רשלנות רפואית בלידה – על פגיעה בתינוק במהלך הלידה

כאשר יילוד נפגע במהלך הלידה הוא עלול להימצא בסיכון לנזק בלתי הפיך. יש מקרים שהפגיעה גורמת לשיתוק, צלקות, פיגור שכלירשלנות רפואית בלידה – פגיעה בתינוק במהלך הלידה בדרגות שונות, ומחלות אשר עלולות להשפיע עליו למשך כל חייו. במקרים כאילו חשוב לבדוק אם יש מקום להגיש תביעת רשלנות רפואית.

סוגי פציעות ופגיעות במהלך לידה:

רשלנות רפואית בלידה מתייחסת לפגיעה או לנזק שנגרמו ליילוד במהלך הלידה כתוצאה מטיפול כושל או מחדל. סיבוכים בלידה עלולים להיות בין היתר, מכות, חבלות או חתכים שגורמים לפגיעה בראשו של היילוד, פציעות שנגרמות מלחץ מוגבר על חבל הטבור או על הגולגולת, פציעות כתוצאה ממחסור בחמצן, או ממשיכה חזקה שעלולה לגרום לשיתוקים ופגיעה עצבית בזרועות או בכתפיים.

לחץ על ראש היילוד

במהלך הלידה עלולים להיגרם לחצים לא מבוקרים על ראש היילוד, אשר יוצרים סיכון לנפיחות בראש ובגולגולת. תופעה כזו עשויה לקרות במהלך של לידה מכשירים (ואקום או מלקחיים). לחץ על הראש בזמן הלידה גורם לנפיחות ולשטפי דם במח. תופעה כמו שטף דם עלולה גם להתרחש במהלך ניסיון השאיבה של היילוד באמצעות ואקום. לחץ מוגבר על הגוף של היילוד במשך הלידה, עלול גם לגרום לשטפי דם בעין באזור הלחמית בעין.

חתך במצח התינוק במהלך לידה קיסרית

כאשר רופא שמבצע לידה קיסרית חותך את מצח התינוק בסכין המנתחים מדובר ברשלנות. החתך עלול להשאיר צלקת.

שברים בעצמות הבריח

שברים בעצם הבריח במהלך לידה הם פציעה נפוצה. פציעה כזו מתרחשת במהלך הלידה כתוצאה מלחץ או משיכת הילוד. חשוב להפנות את היולדת לניתוח קיסרי במקרה של חשש להסתבכות בגלל משקל העובר או תנוחה שלו ברחם.

פציעות שנובעות ממחסור בחמצן

מדובר באחד המצבים הקשים המתרחשים לעיתים בלידה. תוצאה של פציעות שנובעות ממחסור בחמצן יכולה להיות פגיעה מוחית בדרגות שונות כמו שיתוק מוחין, פיגור, או שיתוק של חלק מהגפיים. עיכוב בהתפתחות, וגם אפילפסיה.

  • לידה מוקדמת – מחסור בחמצן יכול להיות באזורים שונים במח היילוד, והתוצאה עלולה להיות חמורה ובין היתר נזק למח. מצב של מעט חמצן נגרם לעיתים במהלך לידה מוקדמת כאשר הילוד לא יכול לנשום באופן מלא בכוחות עצמו.
  • מצוקה עוברית – כמו כן מצב של מצוקה עוברית שלא מטופלת כראוי גורמת גם היא למחסור בחמצן. מצבים כאילו יכולים להתרחש כאשר חבל הטבור חונק את היילוד וגורם לו להפרעה בקבלת חמצן. במקרה כזה על הרופאים לבצע ניתוח קיסרי. כל מחדל בקשר לכך עשוי להקים עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.
  • צניחה של חבל הטבור – פציעה שמתרחשת כאשר חבל הטבור מקדים את העובר ויוצא מתעלת הלידה, ובכך וגורם ללחץ ומונע את זרימת הדם לעובר. יכול לגרום לירידה בקצב לב העובר, והפרעה בקבלת חמצן.
  • לחץ על חבל הטבור – לחץ על חבל הטבור במהלך הלידה עלול לגרום לפגיעה מוחית או חלילה למות היילוד. הלחץ מכווץ את כלי הדם וגורם להפרעה באספקת החמצן ליילוד. כאשר הצוות הרפואי לא מבחין במצוקה של היילוד ולא מאפשר טיפול נכון, יתכן וקיימת עילה לתביעת רשלנות רפואית.

שיתוק בעקבות פרע כתפיים

יש מקרים שחילוץ היילוד מסתבך ומתרחש מצב של פרע כתפיים. מדובר במצב שבו ראש התינוק יוצא, אבל הכתפיים לא נחלצות, ובניסיונות החילוץ נפגעת כתף אחת באזור העצבים בזרוע עד למצב של שיתוק בדרגות שונות (מכונה שיתוק מקלעת הזרוע).

בית המשפט קבע, כי הרשלנות במקרה כזה עלולה לקום, כאשר מוכיחים כי הרופאים לא חזו מראש מצב של פרע כתפיים ולא נמנעו ממנו באמצעות ביצוע ניתוח קיסרי. יש להוכיח כי על הצוות הרפואי היה לקחת בחשבון אפשרות להיתכנות של פרע כתפיים בעקבות סימנים מקדימים כמו סכרת הריון, או משקל גבוה של האישה.

מה יש להוכיח במסגרת תביעת רשלנות רפואית עקב פגיעות במהלך לידה?

כאשר הצוות הרפואי גורם לנזק במהלך ניהול הלידה, או שהוכחו מחדלים בטיפול בפציעות ביילוד, מדובר ברשלנות רפואית. עם זאת לא כל מקרה נחשב רשלנות רפואית. יש לבחון אם הרופא המטפל עמד בסטנדרט של רופא סביר ונתן את הטיפול רפואי כפי שנדרש באותן בנסיבות. גם מחדל בכל הקשור להתנהלות במצבי סכנה טראומתיים לילוד נחשב לרשלנות רפואית.

מהם התנאים להוכחת רשלנות רפואית?

  • קיומו של סטנדרט רפואי מוסכם;
  • אי עמידה בסטנדרט רפואי של רופא סביר באותן הנסיבות;
  • התנהלות רשלנית ובין היתר מחדל בטיפול;
  • קשר סיבתי בין הרשלנות לבין התוצאה שהיא הנזק שנגרם ליילוד בעקבות הפציעה;
  • הנזק שנגרם ליילוד במהלך הלידה – פגיעה באיכות החיים של הילד ושל בני המשפחה לתקופה ארוכה של שנים;

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

רשלנות רפואית בלידה מכשירנית – באילו מקרים מגישים תביעה?

דילוג לתוכן