רשלנות רפואית במחלת סרטן שלפוחית השתן

רשלנות רפואית במחלת סרטן שלפוחית השתןסרטן שלפוחית השתן היא מחלה ממאירה ומסוכנת שמופיעה בשכיחות גבוהה פי 3 בגברים מאשר בנשים. סך הכול מדובר על הגידול הסרטני הרביעי בשכיחותו בקרב גברים והסיכון לחלות בו עולה החל מגיל שישים ואילך. בשלבים המוקדמים של המחלה ייתכן מאוד שהחולה לא יהיה מודע לקיומה כלל וזאת משום שהיא יכולה שלא לבוא לידי ביטוי באופן תסמיני.

כמו כן, התסמינים הראשוניים שלה אינם ספציפיים כך שניתן בקלות לקשר אותם עם מחלה אחרת. בין היתר מדובר על תופעות שונות במערכת השתן שכוללות הופעת דם בשתן, תחושת צריבה בזמן מתן שתן ועוד. התופעות השונות יכולות להופיע גם על רקע של דלקת בדרכי השתן, על רקע של הגדלה שפירה של הערמונית ועוד.

כיצד מאבחנים סרטן שלפוחית השתן?

מאחר ומדובר על מחלה קטלנית, הרי שבהינתן התסמינים הרלוונטיים וגורמי הסיכון המתאימים, ישנה חשיבות עליונה להפנות את המטופל לביצוע בדיקות אבחון מתאימות על מנת לשלול או לאשש את האבחנה. בין היתר מדובר על הבדיקות הבאות:

  • בדיקת שתן – באמצעות בדיקת שתן פשוטה ניתן לאבחן נוכחות של דם בשתן גם במקרים בהם לא ניתן להבחין בדם בעין. כמו כן, ניתן לבצע בדיקת תרבית שתן ולאבחן זיהומים שונים או מדדים שיש בהם כדי להעיד על מחלה סרטנית בשלפוחית.
  • בדיקה ידנית – באמצעות בדיקה ידנית של הנרתיק בנשים או של הרקטום בגברים, ניתן להבחין בשינויים בשלפוחית השתן משום שאיברים אלה ממוקמים בסמיכות רבה לשלפוחית השתן.
  • ציסטוסקופיה – בדיקה אנדוסקופית שמבוצעת במקרים בהם קיים חשד לסרטן שלפוחית השתן. במהלך הבדיקה מחדיר האורולוג צינורית דקיקה דרך פתח מוצא השתן עד לשלפוחית עצמה. בקצה הצינורית מותקנת מצלמה זעירה המאפשרת לרופא לבחון את המתרחש בפנים השלפוחית ובמוצא השלפוחית על גבי צג וידאו הממוקם בחדר הבדיקה.
  • ביופסיה במקרה הצורך ניתן לבצע בדיקת ביופסיה שבה נלקחת דוגמית רקמה לבדיקת מעבדה. את הביופסיה ניתן לבצע כחלק מבדיקת הציסטוסקופיה.
  • בדיקות נוספות – במקרה הצורך ישנה אפשרות להמשיך ולבדוק את המטופל על מנת לבדוק את מידת ההתפשטות של הגידול. בשלב זה ניתן לבצע בדיקות שונות כמו למשל סריקת CT, אורוגרפיה תוך-ורידית, אולטרסאונד, MRI ועוד.

רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן

כפי שציינו, סרטן שלפוחית השתן היא מחלה קטלנית ביותר, שברוב המקרים מתבטאת מבחינה קלינית באופן לא ספציפי. לפיכך, במקרים רבים היא נותרת לא מאובחנת בזמן שאת התסמינים האופייניים מייחסים למחלות אחרות. עם זאת, לא כל מקרה שבו המחלה לא אובחנה אכן יכול להוות קרקע מוצקה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

על מנת לבסס תביעה שכזו יש להוכיח את הנקודות הבאות:

  • ראשית, יש להוכיח כי הרופא חרג מרמת האחריות המוטלת עליו. המשמעות היא שיש להראות כי כל רופא סביר אחר בהינתן התסמינים הרלוונטיים לתביעה, היה בוחר לשלוח את המטופל לבדיקות אבחון מתאימות.
  • לאחר מכן, יש להוכיח כי אכן נגרם למטופל נזק ולאמוד אותו באחוזי נכות.
  • בסופו של דבר, יש להראות כי קיים קשר סיבתי בין יסוד הרשלנות לנזק שנגרם למטופל.

רשלנות רפואית באבחון סרטן שלפוחית השתן יכולה לבוא לידי ביטוי באי שליחת המטופל לבדיקות המתאימות חרף התסמינים החשודים, בביצוע בדיקות אבחון רשלניות כך שתוצאותיהן לא היו מדויקות ובפענוח שגוי של הממצאים שעלו מהבדיקות השונות.

רשלנות רפואית בטיפול בסרטן שלפוחית השתן

הטיפול בסרטן שלפוחית השתן מותאם באופן אישי עבור כל מטופל ומטופל בהתאם למצבו הרפואי, לסוג הספציפי של הגידול ממנו הוא סובל, לשלב שבו אובחנה המחלה ועוד. במקרים מסוימים, אין מנוס מלבצע כריתה מלאה של השלפוחית, במקרים אחרים ניתן להסתפק בהסרה מקומית בלבד של האזור בו ממוקם הגידול וכן ניתן לנקוט במגוון רחב של שיטות טיפול אחרות כמו למשל מתן כימותרפיה ישירות לשלפוחית השתן, מתן של טיפול משולב באמצעות כימותרפיה והיפרתרמיה ועוד.

כל אחד מהטיפולים המיועדים לטיפול בסרטן שלפוחית השתן עלול לגרום לנזקים בריאותיים שבמקרים מסוימים הינם בלתי נמנעים אך במקרים אחרים הינם תוצאה של רשלנות רפואית. לפיכך, בכל מקרה חשוב להתייעץ עם עו"ד נזיקין על מנת לברר את סיכויי ההצלחה של התביעה.

 

אולי יעניין אותך גם:

רשלנות רפואית גניקומסטיה: מתי קמה רשלנות רפואית בניתוח הקטנת חזה לגברים?

דילוג לתוכן