רשלנות רפואית בניתוח שמובילה להחמרה במצב הרפואי

רשלנות רפואית בניתוח שמובילה להחמרה במצב הרפואיבמקרה טראגי שהתרחש בבית חולים גדול במרכז הארץ, נכנס א.ג לניתוח אורתופדי לכריתת רגלו הימנית. הניתוח נועד להציל את חייו של א.ג, שכן חודש לפני הניתוח התברר שהוא סובל מגידול סרטני אלים, שלא ניתן לטפל בו אלא על ידי הסרת הרגל הפגועה.

לאחר שהתעורר והחל לחזור להכרה בחדר ההתאוששות, גילה לחרדתו כי בעוד שהיו הרופאים אמורים לכרות את רגלו הימנית, בשל טעות אנוש כרתו את רגלו השמאלית. כיום א.ג. הוא פיסח בשתי רגליו ומטבע הדברים נמצא בעיצומה של תביעת ענק בגין רשלנות רפואית בניתוח.

בחרנו לפתוח עם דוגמה למקרה חמור במיוחד של רשלנות רפואית, אך חשוב להבין שמדי יום ביומו מתרחשים בבתי החולים בארץ מקרים לא מעטים של רשלנות רפואית בניתוח, המובילים להחמרת המצב הרפואי של המטופל.

גרימת זיהום בניתוח

אחד הסיבוכים האפשריים של ניתוחים הוא זיהום שיכול להתפתח באזור הניתוח או באזורים הסמוכים אליו. מדובר בסיבוך שבדרך כלל ניתן למנוע על ידי נקיטת אמצעי זהירות ומתן תרופות למניעת זיהום כמו למשל תרופות אנטיביוטיות שונות. עם זאת, במקרים מסוימים כתוצאה מרשלנות רפואית, הזיהום עלול להתפתח במהלך הניתוח, להחמיר לאחר הניתוח ולא אחת אף להוביל למותו של המנותח.

חשוב לציין, כי מאחר ומדובר בסיבוך שלא תמיד ניתן למנוע, הרי שעל התובע להוכיח כי מדובר היה במקרה של רשלנות. הכוונה היא לכך שעליו להוכיח כי כל רופא סביר אחר היה יכול למנוע את הסיבוך לו היה פועל לפי הפרוטוקולים המקובלים בתחום ולא חורג מהאחריות המוטלת עליו (מבחן הרופא הסביר).

פגיעה בעצב במהלך ניתוח

לא אחת הניתוח מבוצע באזור רגיש מאוד המכיל עצבים חשובים ולכן במקרים מסוימים כתוצאה מרשלנות מתרחשת פגיעה בעצב כזה או אחר. כך לדוגמה במקרה מפורסם שהתרחש בחיפה, בחור בן 42 שעבר ניתוח חניכיים, סבל מפגיעה בעצב האחראי לעצבוב שרירי הפנים וכתוצאה מכך נותר משותק בכל החלק הימני של הפנים.

מקרה חמור אף יותר התרחש בבית חולים בדרום הארץ, כאשר אדם בן 52 שנכנס לניתוח לטיפול בפריצת דיסק, יצא מהניתוח כשהוא משותק לצמיתות בשתי הרגליים. בפסק הדין נקבע כי השיתוק הוא תוצאה של רשלנות בניתוח הבאה לידי ביטוי בפגיעה בלתי הפיכה בסיבי עצבים בחוט השדרה של המנותח.

דימום מסיבי בזמן ניתוח

גם דימום הוא סיבוך אפשרי של הניתוחים באשר הם, כאשר גם במקרה הזה ישנן דרכים שונות שבהן ניתן למנוע דימום או לעצור דימום. לרוע המזל, לא אחת נפגע במהלך הניתוח כלי דם מרכזי שלא ניתן לתפור בקלות. במקרים עגומים מעין אלה, ישנו סיכוי לאובדן חמור של דם, שעלול במקרים החמורים ביותר להוביל למותו של המנותח.

דוגמאות נוספות לרשלנות רפואית בניתוח שגרמה להחמרת המצב הרפואי

להלן מספר דוגמאות נוספות למקרים שהתרחשו בישראל בשנים האחרונות, שבהם הרשלנות הרפואית בניתוח הובילה להחמרת מצבו הרפואי של המנותח:

  • ר.ב מרמת גן סבל מנזק בלתי הפיך במיתרי הקול בעקבות רשלנות רפואית בניתוח לאיחוי חוליות בעמוד השדרה הצווארי. כתוצאה מכך נותר עם צרידות חמורה.
  • ד.ל מנתניה נותחה באפה על ידי מנתח פלסטי בעל שם. כתוצאה מרשלנות רפואית, מראה האף לאחר הניתוח היה א-סימטרי ובלתי פרופורציונאלי עד כדי כך שנאלצה לעבור מספר שבועות מאוחר יותר ניתוח אף נוסף.
  • ק.ג מנהריה עברה ניתוח קיסרי כיוון שנשאה ברחמה עובר מקרוזומי וכתוצאה מסיבוך בניתוח על רקע רשלנות רפואית, נאלצה לעבור ניתוח להסרת הרחם.

דילוג לתוכן