רשלנות רפואית בניתוח בעמוד השדרה

רשלנות רפואית בניתוח בעמוד השדרהעמוד השדרה הוא החלק הקשיח במערכת שתפקידה לשאת את המשקל של פלג הגוף העליון בבעלי חוליות. התפקידים המרכזיים של עמוד השדרה הם לאפשר את היציבות של הגוף ולהגן על חוט השדרה. לאורכו של עמוד השדרה עוברת תעלת השדרה המגינה על חוט השדרה.

עמוד השדרה האנושי מורכב מ- 24 חוליות בין הצוואר למותן ו- 18 חוליות נוספות בחלקו התחתון, שחלקן מאוחות בעצם העוקץ ובעצם העצה.

בין החוליות המרכיבות את עמוד השדרה ישנם מפרקים המאפשרים את הכיפוף והיישור של עמוד השדרה במישור החיצי ובמישור החזיתי ואת הפיתול שלו במישור האופקי. החוליות מופרדות על ידי מבנה הנקרא דיסק בין חולייתי המסוגל לספוג לחץ רב ולבלום את הזעזועים המופעלים על עמוד השדרה.

חוט השדרה העובר בתעלה שיוצרות החוליות המגנות עליו מורכב מתאי עצב המכילים סיבים של עצבי חישה ועצבי תנועה ולמעשה מהווה שלוחה של גזע המוח, המקשרת בינו לבין חלקי הגוף השונים.

באילו מקרים יש לבצע ניתוח בעמוד השדרה?

המקרים השכיחים ביותר שבהם יש לבצע ניתוחים בעמוד השדרה הם בראש ובראשונה חבלות כמו לדוגמה שבר אוסטיאופורוטי בחוליה אחת או יותר או שבר שנגרם כתוצאה מנפילה מגובה רב, מעשה אלימות וכיוצא באלה.

בנוסף לכך, לא אחת הניתוח נדרש לצורך טיפול בגידול שפיר או ממאיר בעמוד השדרה וכן שכיחים ניתוחים המבוצעים לצורך טיפול בזיהום חמור בעמוד השדרה, עיוות אנטומי דוגמת עקמת בילדים או מחלה ניוונית הפוגעת בעמוד השדרה. מעבר לכל המקרים שהוזכרו לעיל, שכיחים גם כן ניתוחים המיועדים לטפל בפריצת דיסק או בלט דיסק.

רשלנות רפואית בהרחבת ניתוח ללא הסכמת החולה

לפני ביצוע של ניתוח בעמוד השדרה, על המנתח להסביר למטופל פרטים רבים ככול הניתן אודות מהלך הניתוח, אודות הסכנות השונות הגלומות בו, אודות האלטרנטיבות העומדות בפניו ואודות תופעות הלוואי הפוטנציאליות.

כל זאת על מנת שיוכל בסופו של דבר לתת את הסכמתו לביצוע הניתוח כשהוא מודע לכל הפרטים הרלוונטיים לניתוח. כל חריגה מהפרוטוקול שהוזכר לעיל יכולה להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

כך לדוגמה במקרה מפורסם שאירע בחיפה לפני כשנתיים, החליטו הרופאים במהלך הניתוח כי התכנית המקורית לא הייתה אופטימאלית וכי ישנו צורך להרחיב את הניתוח. לרוע מזלו של המנותח, לא זו בלבד שהרחבת הניתוח לא הייתה נחוצה, אלא שבעקבות ההרחבה הוא נותר עם שיתוק באחת הרגליים.

בפסק הדין נכתב כי הרשלנות הייתה כפולה, שכן לא זו בלבד שבוצעה הרחבה שלא לצורך מבלי לקבל את הסכמת המטופל, אלא שהניתוח בוצע ברשלנות וגרם לנזקים שניתן היה למנוע לו היו המנתחים דבקים בתכנית המקורית כפי שהוסברה למטופל.

רשלנות רפואית במעקב אחרי ניתוח בעמוד השדרה

לא תמיד ניתן לדעת האם הניתוח אכן הצליח באופן מלא זמן קצר לאחר הניתוח. זאת כיוון שבמקרים מסוימים במהלך הניתוח נגרם נזק קטן יחסית, הנוטה להחמיר במהלך הזמן. לאור זאת, ישנה חשיבות עליונה לבצע מעקב קפדני אחרי המנותחים לאחר ניתוחי עמוד שדרה, כשבין היתר יש לשים לב לכל החמרה במצבם או לכל תופעת לוואי חשודה המעידה על בעיה רפואית שיש לטפל בה.

חשוב לציין בהקשר זה כי ישנם סיבוכים מסוימים שלא ניתן למנוע וכי לא כל סיבוך פוסט ניתוחי הוא תוצאה של רשלנות. עם זאת, גם במקרה שבו מתברר שמדובר היה בסיבוך שלא ניתן היה למנוע, לא אחת נקבע כי הטיפול בסיבוך היה רשלני וכי לו היה זוכה להתייחסות הראויה, ניתן היה למנוע את הנזק שנגרם למטופל.  

דילוג לתוכן