רשלנות רפואית במחלת וסקוליטיס

רשלנות רפואית במחלת ווסקוליטיסווסקוליטיס היא דלקת שפוגעת בכלי הדם. מדובר על קבוצה גדולה מאוד ומגוונת ביותר של מחלות שעלולות לפגוע במגוון רחב של כלי דם. ההשפעה של המחלה משתנה בין חולה לחולה. במקרים מסוימים היא יכולה לגרום להופעת כתמים אדומים בעור בעקבות פגיעה בכלי הדם הסמוכים לעור, אך במקרים חמורים היא יכולה אף לסכן חיים במקרים בהם מדובר על דלקת שפוגעת בכלי הדם שמזינים איברים חשובים כמו הלב והמוח למשל.

רשלנות רפואית באבחון ווסקוליטיס

במקרים לא מעטים אבחון לקוי או היעדר אבחון של ווסקוליטיס יכול להוביל להחמרה מהירה מאוד של התסמינים. ברוב המוחלט של המקרים האלו אבחון מהיר ומדויק היה מביא להגשת טיפול פשוט יחסית שיכול היה למנוע אסון.

עם זאת, לא כל מקרה שבו בוצע אבחון שגוי של המחלה אכן יוביל לתביעה שתסתיים בניצחון של הצד התובע וזאת משום שעל מנת להוכיח כי אכן התקיימה רשלנות רפואית יש להראות כי כל רופא סביר היה מסוגל להגיע לאבחנה.

דוגמא לרשלנות באבחון ווסקוליטיס

המקרה המפורסם ביותר שהתרחש במדינת ישראל בהקשר של אבחון שגוי של ווסקוליטיס אירע לר. כ, מורה במקצועה. ר. כ הייתה אישה בריאה לחלוטין עד שיום אחד החלו לתקוף אותה סחרחורות וכאבי ראש.

בעקבות זאת, היא פנתה לרופא המשפחה שלה שלא טרח לברר את מקור התסמינים ופטר אותה באומרו כי מדובר על תסמינים שמתאימים למצבי לחץ נפשי. למרות שהיא פנתה אליו מספר פעמים, בכל פעם הוא שלח אותה לביתה עם מרשם לתרופות נגד כאבי ראש.

בשלב מסוים, בצר לה, פנתה לחדר מיון ושם אבחנו את התסמינים מהם היא סובלת כתוצאה של אוטמים ישנים. בתיעוד הרפואי ניתן היה לראות כי נוירולוג שהגיע לחדר המיון המליץ על ביצוע של בדיקת CT וכן הורה להעביר אליו את הממצאים של הבדיקה במידה ואכן יהיו ממצאים חריגים אך הנחייתו לא בוצעה. לאחר השחרור מבית החולים מצבה הלך והידרדר, היא החלה לצלוע, חוש ההתמצאות שלה נפגע והחלו להופיע גם בעיות קוגניטיביות.

רק לאחר שהתאשפזה במחלקה הנוירולוגית בבית החולים שאליו פנתה בפעם הראשונה, בוצעה לה בדיקת CT ולמרות הממצאים הלא תקינים ולמרות שהרופא המטפל המליץ על ביצוע בדיקת MRI, הצוות במחלקה שלח אותה לביתה עם המלצות להתחלת תהליך שיקום.

בסופו של דבר, פנתה לנוירולוג מומחה שאבחן חיש מהר שהיא סובלת מווסקוליטיס מוחית. עם זאת, בשלב הזה כבר היה מאוחר מדי מכדי לשקם את הנזק הנוירולוגי ובזמן הגשת התביעה ר. כ כבר הייתה במצב סיעודי שבו היא צפויה להישאר עד תום חייה.

רשלנות רפואית בטיפול בווסקוליטיס

אחד הדברים החשובים ביותר בכל הקשור לטיפול בווסקוליטיס הוא המעקב התקין והצמוד אחר התקדמות הטיפול בחולים. נכון להיום, קיים מגוון רחב ביותר של טיפולים שמוצעים לחולים הסובלים מווסקוליטיס שללא יוצא מן הכלל מצריכים מהרופא המטפל לעקוב אחרי מצבו של החולה.

המעקב דרוש מצד אחד על מנת לוודא כי המינון שניתן לחולה אכן מתאים לו וכי אכן חל שיפור במצב המחלה והדלקת ומצד שני מטרת המעקב היא לוודא כי לא התקיימו תופעות לוואי לא רצויות בשל הטיפול התרופתי.

לאור כל זאת, מדי שנה מוגשות מספר תביעות בגין רשלנות רפואית במעקב אחרי הטיפול בחולי ווסקוליטיס. בחלק מהמקרים המעקב הלא תקין הוביל לתופעות לוואי שלא טופלו, במקרים אחרים המינון היה נמוך מדי ולא הביא לשיפור במצב ובמקרים אחרים התרופות ניתנו במינון גבוה וקטלני.

דילוג לתוכן