח ולהסיר את הגידול ולנקות את הגוף מגרורות.

רשלנות בטיפול

כאשר בוצעו למטופל טיפולים מיותרים או ניתן לו טיפול תרופתי לא מתאים מדובר ברשלנות בטיפול. טיפולים במחלת סרטן הכבד כוללים ניתוחים להסרת הגידול, השתלת כבד במקרים מתקדמים (כאשר יש גם גידול וגם שחמת הכבד), לייזר, כימותרפיה, טיפולים ביולוגיים, הקרנות וכולי.

כאשר חולה שעובר ניתוח מפתח זיהומים, לא מתעורר מהרדמה, נדבק בחיידקים אלימים, לא מקבל הדרכה וטיפול תומך במידה מספקת מהצוות הרפואי, או שמתעלמים מתלונותיו בעקבות הטיפולים ולא עוקבים אחרי ההחלמה  – מדובר ברשלנות רפואית.  

רשלנות רפואית במעקב

חשוב מאוד לעקוב אחרי אדם שיש לו סיכויים לחלות במחלה. העדר מעקב עולה כדי רשלנות רפואית. כאשר הרופא לא מבצע מעקב מסודר אחרי תפקודי כבד ובין היתר תוצאות של רמת הגליקוגן, רמת הבילירובין, רמות של אנזימים שונים בכבד, בדיקת וירוסים בעקבות סימנים להפטיטיס ולדלקות, בירור תופעת התרחבות הכבד או מצב מתמשך ואקוטי של כבד שמנוני – כל אילו עולים כדי רשלנות במעקב.

תביעה בעילה של רשלנות רפואית בסרטן הכבד

הסעד בתביעת רשלנות רפואית הוא פיצויים כספיים לחולה ו/או לבני המשפחה. צריך לפנות לעורך דין מומחה בתחום הרשלנות הרפואית ובתחום תביעות נזיקין. כמו כן, נדרשת חוות דעת מומחה – אונקולוג שמומחה בסרטן הכבד – מטעם התביעה לצורך מתן תצהירים ועדויות בבית המשפט. במקרים רבים קשה להשיג חוות דעת כזו. פעמים רבות הצדדים מגיעים לפשרה בכל הקשור לסכומי הפיצויים.

הרשלנות הרפואית תיבחן במסגרת המשפט לאור הסטייה מסטנדרט האחריות והזהירות שנדרשים מרופא סביר – רופא משפחה ומומחה למחלות כבד.

תביעה לרשלנות רפואית עוסקת בחובת הזהירות המוטלת על הגורם המטפל. במסגרת התביעה על התובע  להוכיח שהיה על הרופא לתת דעתו לסימנים מחשידים של המחלה, ולהסביר לחולה את הסיכויים והסיכונים בכל פרוצדורה רפואית שמציעים לו, כדי שייתן הסכמתו מדעת לביצוע פרוצדורות רפואיות.

דילוג לתוכן