רשלנות רפואית – מחלות כלי דם

רשלנות רפואית במחלות כלי דםמחלות כלי דם הן מחלות שיכולות להיות מקומיות או מערכתיות ולפגוע בכל סוגי כלי הדם. בכלל זה נכללות מחלות כמו למשל טרשת עורקים, מחלת כלי דם פריפריים, דלקת של כלי דם (וסקוליטיס) ועוד. במקרים מסוימים מדובר על מחלה ראשונית ובמקרים מסוימים מדובר על מחלה שהמקור שלה הוא מחלה אחרת כמו למשל מחלת הסוכרת שמקושרת עם נזק לכלי הדם הקטנים.

מחלות כלי דם יכולות לגרום למגוון רחב ביותר של נזקים כיוון שכלי הדם מספקים דם לאיברים שונים ולכן סוג הנזק משתנה בהתאם למידת החומרה של הפגיעה, למשך המחלה, לסוג האיבר שאספקת הדם אליו נפגעה כתוצאה מהמחלה, להיקף המחלה ועוד.

במקרים מסוימים הנזק לא משמעותי, אך במקרים אחרים הנזק לכלי הדם יכול להוביל למות החולה. ישנה חשיבות גדולה ביותר לאבחן את מחלות כלי הדם בשלב מוקדם ביותר בשל ההשלכות הקטלניות שישנן לחלק מהמחלות. במאמר זה נעסוק בהרחבה במקרים של רשלנות רפואית בהקשר של מחלות כלי דם.

אבחון שגוי או אי אבחון של מחלות כלי דם

בכל הקשור למחלות כלי דם ישנה בעייתיות רבה וקושי מסוים באבחון מדויק שלהן כיוון שהתסמינים של מחלות רבות יכולים להשתמע לשתי פנים ואף ליותר מכך. עם זאת, אבחון שגוי בהחלט יכול להוביל לנזקים חמורים ולהוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

כך למשל קרה במקרה של דורון (שם בדוי) מצפת שחלה במחלת בירגר. מחלת בירגר היא מחלה דלקתית של כלי דם שבאה לידי ביטוי בדלקות חריפות עד כדי פקקת של וורידים ועורקים בגפיים בדגש על עורקי הרגליים של גברים צעירים שנוהגים לעשן.

המעניין במחלה זו הוא שעל ידי הפסקת העישון ניתן להאט באופן משמעותי את התקדמות המחלה ולכן מן הסתם מידע זה צריך להימצא בידי החולים בה. במידה והמידע לא מועבר לחולה חרף גילוי המחלה או בעקבות אבחון לקוי של המחלה, מצבו עלול להידרדר במהירות ולהוביל לכך שייאלצו לכרות את הגפה החולה.

לרוע מזלו של דורון, הרופאים לא אבחנו באופן נכון את מחלתו ולמרות שהמליצו לו להפסיק לעשן, הרי שלא קישרו בין הרגל העישון שלו לבין הנזק לכלי הדם ברגלו הימנית ולא וידאו כי אכן ניסה להפסיק לעשן. בסופו של דבר מצבו של דורון הידרדר בין היתר משום שהמשיך לעשן ורגלו הימנית נקטעה.

בית המשפט פסק כי הרופאים של דורון התרשלו בעבודתם משום שהיו יכולים לאבחן את המחלה מבעוד מועד ולהורות לו להפסיק לעשן תוך מעקב אחר התנהגותו ובשל כך שלא אבחנו את המחלה למרות שכל רופא סביר אחר ככל הנראה היה מצליח לאבחנה, נפסקו לדורון פיצויים על סך חצי מיליון ש"ח.

טיפול רשלני במחלות כלי דם

קצרה היריעה מלהכיל את כל סוגי הטיפולים המתאימים עבור כל פתולוגיה שעלולה להתרחש בכלי הדם בגוף האדם. כל מחלת כלי דם דורשת טיפול אחר ולמעשה ישנן מחלות רבות שלהן טיפולים שונים ומגוונים שהבחירה בהם צריכה להיעשות לפי מצבו של המטופל ולפי הפרוטוקולים המקובלים. כל חריגה מהפרוטוקולים המקובלים עלולה להוביל לנזקים שבגינם ניתן לתבוע פיצויים בשל רשלנות רפואית.

כך למשל בהקשר של רשלנות רפואית בטיפול במחלות כלי דם יכולים להיווצר מקרים של טיפול לא מתאים וכן עלולים להיווצר מקרים של טיפול שניתן באופן לא נכון. טיפול רשלני ניתן למשל לחגי (שם בדוי) מנהריה לפני כשלוש שנים. חגי הגיע על מנת לעבור טיפול פשוט למדי בשל טחורים חמורים שסבל מהם. לרוע מזלו של חגי החומר שאמור היה להיות מוזרק ישירות לטחורים הוזרק מחוץ לוורידים ישירות לשרירי פי הטבעת. בעקבות כך הוא סבל מנמק בפי הטבעת ומקרע שהותיר אותו ללא שליטה על הסוגרים.

במקרה שלעיל מחלתו של חגי אובחנה כראוי והטיפול המתאים ביותר נבחר עבורו, אך בשל כך שהוגש באופן רשלני ולקוי, נגרם לחגי נזק.

דילוג לתוכן