רשלנות רפואית בעקבות פענוח בדיקה מוטעה

 רשלנות רפואית בעקבות פענוח בדיקה מוטעהאחד התחומים המתפתחים במהירות הרבה ביותר בשדה הרפואה הוא תחום האבחון. הציוד הרפואי המודרני מאפשר לרופאים לאבחן מחלות שבעבר איש לא חלם שניתן יהיה לאבחן אותן. באמצעות הציוד הרפואי המודרני ניתן להבחין בתהליכים מיקרוסקופיים, לזהות מחלות בשלבי ההתפתחות הראשוניים שלהן ולהשיג אבחון של מצבים מורכבים בקלות בלתי נתפסת.

האבחון המדויק מאפשר לרופאים להגיש למטופל את הטיפול המתאים לו ביותר בהתאם לגורם הספציפי שהוביל להתפתחות התסמינים בו. חשוב להבין כי ישנו מגוון רחב של תסמינים הנקראים תסמינים לא ספציפיים. המשמעות היא שתסמינים אלו יכולים לנבוע כתוצאה ממגוון רחב של גורמים ולהעיד על קיומו של מגוון רחב של מחלות.

באמצעות הבדיקות השונות ניתן להתחקות אחרי המקור של התסמינים השונים, לאבחן את המחלות והמצבים הרפואיים השונים ולהתאים לכול מטופל ומטופל את הטיפול המתאים לו ביותר. החיסרון היחיד של הבדיקות המודרניות הוא דווקא הגורם האנושי. הכוונה היא לכך שבסופו של דבר בן אנוש צריך לפענח את התוצאות ובמקרים בהם האבחון מבוצע באופן רשלני, גם הציוד הרפואי המתקדם ביותר והמשוכלל ביותר לא יוכל להושיע ולמנוע קבלת דיאגנוזה שגויה.

ביסוס תביעת רשלנות רפואית בגין טעות בפענוח בדיקה

על מנת לבסס תביעת רשלנות רפואית בגין פענוח שגוי של בדיקה יש להוכיח שלושה דברים הקשורים אלה באלה להלן:

  • קיום מקרה הרשלנות – בראש ובראשונה יש להוכיח כי אכן האבחון בוצע באופן לא תקין וכי כל רופא סביר אחר שהיה צריך לפענח את התוצאות של הבדיקה או הבדיקות היה מספק אבחנה מדויקת ונכונה.
  • קיום הנזק – לאחר מכן יש להוכיח כי התובע אכן סובל מנזק רפואי מסוים וכן יש לאמוד את דרגת החומרה של הנזק באחוזי נכות.
  • קשר סיבתי – לבסוף יש לקשור את האבחון השגוי בנזק שנגרם למטופל. המשמעות היא שיש להראות כי במידה והאבחון היה מתבצע כראוי והאבחנה הנכונה הייתה מתקבלת, ניתן היה למנוע את הנזק.

באופן כללי, חשוב לשים לב לשני אלמנטים קטנים אך חשובים. הראשון הוא שיש להוכיח כי אכן ניתן היה לאבחן את המחלה בהסתמך על תוצאות הבדיקות והשני הוא שיש להוכיח כי אבחון מוקדם יותר היה מאפשר לשנות את מהלך המחלה.

כיצד אבחון שגוי יכול להשפיע על בריאותו של המטופל?

אבחון שגוי בראש ובראשונה מונע מהמטופל לקבל את הטיפול לו הוא זקוק ובמקרים מסוימים הוא אף מונע מהמטופל לקבל כול סוג שהוא של טיפול. כך לדוגמה לאחר הסרה של שומה, יש לשלוח את השומה שהוסרה לבדיקה פתולוגית על מנת לוודא שלא מדובר היה בשומה שהכילה תאים סרטניים. פענוח שגוי של תוצאות הבדיקה יכול לגרום למצב שבו אדם הסובל מסרטן העור לא יזכה לטיפול.

במקרים אחרים הטעות האבחונית יכולה להוביל לכך שהמטופל יקבל טיפול שאינו זקוק לו. במקרה הטוב הטיפול השגוי שיוגש בעקבות האבחון השגוי לא ישנה את מצבו של המטופל, אך לא אחת מתברר בדיעבד כי הטיפול רק גרם לנזק מיותר ואף החמיר את מצבו של המטופל.

רשלנות רפואית באבחון שגוי של בדיקות הריון

הרשלנות הרפואית יכולה לבוא לידי ביטוי באבחון שגוי של בדיקות פתולוגיות, בדיקות הדמיה רפואיות, בדיקות תרבית שתן, בדיקות דם ועוד. עם זאת, מקרי הרשלנות החמורים ביותר, הגורמים להגשת התביעות הגדולות והמורכבות ביותר הם ללא ספק המקרים של רשלנות רפואית בפענוח בדיקות הריון.

במהלך ההיריון מבוצעות לא מעט בדיקות לאישה ההרה ולעובר, כשבין היתר מדובר על בדיקת חלבון עוברי, בדיקת סקירת מערכות מוקדמת ומאוחרת, בדיקת שקיפות עורפית ובמידת הצורך מבוצעות בדיקות נוספות כמו למשל בדיקת מי שפיר ובדיקת סיסי שליה.

הבדיקות הנ"ל ועוד רבות מסוגן מיועדות לאבחן מחלות מסוימות או מומים מסוימים בעובר. לרוע המזל, לא אחת קורה שהתוצאות של הבדיקות לא זכו ליפול על עיניים מקצועיות ובעקבות אבחון רשלני בא לעולם ילד הסובל ממחלה קשה וחשוכת מרפא.

מקרים חמורים לא פחות של רשלנות רפואית בפענוח בדיקות היריון הם המקרים שבהם אובחנה מחלה מסוימת בעובר שגרמה להפסקת ההיריון, כשבדיעבד התברר כי העובר לא סבל מהמחלה שאובחנה בו. מדובר על מקרים נדירים, אך עדיין חשוב להיות ערים לקיומם.

קראו עוד:

רשלנות רפואית בפיברומיאלגיה

דילוג לתוכן